Søg Garagen Hej Gæst! Register

Helt ny Scooter45 kører max. 40km/t - hvorfor?
#1
Hej;

Jeg er bosiddende i Skåne og købte en Baotian retro Scooter 45km/t. over nettet her i Sverige. Det har været en skidt oplevelse. Først tog det 3 uger for at få den - og da den ENDELIG kom havde de glemt at medlevere nøgler!!! Det gik der yderligere 3-4 dage med.

Nuvel - den kom. Med FEJL: Skruer var kærvet over, syninger havde gået op i sædet - pærer fungerede ikke osv. Sælgeren prøvede at smøre den af på transportfirmaet, men efter en masse ballade fik jeg dog skiftet disse dele. Jo - forbrugerbeskyttelse i Sverige er en by i Rusland Ked af det

Der er imidlertid et problem mere. Nu har den kørt >1000km. Men den virker TOM for kræfter - ISÆR mellem 25-35km/t. Jeg kan ikke få den over 40km i timen på lige vej - og aldrig over 43-44km/t ned ad bakke (GPS målt). Sælgeren: "Det er normalt. den fejler intet"....og han fraskriver sig allerede at den fejler noget!

Det kan da ikke være korrekt? Når man køber en Scooter 45 må den for pokker vel kunne nå op på 45 på lige vej uden vind og ikke MAX 40 efter 1 minut? Så meget vejer jeg heller ikke - 90kg.

Op ad bakke falder den helt ned til 18-20km/t hvis den er stejl.

Er det her korrekt? Eller er der noget galt - og i såfald hvad?

Det underlige er, at den faktisk kører langt på literen ved fuld gas (ca. 43-44km/l). Motoren lyder også godt og den starter nemt.

Mvh
Ny Scooter-bruger Smil
- Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge / Piet Hein
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Den nye PGO T-rex køre max 35 km/t op ad bakke.

Dette var med en tynd pige som max kunne have vejet 50 kg.
Min egen op ad bakke er ca 40 km/t og er den mega stejl så ca 30-35 km/t

43-44 km/l ved fuld gas er rimlig okey men ikke noget og skrive hjem om.
Da en gammel honda dax eller honda cd kunne køre over 50 km/l.

Min egen går 54 km/l.


Nu ved jeg det jo ikke men selve navnet lyder til at det er noget kina scooter haløj som du har fået fingerne i og når vi snakker disse maskiner så skal man detsværre for vente det væreste for at blive overasket.
Mvh Dennis
Honda Zoomer 4 takt Sort 2007.
Kragen hvil i fred, du ville altid være elsket og husket.
Svar
#3
På CDI`en sidder der en skrue på min model. Det skulle justere op og ned for max. omdrejningstal.

I Sverige dækker forsikringen ikke hvis man selv gør det. Man skal have en autoriseret til at foretage dette - med en attest til forsikringen.

Ja - den er en kineser. Vidste det ikke - havde jeg vidst det havde jeg ikke købt den.

Igår gik lyset ud da jeg kørte på arbejde i regnvejr - typisk kineser Neutral
- Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge / Piet Hein
Svar
#4
Westenkaer Skrev:(...)

Ja - den er en kineser. Vidste det ikke - havde jeg vidst det havde jeg ikke købt den.

Igår gik lyset ud da jeg kørte på arbejde i regnvejr - typisk kineser Neutral

Jamen hvilken en ville du så have købt? , de bliver efterhånden lavet i Kina allesammen, selv Peugeot og Piaggio, bla.

Svar
#5
Ja - jeg fatter det heller ikke at det møgland kan stjæle vores arbejdspladser når de laver sådan noget usselt junk.

Junk-alderen Neutral
- Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge / Piet Hein
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Problemet løst!

Var hos en forhandler som stillede den op i omdrejninger på garantien. Derefter udfærdigede han en attest til forsikringen om at det var lovligt udført.

Nu kører den 45-47km/t på lige vej Smil

Jeg spurgte hvad han havde gjort: Han sagde at det var et meget simpelt indgreb: På CDI`en sidder der et potmeter som var stillet for lavt i omdrejninger. Det satte han op og forsejlede det igen.

