22-09-2006, 14:59
Siden jeg (endelig) fik de rigtige ruller i, har jeg futtet rundt og testet.
Et par ting omkring kørestil og deraf afledt benzinøkonimi er kommet op til overfladen, som jeg lige vil sammenligne med den herinde samlet alvidende skare's erfaringer.
I: Agressiv/voldsom kørsel: Primært 1 km eller så under topfart (35 på meter, reelt ca. 32), men dog uden de helt voldsomme accelerationer. Økonimi ca. 32 km/l (målt over 92 km, 1 tankning)
II: Normal kørsel: Forsøger at holde nålen omkring 34 på meter (reelt ca 31) Ret bløde starter. Økonomi 39-41 km/l. (adskillige 100 km erfaringsbase med mange tankninger)
III: Ultra økonomisk: Nålen forsøges holdt mellem 30 og 35, men får lov til at vandre betydeligt mere med mere fast gas end hastighed (bakker, modvind mm.) Lange accelerationer og længere kørsel med nedsat hastighed på vej mod rødt lys frem for reelle stop. Økonomi 45-54 km/l hock:
(Stor usikkerhed, da jeg endnu kun har målt over 64 km med et forbrug på 1,2-1,5l. 2 tankninger, men 100% fuld hver gang? )
Spørgsmålet er nu, om det er den famøse begrænser i CDI'en, der sætter gradvist ind (på flad vej kan jeg pesse op på 36 på nålen), så jeg allerede ved 34-35 ikke får fuld tænding på benzinen?
Økonomienkurven knækker åbenbart temmelig brat lige der omkring.
Har andre gjort tilsvarende erfaringer?
Sætter min CDI tidligere ind end på andre maskiner?
En økonomisk topfart på max. 29-30 km/t, reelt, for en lovlig 30-scooter er unægtelig ikke specielt meget.
Et par ting omkring kørestil og deraf afledt benzinøkonimi er kommet op til overfladen, som jeg lige vil sammenligne med den herinde samlet alvidende skare's erfaringer.
I: Agressiv/voldsom kørsel: Primært 1 km eller så under topfart (35 på meter, reelt ca. 32), men dog uden de helt voldsomme accelerationer. Økonimi ca. 32 km/l (målt over 92 km, 1 tankning)
II: Normal kørsel: Forsøger at holde nålen omkring 34 på meter (reelt ca 31) Ret bløde starter. Økonomi 39-41 km/l. (adskillige 100 km erfaringsbase med mange tankninger)
III: Ultra økonomisk: Nålen forsøges holdt mellem 30 og 35, men får lov til at vandre betydeligt mere med mere fast gas end hastighed (bakker, modvind mm.) Lange accelerationer og længere kørsel med nedsat hastighed på vej mod rødt lys frem for reelle stop. Økonomi 45-54 km/l hock:
(Stor usikkerhed, da jeg endnu kun har målt over 64 km med et forbrug på 1,2-1,5l. 2 tankninger, men 100% fuld hver gang? )
Spørgsmålet er nu, om det er den famøse begrænser i CDI'en, der sætter gradvist ind (på flad vej kan jeg pesse op på 36 på nålen), så jeg allerede ved 34-35 ikke får fuld tænding på benzinen?
Økonomienkurven knækker åbenbart temmelig brat lige der omkring.
Har andre gjort tilsvarende erfaringer?
Sætter min CDI tidligere ind end på andre maskiner?
En økonomisk topfart på max. 29-30 km/t, reelt, for en lovlig 30-scooter er unægtelig ikke specielt meget.