Svar: 770
Tråde: 58
Tilmeldt: Apr 2007
Hej BSére, Jeg er ikke helt sikker på at jeg har placeret dette emne det rette sted

Det er jo en maxiscooter, men går ind under motorcykel

ellers må i lige rette mig.. Nå tilbage til emnet.
Jeg har den her Piaggio Vespa 125 ccm scooter. Mig og en ven var ude og køre i Januar, men nu da vi skulle have den ud fra vinterhiet, afgiver den ingen gnist. Jeg har målt og målt, men kan ikke rigtig finde fejlen. Hvordan kan jeg fejlfinde den og evt rette fejlen ?
Vil jeg kunne tage en tændspole fra en almindelig 50 ccm scooter og prøve med, for at se om det er tændspolen, eller måske en cdi?
Er åben for foreslag
(Det skal lige siges at jeg tror det er en ET4? da det er en 4-takter)
Mvh. 2hvybg3yb
Svar: 210
Tråde: 32
Tilmeldt: Aug 2008
Pas

. Der rækker mine evner ikke

, men du er i det rigtige forum, da en 125 maskine er at regne for en mc

. Håber der er nogen der er klogere end jeg, måske kragen eller letsindig kommer med et indput :wink: .
Hilsen Max
Svar: 770
Tråde: 58
Tilmeldt: Apr 2007
Den er blevet rykket af en moderator,

var lidt i tvivl

haha, men det var da lidt trist

den har været til 3 mekanikere nu, (er hos den 3 nu), og de kan ikke finde ud af hvad der er galt. og hvis de ikke kan finde det, så må jeg jo selv begynde at fejlfinde den

og skifte delene fra en ende af i tændingssystemet

Alt virker på den, pånær at give gnist. men ved jo så ikke med svinghjulet osv ..
Svar: 770
Tråde: 58
Tilmeldt: Apr 2007
Nogle der ved hvordan man måler sig frem til fejlen på elnettet ?
Svar: 48
Tråde: 15
Tilmeldt: Jul 2009
Jeg ved godt du bor langt fra København, men prøv at tage kontakt til Frank hos Frederiksberg Motor Co., eller Ole hos Vespa Parts. De kan med garanti hjælpe dig, og måske endda uden at scooteren skal forbi København. Måske kan de også anbefale lokale mekanikere som kender Vespa'er.
Du kan også høre hos Vespa-klubben, om der skulle være et lokalt medlem nede i din ende af verdenen som vil hjælpe dig. Det kræver måske nok et medlemskab, men det er ikke mange penge vi taler om.
Alternativt kan du finde Haynes manualen for maskinen, og så selv gå i gang. Jeg kender desværre ikke 4-takterne godt nok til at turde komme med forslag.
Du kan finde de omtalte på følgende adresser:
http://www.frbmotor.dk
http://www.vespaparts.dk
http://www.vespa-klub.dk
/Andy
Svar: 770
Tråde: 58
Tilmeldt: Apr 2007
Frækt

mange tak for hjælpen, vil prøve at høre dem ad

Den står hos et værksted hernede på Falster lige pt. og de får en "fejlfinder" fra Suzuki til at kigge på den når han kommer forbi fra København

Men ellers har jeg da et fint vinterprojekt

haha
Svar: 48
Tråde: 15
Tilmeldt: Jul 2009
Når du siger at alt andet virker, formoder jeg at der er strøm på batteriet. Har du prøvet at undersøge om tændrørshætten er defekt? Det er tilsyneladende et problem som ET4 ejere har haft tidligere, hvilket medfører at kontakten mellem tændkabel og tændrør smutter. Har du også checket sikringer?
Check endnu engang modellen. Hvis det er en af dem med indbygget tyverisikring (blå og rød nøgle), kan det være den som er aktiveret. Det vil give den effekt du oplever. Den blå nøgle kan have slettet sig selv i løbet af vinteren, og skal dermed genkodes for at virke. Du vil i så tilfælde kunne starte den med den røde nøgle.
Hvis intet af ovenstående er årsagen, skal den nok findes inde i Vespa'ens noget komplekse elektriske system, og her vil en Suzuki-mekaniker nok komme til kort, så få dig hellere en snak med nogle folk som kender Vespa'ens indre skummelheder.
/Andy
Svar: 770
Tråde: 58
Tilmeldt: Apr 2007
Ja, der er skam strøm på batteriet, da jeg tog batteriet fra Yamahaén og monterede, Elstarter trækker motoren rundt og det hele, den giver bare ingen gnist, jeg afmonterede hele tændrørshætten og monterede en ny, jeg havde liggende.

Hmm.. Det med startspærren kan jo muligvis godt være. men desværre har vi kun én nøgle til den :S da den anden ikke fulge med. (Den er købt brugt)
Svar: 48
Tråde: 15
Tilmeldt: Jul 2009
Hvis den nøgle du har til den er blå, så er der en vis sandsynlighed for at problemet er den indbyggede startspærre. Så skal du definitivt have fat i Vespa-folkene, så du kan få bestilt en ny rød nøgle. Jeg kender desværre ikke systemet godt nok til at vide hvordan det foregår.
/Andy
Svar: 770
Tråde: 58
Tilmeldt: Apr 2007
Den er hverken blå eller rød

denne nøgle er grøn

haha, så det må jo være det startspærrer halløj der driller.
Svar: 48
Tråde: 15
Tilmeldt: Jul 2009
Hmm.... måske er det bare de seneste Vespa'er som har blå og røde nøgler. Det kan godt være at ET4 havde røde og grønne. Jeg vil faktisk tro at problemet er startspærren, men tag som sagt kontakt til Frank eller Ole, så kan de helt sikkert hjælpe dig på en eller anden måde.
/Andy
Svar: 770
Tråde: 58
Tilmeldt: Apr 2007
Det vil jeg prøve engang

Mange tak for hjælpen Andy