Hvad det betyder for benzinforbruget ved jeg endnu ikke med sikkerhed, men på en tur hjem på 33km så den ikke ud til at bruge mere.
- Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge / Piet Hein
Svar
#7
Ja okay, jeg har selv samme problem, men der er ikke en Kina Scooter Forhandler/Mekaniker i Randers området.
Svar
#8
Interessant tråd, da jeg oplever det samme med min helt nye Sym Symphony.

Jeg vil se fm til at mit problem forhåbentlig også er et man kan justere sig ud af.

En nu gladere,
Dorthe
Svar
#9
En beskeden advarsel ifbm. opjustering af max-omdrejningstal:

Motoren er IKKE designet til voldsomt opskruede omløbstal, og vil ved længerevarende drift i 'det røde felt' tage permanent skade. Jeg diskuterede engang dette med kragen, og han dokumenterede at 15% overdrejning reducerer maskinens levetid med 85% - så hut jeg visker...
Det kan man så tænke lidt over. At Baotian'en leveres med indstillelig CDI er i og for sig kun godt. Men jeg ville få undersøgt om maskinen efter justering kan løbe over det fabriks-anbefalede max-omdrejningstal.

Dette er også årsagen til at 'ubegrænset CDI' befinder sig sidst i den anbefalede rækkefølge af indgreb med hastighedsforøgelse som formål:

Først dyser man karburatoren rigtigt ind - typisk et par numre op. Det vil give motoren lidt mere 'pondus'.
Så fjerner man ringen i varioen. Rullevægt justeres. Længere gearing -> højere topfart på lige vej.

Ovennævnte indgreb frigør den lille 50cc-motors fulde potentiale. Er man i tvivl om sandheden i dette, skal man bare køre en tur op ad en stejl bakke. De cirka 3 KW er simpelthen ikke nok til at holde 60 opad. Vil man videre, skal man ha' flere kræfter.

Derer næste punkt i rækken et større cylinderkit - gerne kombineret med ændret slutgearing og/eller større dæk (begge dele for at øge hastighedspotentialet uden at overdreje motoren). Længere gearing + flere kræfter -> højere topfart + bedre hillclimb.
Og så til allersidst - som rosinen i pølseenden - kommer den ubegrænsede CDI.

Næsten alle scootere fremstilles i Kina, ja. Men nogen scootere produceres efter højere kvalitetskrav og under bedre kvalitetskontrol. Hvilket aldrig er gratis. Jeg har selv en THansen-kineser, og den har nu kørt mere end 28.000 kilometer. Motoren har aldrig været lukket op, og spinder som en tilfreds missekat. Men el, stel, plastdele, drivlinie, kabler, bremser og allemulige andre ting har vist sig at være i utilstrækkelig kvalitet til skandinavisk brug, og har krævet forhøjet vedligehold. Genboen har en Elystar, og det tager ikke mange sekunder at bemærke forskellen på de to, selvom Elystar'en sikkert osse er fremstillet i Kina.

@Westenkaer:
Du beskriver maskinen som 'tom for kræfter' og beretter samtidig at den går over 40 km/l. Denne adfærd kunne vel skyldes en for lille dyse. Baotian har en del til fælles med Giantco, og Giantco'erne leveres med 'for lille' dyse ab fabrik - en #85. Et skift til #87 eller #88 vil her gøre underværker.

Og så er der selvfølgelig også vægten på dine ruller. Vræler maskinen afsted, men har svært ved at geare op? Gearer den ned, blot den ser en lille bakke i horisonten? Så er rullerne for lette. For lette ruller kan faktisk også gøre at maskinen ikke opnår sin 'rigtige' tophastighed.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Nu mangler vi en "like" knap som i fjæsbog. Det var et usædvanligt godt råd det der.
Freedom is just another word, for nothing left to loose. Citat: janice Joplin.
Svar
#11
(30-03-2012, 11:00)Fut Skrev: Nu mangler vi en "like" knap som i fjæsbog. Det var et usædvanligt godt råd det der.

Får tit samme tanke. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#12
Vi havde en "thumbs up" på det gamle BS. Men det nye, har jo så ikke Blink med øjet.
Ivecar plus 2023.
Svar


Forum spring: