Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvor mange km er der i en 4-takter?
#1
Måske et dumt spørgsmål, men hvis man vedligeholder sin 50cc 4-tkter som den skal og slapper af med fuld gas til den er gennemvarm og kører mindst 30+ for hver tur. Hvor længe holder sådan en motor så - sådan ca....
- Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge / Piet Hein
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Altså MINDST 30km for hver tur...30+..
- Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge / Piet Hein
Svar
#3
Aner det ikke, men min har rundet de 30.000 km, og jeg kører ikke med halv gas :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
Min har rundet 27.000.
De eneste reparationer af betydning har ligget uden for motoren. El-pærer, speedometerkabel, bremseklodser, forhjulsleje, batteri osv.

Naturligvis er der skiftet ruller, olie og tændrør med mellemrum.

Jeg er imidlertid nu nået op på, at service, arbejsløn, olie og reservedele samlet set over 4½ år overstiger ny-prisen.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#5
Ja, hvis man betaler andre for at servicere en billig maskine, så bliver det hurtigt dyrt.

Min koster kun 5500 kr fra ny, der er grænser for hvad jeg vil ofre på at holde den kørende, tror ofte det er derfor nogle 4 taktere "dør" tidligt.

Men drifts omkostninger for 2500 kr om året er vel ikke odiøst, det får du ikke meget bil for.

Jeg skal til at sætte nye vinterhjul på scooteren, puha det er 1/5 del af maskinens pris jeg skal ofre, men hvad det er sjovere end at betale 6000 kr om året i forsikring på en bil nr 2.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Gnuen Skrev:Ja, hvis man betaler andre for at servicere en billig maskine, så bliver det hurtigt dyrt.

Min koster kun 5500 kr fra ny, der er grænser for hvad jeg vil ofre på at holde den kørende, tror ofte det er derfor nogle 4 taktere "dør" tidligt.

Men drifts omkostninger for 2500 kr om året er vel ikke odiøst, det får du ikke meget bil for.

Jeg skal til at sætte nye vinterhjul på scooteren, puha det er 1/5 del af maskinens pris jeg skal ofre, men hvad det er sjovere end at betale 6000 kr om året i forsikring på en bil nr 2.
Omkostningerne til de "tvungne" serviceeftersyn, er nogenlunde ens, uanset, om det drejer sig om en billig eller dyr to- eller firtakter, idet timeprisen er den samme. Så det er ikke dyrere, at servicere en billig "kineser", end en dyr "italiener" - måske nok, hvis man regner det ud, som en procentdel af anskaffelsesprisen, men det giver ingen mening medmindre, man helt afstår fra, at sende den til service, og istedet vælger at se bort fra en evt. reklamationssag, og gemmer "timelønnen" til indkøb af en ny billig "kineser".

En fuld service, bør ikke tage mere, end en time, og serviceintervallerne er hårrejsende små på knallerter. Jeg kører f.eks. +10.000 km om året, hvilket giver ca. 5 serviceeftersyn om året. Køber jeg f.eks. en billig "kineser" hos thansen til 5.000 kr., kan jeg håbe på, at den ikke har væsentlige fejl det første år, og selv servicere den. Alene den sparede timeløn, vil give mig penge nok til, at købe en ny, hvert år. Udgiften til evt. reservedele og olie, kan så blive dæket af de par tusinde, jeg kan sælge den gamle for. Det er et regnestykke, man bør overveje, men som selvfølgelig kræver, at man så også gemmer pengene til serviceeftersyn :wink: .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
(20-09-2010, 08:18)kragen Skrev: hvis man regner det ud, som en procentdel af anskaffelsesprisen, men det giver ingen mening medmindre, man helt afstår fra, at sende den til service, og istedet vælger at se bort fra en evt. reklamationssag, og gemmer "timelønnen" til indkøb af en ny billig "kineser".

Det kan slet ikke betale sig at lade et værksted kigge på maskinen. Skift selv olie og skift maskinen ud efter 3-4 år.
Svar
#8
Lær at.....

Skifte rem og ruller
Skifte tændrør
Skifte bremseklodser
Skifte olie i bagtøj
Skifte eller rense luftfilter
Erstatte udbrændte pærer

... og for 4-takternes vedkommende desuden at...

Skifte motorolie
Stille ventiler

Så er der faktisk ikke meget andet regelmæssig vedligeholdelse på en moderne scooter. Ingen af disse er særligt krævende og alle kan gøres på under en halv time. Den eneste reparation man altid bør lade professionelle om, er dækskift. Det er ikke kompliceret, men kan være meget bøvlet uden det rette værktøj og koster ikke alverden.

Som flere har været inde på kommer man nemt til at betale mere end scooteren er værd i mekanikeromkostninger hvis man slavisk lader værkstedet fortsætte service-eftersynene efter at garantien er udløbet. Så det kan godt betale sig selv at bruge en eftermiddag et par gange om året....
Svar
#9
Garantien kan sagtens frafalde, hvis man selv servicere sin scooter.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(17-10-2010, 20:31)MoDa Skrev: Garantien kan sagtens frafalde, hvis man selv servicere sin scooter.

Hvad for en garanti? Blink med øjet
PGO PMX Sport - 14000 km. Købt d. 27/07/11 :)
Svar
#11
Den garanti som er på ALT nyt
Svar
#12
(17-10-2010, 21:58)Søren26 Skrev: Den garanti som er på ALT nyt
Der er ikke garanti på alt nyt. Der er en to års reklamationsret på næsten alle forbrugskøb, hvilket, er noget ganske andet.

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: