Søg Garagen Hej Gæst! Register

Forbremse kaliber gået
#1
Hej,

Min forbremsekaliber knækkede på min scooter. Den røg til Thansen, da den også skulle til service. Jeg blev så ringet op, at jeg selv skulle betale den, da jeg har pillet skiven, men, så er mit spørgsmål; Hvad i helved har en bremsekaliber med motoren at gøre? Det er mortoren der bliver belastet mere, det er sgu da ikke bremserne, skal garantien ikke dække den bremse?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
I princippet ville jeg tilslutte mig dig og sige "Jo det skal den da!" Problemet er bare at så vidt jeg husker står der i deres betingelse (ligesom ved så mange andre) at konstruktive ændringer på maskinen får garantien til bortfalde Ked af det Latterligt når det kommer til sådan noget og jeg er sikker på at hvis du kender én der arbejder dernede er de til at tale med men hvis ikke så holder de sig egentlig bare til reglerne...
Mine køretøjer:

PGO Big Max årgang '01 - Primær maskine
PGO Big Max årgang '98 - Donor maskine

Opel Astra F årgang '95 - Ja bil skal der sgu også til! ;)
Svar
#3
Anden1986 Skrev:I princippet ville jeg tilslutte mig dig og sige "Jo det skal den da!" Problemet er bare at så vidt jeg husker står der i deres betingelse (ligesom ved så mange andre) at konstruktive ændringer på maskinen får garantien til bortfalde Ked af det Latterligt når det kommer til sådan noget og jeg er sikker på at hvis du kender én der arbejder dernede er de til at tale med men hvis ikke så holder de sig egentlig bare til reglerne...
Hvilken garanti? Giver thansen garanti på deres knallerter?

Hvis det er reklamationsretten, der er tale om, så er denne en del købelovens præceptive regler om forbrugerkøb, og forhandleren kan derfor ikke egenhændigt "opfinde" forbehold, der indskrænker denne ret til at reklamere, og få sin reklamation behandlet efter reglerne af forhandleren. Reklamationsretten, giver alene ret til, at reklamere over fejl, der må formodes, allerede at have været tilstede, da varen blev købt, altså kun fabrikationsfejl, og ikke fejl opstået ved forkert anvendelse eller misbrug. Går noget i stykker de første seks måneder efter købet, vil man normalt uden videre skulle formode, at fejlen skyldes fabrikationsfejl - den såkaldte "formodningsregel". Det er i denne periode forhandleren, der skal sandsynliggøre, at fejlen ikke kan tilskrives en fabrikationsfejl, men faktorer, brugeren selv har været skyld i, forårsagede fejlen. Forhandlerne er forpligtet til, i hele reklamationsperioden på to år, at behandle en reklamation, der bliver indgivet. Efter de seks måneder, er problemet bare, at det er køberen, der skal sandsynliggøre, at fejlen skyldes en fabrikationsfejl, og ikke misbrug, eller det almindelige slid, der med rimelighed må kunne forventes. Det betyder dog ikke, at forhandlere kan tage et generelt forbehold vedrørende reklamationsretten for "sliddele". Er der fabrikationsfejl i disse "sliddele", er de selvsagt også omfattet af reklamationsretten, men det kan være yderst vanskeligt, at fastsætte en grænse for en en rimelig holdbarhedsperiode på disse dele.

En bremsekaliber bør ikke kunne "knække" i reklamationsperioden Fortvivlethock: uanset, at skiven er pillet. Det skal i så fald sandsynliggøres, at bruddet alene skyldes, den højere hastighed, og dermed en øget belastning på kaliberen, som den ikke er bygget til. Nu ved jeg ikke, hvilken knallert, der er tale om, men de fleste knallerter er konstrueret til, at køre mere, end de i Danmark lovbefalede maksimumhastigheder, og især bremser, bør have en sikkerheds margin, der ligger langt over den belastning, det medfører. De fleste knallerter, er iøvrigt konstrueret til, at bære en vægt, svarende til to personer, hvilket også belaster bremserne, og måske mere, end den øgede hastighed. Min Agility er f.eks. konstrueret til en 80 ccm motor, uden begrænsning i varioen, og findes endog i en identisk model med 125 ccm motor, også uden begrænsning i varioen, og med samme kaliber. At ville påstå, at kaliberen ikke skulle kunne holde til højere hastighed, end de 30 km/t, den er begrænset til med en drosling i varioen, og normalt med en lavere vægt, end den tilladte, anser jeg derfor for nonsens, og alene som et forsøg på, at kradse nogle kroner i kassen.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
Han påstod at møtrikken løsnede sig pga. den høje hastighed. Men der er jeg nød til at sige, de skal sgu ikke kunne løsne sig, hvis de er spændt ordentligt, så meget varme er der jo ikke i en bremsekaliber.
Svar
#5
mortenlala Skrev:Han påstod at møtrikken løsnede sig pga. den høje hastighed. Men der er jeg nød til at sige, de skal sgu ikke kunne løsne sig, hvis de er spændt ordentligt, så meget varme er der jo ikke i en bremsekaliber.
Medmindre, han mener, at hastigheden kan gøre, at fartvinden løsner møtrikken :rofl: , så har den højere hastighed ingen indflydelse. Kaliberen belastes, når man bremser, ikke, når man kører. Det er da rigtigt, at jo højere hastighed, man skal bremse ned fra, og jo større masse (vægt), jo mere belaster det bremserne. Lad os tage hastigheden. Ifølge dansk lov, er den godkendt til at kunne køre 45 km/t plus 20%, altså 54 km/t. Hvis det er en Stealth, sælges den både som 30'er og 45'er, hvor der ikke er nogen forskel på bremserne, og begge skal derfor kunne holde til, at bremse totalvægten ned fra minimum 54 km/t uden, at bremserne løsner sig, eller tager skade. Fjerner man skiven på en GY6 50 ccm, vil hastigheden ikke komme meget over 55 km/t, og ligger derfor langt indenfor bremsernes sikkerhedsmargin. Jeg vil gætte på, at en Stealth er godkendt til en lastvægt på ca. 150 kg, og derfor skal kunne bremse ca. 250 kg ned fra minimum 54 km/t. Da du højst sandsynlig vejer mindre, end de 150 kg, vil det ikke kunne hævdes, at en fjernelse af skiven, er årsagen til, at møtrikken løsner sig, og får kaliberen til at flække. Har møtrikken løsnet sig, har den ganske enkelt ikke været sikret ordentligt, eller "bremsen" har har været skæv, eller defekt.

Det er endvidere samme ophæng - og kalibre - der sidder på lignende 80 og 125 ccm'er, så den forklaring med skiven og hastigheden, holder ikke stik i fysiklokalet :wink: . Bed thansen, komme med en skriftlig begrundelse for afvisningen af din reklamation, hvis knallerten er under to år gammel :wink: .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Har jeg også gjort, lavede en lang klage til dem i går.

Ja jeg vejer under de 150 kg. Min når meget sjælden over 50 i timen på GPS. Ca. 55 på speedo.

Desuden er scooteren 3 måneder gammel, og kun kørt lige under 3000.
Svar


Forum spring: