Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hjælp fra Gilera Runner folket
#1
Hej

Ville meget gerne høre hvilken 2 taktsolie i bruger på jeres Runner, Min kører kun med ringene ude, Det giver ca. 7000 omd. og med 70 kmt. på speedometeret, Importøren af Gilera siger nej til fuldsyntetisk, Men ja til en god delsyntetisk, og en knallertmekaniker siger fuldsyntetisk da scooteren har katalysator. Oliene det drejer sig om er begge fra Castrol, Nemlig Power 1 TTS ( fuld ), Og power 1 Scooter ( Del )

Venlig hilsen
Allan
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
2-stroke Skrev:Hej

Ville meget gerne høre hvilken 2 taktsolie i bruger på jeres Runner, Min kører kun med ringene ude, Det giver ca. 7000 omd. og med 70 kmt. på speedometeret, Importøren af Gilera siger nej til fuldsyntetisk, Men ja til en god delsyntetisk, og en knallertmekaniker siger fuldsyntetisk da scooteren har katalysator. Oliene det drejer sig om er begge fra Castrol, Nemlig Power 1 TTS ( fuld ), Og power 1 Scooter ( Del )

Venlig hilsen
Allan

Nu er jeg forholdsvis ny Runner SP ejer, og jeg har endnu ikke hældt olie på, men når det er tid til det, vil jeg bruge enten semi eller fuldsyntetisk, ligesom jeg bruger på min Big2. Min har ikke "kat" i røret, da det er et Thansenrør der sidder på. Jeg tror ikke det skader, at bruge enten den ene eller den anden slags olie (semi/fuldsyntetisk). Det har ihvertfald ikke skadet Big'en.
Ivecar plus 2023.
Svar
#3
2-stroke Skrev:Hej

Ville meget gerne høre hvilken 2 taktsolie i bruger på jeres Runner, Min kører kun med ringene ude, Det giver ca. 7000 omd. og med 70 kmt. på speedometeret, Importøren af Gilera siger nej til fuldsyntetisk, Men ja til en god delsyntetisk, og en knallertmekaniker siger fuldsyntetisk da scooteren har katalysator. Oliene det drejer sig om er begge fra Castrol, Nemlig Power 1 TTS ( fuld ), Og power 1 Scooter ( Del )

Venlig hilsen
Allan
Om den har katalysator, eller ej, har ingen betydning for valget mellem de to nævnte Castrol olier, så den må mekanikeren længere ud på landet med, og så ellers opdaterer sin viden om de nyere regler for mængden af zink og fosfater i olie :wink: . Begge olier mere end opfylder JASO FD, ISO EGD og API TC normerne, så de kan sagtens klare "sølle" 7.000 o/m. Studerer du databladene på de to olier (Castrols hjemmeside), vil du se, at der ikke er de store forskelle. I Scooter, er der lagt lidt mere vægt på additiver, der hindrer, at udstødningen "sovser" så hurtigt til, og i 1TT, er der lagt lidt mere vægt på smøreevnen ved ekstrem varme. Det fremgår ikke utvetydigt, om 1TT er en "rigtig" syntetisk esterolie, som f.eks. Motul Scooter Expert 2T Oil, eller Motul 710 2T, eller bare en forædlet "baseolie". Jeg gætter dog på, at det er den "rene vare", da Castrol næppe kan siges, at være amatører, når det gælder olie Griner . 1Scooter, er så bare en blanding "basisolie" og syntetisk olie. der er ingen grund til, at gå helt amok, og f.eks. hælde Motul 800 i en "gademaskine", der aldrig kommer op i de omdrejninger og temperaturer, som en baneracer gør. De særlige additiver, der er tilsat, vil aldrig blive udnyttet.

Personligt, ville jeg vælge den olie, der oser mindst :wink: .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: