Søg Garagen Hej Gæst! Register

Benzinøkonimi og kørestil
#1
Siden jeg (endelig) fik de rigtige ruller i, har jeg futtet rundt og testet.

Et par ting omkring kørestil og deraf afledt benzinøkonimi er kommet op til overfladen, som jeg lige vil sammenligne med den herinde samlet alvidende skare's erfaringer.

I: Agressiv/voldsom kørsel: Primært 1 km eller så under topfart (35 på meter, reelt ca. 32), men dog uden de helt voldsomme accelerationer. Økonimi ca. 32 km/l (målt over 92 km, 1 tankning)

II: Normal kørsel: Forsøger at holde nålen omkring 34 på meter (reelt ca 31) Ret bløde starter. Økonomi 39-41 km/l. (adskillige 100 km erfaringsbase med mange tankninger)

III: Ultra økonomisk: Nålen forsøges holdt mellem 30 og 35, men får lov til at vandre betydeligt mere med mere fast gas end hastighed (bakker, modvind mm.) Lange accelerationer og længere kørsel med nedsat hastighed på vej mod rødt lys frem for reelle stop. Økonomi 45-54 km/l Fortvivlethock:
(Stor usikkerhed, da jeg endnu kun har målt over 64 km med et forbrug på 1,2-1,5l. 2 tankninger, men 100% fuld hver gang? )

Spørgsmålet er nu, om det er den famøse begrænser i CDI'en, der sætter gradvist ind (på flad vej kan jeg pesse op på 36 på nålen), så jeg allerede ved 34-35 ikke får fuld tænding på benzinen?
Økonomienkurven knækker åbenbart temmelig brat lige der omkring.

Har andre gjort tilsvarende erfaringer?

Sætter min CDI tidligere ind end på andre maskiner?
En økonomisk topfart på max. 29-30 km/t, reelt, for en lovlig 30-scooter er unægtelig ikke specielt meget. Ked af det
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Det var godt nok ikke mange kommentarer, hidtil Ked af det
Svar
#3
Jeg har svært ved at gennemskue hvad man helt præcist kan hjælpe med.

Ingen tvivl om at en begrænset CDI kan være synderen for et dårligt benzinøkonomi. Din scooter kan godt have en bedre benzinøkonomi ved 45km/t end ved 30km/t pga CDI'en da scooteren aldrig får lov til at udnytte hele sit moment.
Måske yder din scooter bedst 1000-2000 omdrejninger over det din CDI tillader, og så er der altså noget at hente med en CDI der ikke er begrænset.
Svar
#4
Nu var det mest det, om CDI'en normalt går ind så tæt på lovlig max, og om den ligesom gør det gradvist.

Største trækkraft (3,5 kW) ligger iflg. udenlandsk manual (Venligst leveret af PDCHR) ved, 7500 omdrejninger, netop hvor CDI'en angiveligt slår fra.
(Sidstnævnte alene baseret på oplysninger set på Scooter Gallery)

Af en eller anden årsag er bemeldte CDI en af de dyreste enkeltdele på hele maskinen. 1.000 kr iflg. T.Hansen's hjemmeside http://www.thansen.dk/product.asp?c=7509...2035740976
Og den kan ikke leveres fra dem endnu, ligesom der intet står om evt. begrænsning.

Og der er iflg. diagram i manualer igen fra PDCHR ingen ledninger at fjerne/afbryde til CDI.
Svar


Forum spring: