Søg Garagen Hej Gæst! Register

Størrelse på gæste-hjelm
#1
Der er med mellemrum opstået situationer hvor det havde været genialt med en ekstra hjelm, så man kunne have passager med på scooteren uden at have planlagt det i forvejen.

Hvis man skulle have en hjelm liggende permanent i scooteren for den slags situationer, hvilken størrelse vil så være mest relevant? Findes der eventuelt hjelme som kan ændre størrelse? Kan man købe padding som det ses ved ski- og surfhjelme

Vi taler ikke om landevejsture ved høj hastighed, men primært korte ture i byen.

/Andy
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Andy Skrev:Der er med mellemrum opstået situationer hvor det havde været genialt med en ekstra hjelm, så man kunne have passager med på scooteren uden at have planlagt det i forvejen.

Hvis man skulle have en hjelm liggende permanent i scooteren for den slags situationer, hvilken størrelse vil så være mest relevant? Findes der eventuelt hjelme som kan ændre størrelse? Kan man købe padding som det ses ved ski- og surfhjelme

Vi taler ikke om landevejsture ved høj hastighed, men primært korte ture i byen.

/Andy
Tjah, øh, hmm!

Et velkendt problem, for mange.
En for stor hjelm, er bedre, end ingen hjelm 8) . Er den for lille, kan man ikke få den på Smil . Er den ikke alt for stor, kan der kompenseres en smule, med en "nissehue" Grin . Mig bekendt, bliver der ikke lavet godkendte justerbare hjelme, men der har dog været hjelme, og er der måske endnu, hvor man kunne/kan få "indsatse" til, i forskellige størrelser på ca. +/- 1-2 cm. Men hjelmhuer, er et godt bud, i en trængt situation.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Tak for svar, jeg vil se på mulighederne. Det er ikke så mange det drejer sig om, så måske skal jeg ud i at måle mine kollegers hoveder. Det kunne være sjovt.

Kragen, du har tidligere vist dig vidende om de nye EU regler på trafik-området fra 2012-2013. Der er en del omtale i aviserne af enkelte dele af disse regler. Kan du henvise til et sted hvor disse kan studeres i deres helhed, med samt eventuelle danske særregler til samme regler?

/Andy
Svar
#4
Andy Skrev:Tak for svar, jeg vil se på mulighederne. Det er ikke så mange det drejer sig om, så måske skal jeg ud i at måle mine kollegers hoveder. Det kunne være sjovt.

Kragen, du har tidligere vist dig vidende om de nye EU regler på trafik-området fra 2012-2013. Der er en del omtale i aviserne af enkelte dele af disse regler. Kan du henvise til et sted hvor disse kan studeres i deres helhed, med samt eventuelle danske særregler til samme regler?

/Andy

Nu ved jeg ikke, hvad du specifikt tænker på, men de største forandringer, der har direkte interesse for tohjulere, er det forslag til et "tredje kørekortdirektiv", som EU fremsatte den 5. december 2003 , og som skal implementeres i dansk lovgivning senest 2012. Det er et ret "snørklet" direktiv, om fælles regler for kørekort i EU, der består af direkte krav, men desværre også af nogle anbefalinger, de enkelte medlemslande kan følge, eller undlade, at følge.

Der kommer flere kategorier kørekort, og strammere krav om undervisning og bibeholdelse af kørekortet. Som konsekvens af de nye kørekortkategorier, må nogle af de nuværende indelinger af køretøjer laves om. Bla. vil alle "knallerter", der har en tilladt maksimumhastighed på mere end 25 km/t, for fremtiden skulle kategoriseres, som motorcykler. Hvilket igen medfører, at flere andre lovtekster må laves om. Resultatet af dette er, at Danmark må sætte hastigheden ned til 25 km/t, for de "knallerter", der må føres uden kørekort, så hastigheden kommer til at harmonere med definitionen, og den hastighed, der i årevis har været gældende i de øvrige EU-lande. Så inden, alle igen farer i blækhuset, og påstår, at det ikke er en hastighed, man kan leve med, så er det altså den hastighed, resten af EU har måttet leve med i årevis. Til gengæld, er det en berettiget harme, når Danmark, som nok det eneste EU-land, ikke vil følge anbefalingen om, at tillade 16-årige, at tage kørekort til en 45'er.

Selve EU-direktivet (3. kørekortdirektiv) og de nye EU-kørekort, kan du google dig frem til, men nogle af følgevirkningerne på andre danske bestemmelser, må man selv "uddrage" af teksten. F.eks. at den lille passus om de 25 km/t, herefter mc, betyder, at færdselsloven, detailforeskrifter m.m., skal laves om.

For danske unge, bliver det dog desværre ikke den store praktiske omvæltning. Man vil fortsat som 16-årig, kunne køre på en knallert uden kørekort. Hastigheden bliver bare sat ned til 25 km/t, for de nye knallerter. Kravet til "knallertbeviset" vil blive sat op, og måske endnu vigtigere, lægges der i direktivet op til, at strafferammen for at køre for hurtigt, vil blive udvidet med en udsættelse af retten til at erhverve kørekort i to år, fra den dag, man ellers kunne erhverve kørekort. I EU vil det normalt være fra det fyldte 16. år, men i Danmark, altså fortsat være, fra man fylder 18. Det sidste, "fra man fylder 18 år", som kan forekomme uskyldigt, kræver dog så, fordi Danmark vil bibeholde de 18 år, at man skal ændre på en fundamental regel i dansk retspraksis, nemlig den, at straffen skal gælde, fra den dag, man modtager dommen, og ikke først bliver gældende en gang ud i fremtiden. Det er nemlig ikke det samme, som en betinget dom, som godt nok også først kan have konsekvenser ud i fremtiden, men er betinget af gentagelse i en pådømt periode.

Så med et Gøg og Gokke citat, er der nok nogle embedsmænd, der vil sige til folkene på "borgen": "Well, here's another fine mess you've gotten me into." Ond
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: