18-04-2009, 14:39
kragen Skrev:Kært barn har mange navne "Røgvender", "Koldkatalysator" og "ERG-ventil" (fint ord for udstødningsgenbrug), er i pricippet samme meningsløse forsøg på, at "snyde" målinger på. ERG-ventilen sprøjter bare udstødningsgas direkte ind i karburatoren, når motoren kører i mellemgasområdet, så noget af udsatødningsgassen kan blive genbrugt, inden den når udstødningsrøret. I erkendelse af, at det ikke ligefrem er befordrende for motorens ydelse, er returløbet begrænset til kun at kunne foregå i mellemområdet, hvor motoren ikke skal yde for meget. Men selv i dette område, er det ikke muligt, uden en kompliceret styring. Og selv med en perfekt styring, giver det problemer. Uanset hvad, så nedsætter disse anordninger, der leder udstødningsgas direkte tilbage som "ilt" til forbrændingen, motorens effekt Der er således ingen forskel på en "koldkatalysator" og en ERG-ventil. De nedsætter effekten, og øger udslippet af kulilte. Skal det hjælpe, så kræves der mindst en aktiv 3-vejs katalysator, og ikke disse afledningsmanøvre.
Ja det er rigtigt.. En bil med EGR trækker dårligere fremfor hvis man fjernede den så ville motoren trækker væsentlig bedre..
Men på biler er der jo også 3 vejs katalysatorer og partikel filtre..
Plus at lambda sonde plus følere i selve EGR ventilen justere hvor meget der skal køres tilbage til indsugningen..