Søg Garagen Hej Gæst! Register

Slidstærk 30 scooter med MANGE km i sig
#1
Hejsa

Jeg har haft kig på en Piaggio Fly 4 takter da jeg kører 40km dagligt og derfor godt kan se formålet med at få en der kører langt på literen.

Jeg er dog lidt "grøn" i scooter verden da min første scooter blev købt for 6 år siden. (Jeg er i dag 34 år).

Mit spørgsmål er som følger:

Jeg har som sagt 40km til og fra arbejde om dagen og har indtil nu kørt på scooter. Men da jeg nu har 2 unger hvoraf den ene går i skole har mine behov for transport ændret sig. En bil vil passe bedre men er også tilsvarende meget dyrere.

Så jeg forsøger at retfærdiggøre overfor mig selv at en scooter er det rette valg. Det jeg ikke ved noget som helst om er, hvor langt kan man forvente en scooter motor kan holde?? Altså hvor mange km er der i sådan en?
Jeg ved godt at mange parametre spiller ind så derfor beskriver jeg lige min adfærd som scooter ejer
-Jeg bruger den KUN til arbejdstransport. D.v.s ingen ræs eller lignende
-Jeg bruger ALDRIG tun dele eller noget på dem. Det vil sige det er en standard motor. (Dog piller jeg den der skive ud så den kører 40-45)
-Jeg får den serviceret på værksted med de intervaller der er forskrevet for knallerten.
-Jeg kører i al slags vind og vejr
-Knallerten står ude hele året, dog i overdækket carport herhjemme og dermed i tørvejr
-Jeg er fuldstændig ligeglad med hvordan scooteren ser ud. Det er det praktiske frem for alt der tæller

Mit bud på en scooter der opfylder mine krav er den der piaggio fly af de årsager at:
-det er en 4 takter
-Det er et etableret og solidt mærke (Har jeg fået at vide)
-Den passer størrelsesmæssigt til en voksen mand på 85 kilo (182cm høj)


Sååå lige for at summere op...

Hvor langt kan en scootermotor og scooter holde med min adfærd og brug?
Er der bedre alternativer til den jeg har fundet. (Nogen vil måske mene en runner, men den kører jo slet ikke nær så langt på literen)???

På forhånd tak. Spørgsmålstegn
--------------------------------------------------------
1 ryk i dolken er bedre end 10 dolke i ryggen!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Kan du finde en forhandler der stadigt har dem, Ville jeg klart købe en Aprilia SR 50 Factory. Det er godt nok en 2takter og den er ca 1000kr dyrere, hvis den stadigt er på tilbud (er sat ned med 8.000kr pt Fortvivlethock: ).
http://www.aprilia.dk/

Hvis man piller skiven på den, skulle den dog være istand til at snige sig over de 50km/l da den er med direkte indsprøjtning. Desuden har den en del flere kræfter end en 4takter. Er også en stor stabil scooter fra et anerkendt mærke, så der skulle heller ikke være nogen problemer der Smil
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#3
Din motor burde ihvertfald holde længere end mine 106.000 km, min gamle Big som kørte tunet, kunne holde til Smil. Især når du nøjes med at pille den fjollede ring ud.
Ivecar plus 2023.
Svar
#4
Hvis jeg stod og skulle vælge en ny scooter, og pengene var problemet, ville jeg også vælge en Fly 4 takt.

Har haft den i tankerne som afløser til min Zip 4 takt, da den fysisk er lidt større end min lille Zip. Men den lille Zip får lov til at køre så længe den kan, da en Fly fra ny med de opgradering jeg ønsker, kommer til at koste omkring 22.000kr.

Svar
#5
Xipe Skrev:Hvis jeg stod og skulle vælge en ny scooter, og pengene var problemet, ville jeg også vælge en Fly 4 takt.

Har haft den i tankerne som afløser til min Zip 4 takt, da den fysisk er lidt større end min lille Zip. Men den lille Zip får lov til at køre så længe den kan, da en Fly fra ny med de opgradering jeg ønsker, kommer til at koste omkring 22.000kr.

jeg har et tilbud på en ny fly 4 takt med bagagebærer og bagageboks og klargøring og det der for 15500
--------------------------------------------------------
1 ryk i dolken er bedre end 10 dolke i ryggen!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Tja... min Piaggio Zip 4T har nu kørt 65.000+ km på 7½ år uden motorproblemer overhovedet, så Piaggio er et godt mærke.

Fornuftig tilkøring af en ny scooter tror jeg betyder meget for levetiden.
Jeg ved dog ikke hvordan en ny vil holde, da de nu laves i Kina.

Min scooter står også altid ude og kører også året rundt. Jeg føler at rust og tæring af alu-dele især om vinteren bliver et stigende problem efterhånden som alderen får tag i køretøjet. Plastik, skruer og deslignende begynder også at virke træt efter de mange år udsat for sol, regn og vind.

De første par år fik jeg scooteren serviceret på værksted, men blev træt af det, da der stort set altid manglede nogen skruer eller de var skruet over gevind efter service, så i de senere år har jeg selv gjort det meste, bortset fra dækskift. I øvrigt synes jeg at det er for dyrt med værkstedsservice, i forhold til hvad der (måske) bliver udført.

Hvis du vælger at få den serviceret på værksted, vil jeg anbefale at du selv jævnligt supplerer op med at give kabler, skruer/bolte lejer og alle steder hvor du ser noget der oplagt kan/vil ruste/tære, noget fedt eller olie fra spraydåse. Det beskytter og forlænger levetid.
--
Hilsen Ole
Svar
#7
OlePagh Skrev:Hvis du vælger at få den serviceret på værksted, vil jeg anbefale at du selv jævnligt supplerer op med at give kabler, skruer/bolte lejer og alle steder hvor du ser noget der oplagt kan/vil ruste/tære, noget fedt eller olie fra spraydåse. Det beskytter og forlænger levetid.

Hvis man er doven og har penge ka man oss bare sige til mekkeren at han skal vinter klaregøre din scooter Smil

Jeg gør det dog selv, da pengene er et problem for mig (har mange andre ting jeg hellere vil bruge dem på).

Desuden tager det ikke så lang tid at sprøjte kabler og smøre div dele. Agilityen har rust 5 steder. Startermotor, bremseskiven(den del der ikke bliver brugt), en holde dims til bagskærm, kickstarter og min støddæmper. Syns egentligt det er ok gået, taget i betragtning at den kørte i ½m sne sidste vinter, fordi kommunen ikke havde overskud til at rydde alle småveje.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#8
Tjah, du siger det jo selv - Piaggio Fly er en velrænnomeret kvalitets 4-takter som du næppe går fejl af.

Aprilla SportCity 4T er dog nok en tand bedre og kan endda muligvis stadig findes på tilbud til den ret fantastiske pris af 10.000,-. Kan du finde sådan een, så køb den med det samme.

Ellers er der min - en Yamaha Neos 4T som indtil videre virker ret uopslidelig og stadig forbløffer mig med sin startvillighed under alle forhold. Den er dog ny på markedet og kører med en ret avanceret motor, så hvis den senere skulle gå i stykker kan det muligvis blive svært at finde et værksted som kan lave den. Motoren er i øvrigt den samme som på Giggle, der dog er mindre komfortabel for en høj dansk mand.

Endelig laver Honda nok markedets fineste og mest holdbare 4 taktsmotor. De ved så også godt hvad de skal have for den - vi ligger i 20.000 kr klassen - og deres Zoomer ser lidt speciel ud. Men udseendet til trods sidder man faktisk udmærket på den.



Lige angående flg...

davgaard Skrev:Nogen vil måske mene en runner, men den kører jo slet ikke nær så langt på literen)???
Det er formelt korrekt, men vi taler ikke om biler men om knallerter - selv for den mest forslugne knallert er benzinforbruget så lavt at det svarer lidt til at tælle papir-clips. Vi er blevet vant til at kilometer per liter er en af de vigtigste parametre når vi vælger bil, men for os på to afgiftsfrie hjul har det ikke nogen synderlig praktisk betydning for driftsbudgettet, med mindre man kører hundredvis af kilometer dagligt. Så min anbefaling ville være at lade være med at fokusere så meget på "antal takter" og i stedet gå efter komfort, kvalitet og pris.... ting som virkeligt betyder noget i den daglige brug. Slår du bagdelen i en Runner og finder ud af at du føler dig som om du er kommet i nirvana, så går du bestemt heller ikke fejl af den.

8)
Svar
#9
OK, det er noteret at FLY ikke er en dårlig ide.

Jeg kigger lidt efter sådan en aprilia Sportcity 50 4t. Men hvor kan den egentlig købes?

Jeg har også haft kig på den der runner, men den er noget dyrere end både sådan en FLY og dyrere end en aprilia Sport city. Ikke at den er afvist....det kunne være jeg skulle prøve en tur på den.
--------------------------------------------------------
1 ryk i dolken er bedre end 10 dolke i ryggen!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Kan det passe at en 4 takter skal til service hver 2000km?
--------------------------------------------------------
1 ryk i dolken er bedre end 10 dolke i ryggen!
Svar
#11
davgaard Skrev:Kan det passe at en 4 takter skal til service hver 2000km?

Ja. I min service bog er første service ved 300, næste ved 1000 og derefter 3000,5000 osv. Mange af dem kan man dog lave selv uden at være mekaniker. Lær at stille ventiler og skifte olie, og du kan spare mange af servicerne. Husk dog at dokumentere at du har gjort det, ellers kan reklamationen bortfalde.

Har man overskud til at sætte sig ordentligt ind i det, kan man lave alt selv og helt spare service eftersyn væk.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#12
Havoc Skrev:Ja. I min service bog er første service ved 300, næste ved 1000 og derefter 3000,5000 osv. Mange af dem kan man dog lave selv uden at være mekaniker. Lær at stille ventiler og skifte olie, og du kan spare mange af servicerne. Husk dog at dokumentere at du har gjort det, ellers kan reklamationen bortfalde.

Har man overskud til at sætte sig ordentligt ind i det, kan man lave alt selv og helt spare service eftersyn væk.

OK, ja for min interesse for en 4 takter faldt lidt da jeg fandt ud af at det var hver 2000 det skal gøres. Men hvis man selv kan så er det vel bare at finde ud af hvad et service eftersyn omfatter og så selv lave det.

Findes der noget sted hvor en ikke scooter kyndig som jeg kan se hvordan man justerer ventiler?

Det skal siges at mit mekaniker niveau er til at skifte bremser (klodser og skiver) hælde olie på...skifte ruller, og rem mm..og jeg har også en gang taget en kaburator af og renset den
--------------------------------------------------------
1 ryk i dolken er bedre end 10 dolke i ryggen!
Svar


Forum spring: