Søg Garagen Hej Gæst! Register

Peugeot speedfight 2 -dårlig acc og træk.
#1
Jeg har en Peugeot Speedfight 2 fra år 2001 som 45. Fik den af min far for 1½ år tilbage. og den nærmer sig snart de 30.000km. Den er uden skive- i variac og potbegrænsning, så den kan komme op på de 80-90km/t. elmotor i stykker, så starter på kick. starter altid første gang på varme tørre dage, og efter nogle gange på de våde/kolde dage.

Problemet ligger i at den har svært ved både at accelerere samt at kunne trække, hvor end jeg kører. Jeg kommer op på de 20-30km/t op ad bakke og 40-50km/t ned af eller lige ud. og det er så lige meget om den har kørt i længere tid. den er fortsat dårlig acc. og trække. Den står fint i tomgang.
Der går ca 5-10sek fra jeg gasser op til den kommer op på 15-20km/t, skal gerne skubbe den i gang.

Jeg har prøvet at skifte rullerne (leget med vægten) , kilerem, benzinfilter, samt tændrør, men uden held. har tjekket for utætheder el. lign., og set om stemplet kørte fint, men igen kunne ikke se om der skulle være noget galt.

Dele der er skiftet inden for (1-2år) ud over ovennævnte:
Udstødning
Bolte i motoren
Startertandhjul
Bremseskiver
tændrørskabel
batteri

Står på bar bund. Ked af det
Takker på forhånd og håber at der er en der kan hjælpe! Smil

PS. Det lyder som om den acc hurtigt op men uden at tage fat når den står frit og kører. Kan dog se at den ikke trækker det den skal.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Måske koblingen er slidt efter 30.000km. ?

Svar
#3
barden Skrev:Måske koblingen er slidt efter 30.000km. ?

Det giver god mening nu hvor jeg tænker over det Smil Takker.


Erm... Kigger lige nu på koblinger til PS2, hvad gør forskel på valg af koblingstrykfjeder 35kg i stedet for 30kg? Hvilken betydning har det?
Svar
#4
per-sp2 Skrev:Det giver god mening nu hvor jeg tænker over det Smil Takker.


Erm... Kigger lige nu på koblinger til PS2, hvad gør forskel på valg af koblingstrykfjeder 35kg i stedet for 30kg? Hvilken betydning har det?

Heh, tror nok det er noget med hvor mange omdrejninger den skal tage, før den kobler ind, håber andre kan svare. Smil

Svar
#5
barden Skrev:Heh, tror nok det er noget med hvor mange omdrejninger den skal tage, før den kobler ind, håber andre kan svare. Smil
Det er trimfjedrene, der styrer det - ikke trykfjederen :wink: .

Trykfjederen, trykker remskiven mod remmen, så den ikke "fedter" rundt. Det gælder om, at have den svageste trykfjeder, der lige præcis kan holde på remmen. Sætter man en for kraftig trykfjeder i, vil det betyde, at der udvikles unødvendig megen varme=energi ved fjederen, og dermed en en nedsættelse af hk i baghjulet. Er trykfjederen al for stram, vil det endvidere kunne medføre, at varioen ikke vil kunne geare helt ud, fordi den så ikke kan trække remmen i bund i de bagerste remskiver. På en almindelig "trimmet" maskine, bør trykket nok ikke være mere, end 27-30 kg.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
kragen Skrev:Det er trimfjedrene, der styrer det - ikke trykfjederen :wink: .

Trykfjederen, trykker remskiven mod remmen, så den ikke "fedter" rundt. Det gælder om, at have den svageste trykfjeder, der lige præcis kan holde på remmen. Sætter man en for kraftig trykfjeder i, vil det betyde, at der udvikles unødvendig megen varme=energi ved fjederen, og dermed en en nedsættelse af hk i baghjulet. Er trykfjederen al for stram, vil det endvidere kunne medføre, at varioen ikke vil kunne geare helt ud, fordi den så ikke kan trække remmen i bund i de bagerste remskiver. På en almindelig "trimmet" maskine, bør trykket nok ikke være mere, end 27-30 kg.

okay takker Grin Skal nok skrive hvordan det forløber med arbejdet på scooteren.
Svar
#7
kragen Skrev:Det er trimfjedrene, der styrer det - ikke trykfjederen :wink: .

Trykfjederen, trykker remskiven mod remmen, så den ikke "fedter" rundt. Det gælder om, at have den svageste trykfjeder, der lige præcis kan holde på remmen.
Nå ja, det var sådan det var. Smil

Svar
#8
Nu har jeg skiftet kobling og fjederen i koblingen (de var slidte) og nu kan jeg mærke en markant forskel i forhold til før ang. topfart og acc.. Nu er den oppe på de 70km/t. Så det var tydeligt noget i den retning der skulle ordnes. Men den er stadig meget sløv til at acc. Ligesom før det tager 5-10sek før den er oppe på de 10-15km/t og den lyder som om den "hakker/banker" når jeg gasser op. Ked af det
Kan det passe jeg skal have "mindre" ruller i variac? der er 8g i nu. Standard ligger på de 8-9g.
Og eller er der noget andet der kunne være galt?
Svar
#9
per-sp2 Skrev:Nu har jeg skiftet kobling og fjederen i koblingen (de var slidte) og nu kan jeg mærke en markant forskel i forhold til før ang. topfart og acc.. Nu er den oppe på de 70km/t. Så det var tydeligt noget i den retning der skulle ordnes. Men den er stadig meget sløv til at acc. Ligesom før det tager 5-10sek før den er oppe på de 10-15km/t og den lyder som om den "hakker/banker" når jeg gasser op. Ked af det
Kan det passe jeg skal have "mindre" ruller i variac? der er 8g i nu. Standard ligger på de 8-9g.
Og eller er der noget andet der kunne være galt?

Hvad mener du med banke og hakke.? Føles det som om den "bang", bare kobler til med et ryk?.

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
barden Skrev:Hvad mener du med banke og hakke.? Føles det som om den "bang", bare kobler til med et ryk?.
Næsten. Når den er oppe på de 20-30km/t begynder den at gasse op som den burde. Ellers tøffer jeg afsted med lav fart indtil.
Prøvede lige efter noget tid og køre på den og der kørte den fint de første par min, med kun lidt sløv i optræk.

Lyder som om den laver en lav,lidt dyb dak-lyd fra motoren rytmisk med stemplet.
Det lyder også som om at kickstarteren kører ind på starttandhjulet inde bag motordækslet, så det skal formentlig nok smøres.

Hvis jeg giver slip på gas håndtaget mens jeg kører (uanset fart), bruger den meget tid på at komme op i omdrejningerne igen. Hvorfor det?
Og den har fortsat svært ved at acc.
Svar
#11
Hmm. Har den kørt med det samme stempel og cylinder til 30000km?.

Svar
#12
barden Skrev:Hmm. Har den kørt med det samme stempel og cylinder til 30000km?.

Jeg har ikke fået at vide at det er blevet skiftet på et tidspunkt. Men kan squ godt være det er blevet skiftet for en 5 år tilbage eller noget i den dur.
Svar


Forum spring: