Svar: 651
Tråde: 53
Tilmeldt: Jun 2009
Min nye CPI har snart rundet de 300 km, og så skulle den jo gerne være tilkørt - men! Den er stadig umådelig sløv. På lige vej er det lige tilstrækkeligt med optræk, men så snart den ser skyggen af en bakke går den kold. Valby bakke ved zoologisk have ville den ikke tage med mere end 10 km i timen - kan det være rigtigt?
Er der en begrænsning i koblingen eller sådan noget? For motoren tager fint de samme antal omdrejninger. Ca. 6000 vil jeg skyde på. På centralstøtteben vil den sagtens tage mere. Er den ikke tilkørt tilpas endnu? Er det udstødningsbegrænsningen der gør det?
Hvad kan det være? Jeg frygter snart at falde i søvn og forårsage et trakfikuheld
VGA Digita
Juni 2011 (kørt 2590 km)
Giantco Sprint
Juni 2009 - August 2010 (købt ny, solgt 5275 km)
CPI Oliver
August 2010 - December 2010 (købt ny, død og defekt ved 2237 km)
PGO Gmax
December 2010 - Mrts 2011 (købt 26000 km, solgt ved 27200 km)
CPI Hussar
April 2011 - Maj 2011 (købt 2800 km, ophugget ved 3329 km)
Svar: 651
Tråde: 53
Tilmeldt: Jun 2009
Come on, der må da være noget?
VGA Digita
Juni 2011 (kørt 2590 km)
Giantco Sprint
Juni 2009 - August 2010 (købt ny, solgt 5275 km)
CPI Oliver
August 2010 - December 2010 (købt ny, død og defekt ved 2237 km)
PGO Gmax
December 2010 - Mrts 2011 (købt 26000 km, solgt ved 27200 km)
CPI Hussar
April 2011 - Maj 2011 (købt 2800 km, ophugget ved 3329 km)
Svar: 240
Tråde: 15
Tilmeldt: May 2010
Hvis du har købt den fra ny, og du ikke har fået pillet ved den, så sidder der en skive i vario'en.
Kender ikke lige din maskine, men min havde et gliderør med krave på, og jeg fik forhandleren til at skifte gliderøret til et uden krave på (aka pille skiven).
Skiven begrænser hvor meget din vario kan udveksle(?), og for mig giver det mening at sammenligne den med gearene på en mountain bike. Vario'en skifter så mellem stor/lille med kuglelejer & centrifugal kraft.
Evt. kan du kigge på youtube.
Min (Kymco Agility, 4takt) har en topfart på omkring 65-70, og tager småstejle bakker med omkring 40.
Om denne begrænsning er nok til at din dykker til 10, det skal jeg ikke kunne udtale mig om.
Jeg ved cirka ligeså meget om knallerter som jeg har skrevet her. :P
Svar: 194
Tråde: 19
Tilmeldt: Feb 2008
ksj-rdo Skrev:Come on, der må da være noget?
Du skal skifte forrøret på std udstødning ud med et 45 forrør..
Det giver en del effekt på cpi scooterne!
Og pil også lige skiven i varioen.
Svar: 651
Tråde: 53
Tilmeldt: Jun 2009
De to ting har jeg allerede besluttet mig for. Nogle der kan sige noget om rullevægt og dysestørrelse?
Køber dette forrør:
http://speedline.dk/da/scooter/forroer-u...-mf94-011/
VGA Digita
Juni 2011 (kørt 2590 km)
Giantco Sprint
Juni 2009 - August 2010 (købt ny, solgt 5275 km)
CPI Oliver
August 2010 - December 2010 (købt ny, død og defekt ved 2237 km)
PGO Gmax
December 2010 - Mrts 2011 (købt 26000 km, solgt ved 27200 km)
CPI Hussar
April 2011 - Maj 2011 (købt 2800 km, ophugget ved 3329 km)
Svar: 2.290
Tråde: 89
Tilmeldt: Jan 2006
Det giver rigtig meget bare at skifte forrøret.. Har muligvis stadig et rustfri forrør liggene hvis det er
Svar: 651
Tråde: 53
Tilmeldt: Jun 2009
sukedk2001 Skrev:Det giver rigtig meget bare at skifte forrøret.. Har muligvis stadig et rustfri forrør liggene hvis det er
Cool! det er jeg meget intereseret i
VGA Digita
Juni 2011 (kørt 2590 km)
Giantco Sprint
Juni 2009 - August 2010 (købt ny, solgt 5275 km)
CPI Oliver
August 2010 - December 2010 (købt ny, død og defekt ved 2237 km)
PGO Gmax
December 2010 - Mrts 2011 (købt 26000 km, solgt ved 27200 km)
CPI Hussar
April 2011 - Maj 2011 (købt 2800 km, ophugget ved 3329 km)
Svar: 2.290
Tråde: 89
Tilmeldt: Jan 2006
ksj-rdo Skrev:Cool! det er jeg meget intereseret i
Kan se jeg har en komplet udstødning liggene (dvs. kat er faldet af inden i potten,mere ydelse) kunne kan have intresse? sælger komplet.. hvis det er
Svar: 651
Tråde: 53
Tilmeldt: Jun 2009
Nej, det er sku helt i orden, skal ikke bruge en hel een Har netop bestilt og modtaget dette: http://speedline.dk/da/scooter/forroer-u...-mf94-011/ Min potte er nemlig også sort, og så er det jo hamrende billigt
Så ved samtidigt at pille skiven, hvor meget effekt mht. optræk kan jeg så regne med? Og hviken dyse skal jeg ca. op i for at mit stempel ikke sætter sig? Og ruller, skal jeg gå ned i vægt?
VGA Digita
Juni 2011 (kørt 2590 km)
Giantco Sprint
Juni 2009 - August 2010 (købt ny, solgt 5275 km)
CPI Oliver
August 2010 - December 2010 (købt ny, død og defekt ved 2237 km)
PGO Gmax
December 2010 - Mrts 2011 (købt 26000 km, solgt ved 27200 km)
CPI Hussar
April 2011 - Maj 2011 (købt 2800 km, ophugget ved 3329 km)
Svar: 12.709
Tråde: 83
Tilmeldt: Aug 2006
ksj-rdo Skrev:Nej, det er sku helt i orden, skal ikke bruge en hel een Har netop bestilt og modtaget dette: http://speedline.dk/da/scooter/forroer-u...-mf94-011/ Min potte er nemlig også sort, og så er det jo hamrende billigt
Så ved samtidigt at pille skiven, hvor meget effekt mht. optræk kan jeg så regne med? Og hviken dyse skal jeg ca. op i for at mit stempel ikke sætter sig? Og ruller, skal jeg gå ned i vægt? Når man kun fjerner skiven, vil det ikke have nævneværdig indflydelse på rullevægten. Sætter du andet forrør på uden begrænsning, større karburator /dyse, andet luftfilter, større cylinder osv. - altså ting, der øger omdrejningerne og hestekræfterne, skal rullevægten sættes ned. Hvor meget, er en "prøvesag", og afhænger helt af vægt og opsætning.
Lad os først slå fast med syvtommersøm, at der kun findes en "rigtig" rullevægt, til hver maskine. Det er den vægt, der både får den hurtigst op på topfart, og giver den højeste topfart -altså begge dele :wink: .
Lad os antage, at din maskine i øjeblikket yder 5 hk ved 7.000 o/m. Du bør så have justeret din rullevægt, så varioen "skifter gear" ved de 7.000 o/m (jeg ved godt, at det egentlig er drejningsmomentet, man skal stile efter, men det er mindre væsentligt, for eksemplet). Du ændrer så din opsætning, så den får flere omdrejninger og flere hk. F.eks. ved, at fjerne begrænsningen i forrøret, større dyse m.m. Din motor yder så nu f.eks. 9 hk ved 9.000 o/m. Beholder du din gamle rullevægt, vil den så stadig, få varioen til at "skifte gear" ved de 7.000 o/m. Men din nye opsætning, yder mest, ved 9.000 o/m, og den gamle rullevægt, vil skifte "for tidligt" ved 7.000 o/m - altså før, motoren yder maks. Det vil give en sløv acceleration, indtil varioen har gearet helt ud, og motroren kommer op på de 9.000 o/m, og pludselig tager fat i den sidste del af accelerationen, op til topfart. Varioen skal altså nu sættes til, at skifte gear senere, hvilket vil sige, at rullerne skal være lettere.
Hvor meget, du skal ned i vægt, må du prøve dig frem til. Brug et stopur, og se, hvor længe, du er om, at nå topfart med din nuværende rullevægt, på lige vindstille vej. Skift rullerne ud, med nogle, der er et gram lettere. Er den nu hurtigere med dem, går du atter et gram ned, og tester igen. Det fortsætter du med, indtil du er nået ned på en vægt, hvor det igen går langsommere. Så ved du, at rullevægten skal ligge mellem den letteste og næstletteste. Altså inden for et gram. Bland så tre af de letteste (dårligste), med tre af de næstletteste (hidtil bedste) skiftevis, så du har en gennemsnitsvægt, der kun er ½g lettere end de næstletteste, der gav det bedste resultat. Eks. de hidtil bedste, er 7g, men de lettere 6g, var dårligere. Når du blander dem, har du 6,5g. Er det bedre, end de 7g, ved du, at vægten skal være mellem 6,5g og 6g eller mellem 7g og 6,5g. Du kan så købe et sæt 6,5g, og igen blande tre 6,5g med tre 7g/ tre 6g med tre 6,5g, så det bliver henholdvis 6,75g , og 6,25g. Man kunne fortsætte, men det er kun for de helt pernittengrynede .
Det er en seance, man skal igennem hver gang, man ændrer noget, der får omdrejningerne til at stige :? .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
|