Søg Garagen Hej Gæst! Register

Lov ?
#1
Hej !

Jeg sidder og diskuterer med en knægt der ikke kan forstå at hvis man sætter en 125cc motor på en knallert der findes som godkendt mc i danmark med samme motor så skifter den identitet, dvs en 30'er er ikke længere en 30'er, men en ikke registeret MC.

Er der nogen der kan komme med en lov der støtter det ?

Kragen evt ? Grin
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
DarkSide Skrev:Hej !

Jeg sidder og diskuterer med en knægt der ikke kan forstå at hvis man sætter en 125cc motor på en knallert der findes som godkendt mc i danmark med samme motor så skifter den identitet, dvs en 30'er er ikke længere en 30'er, men en ikke registeret MC.

Er der nogen der kan komme med en lov der støtter det ?

Kragen evt ? Grin

Den debat har været oppe før. Smil
Med Venlig Hilsen.
Micras.
Yamaha Neos 4T, Titanium/Grå EU45, årgang ´13. 17100 km.
Svar
#3
Det ved jeg, men der kom ikke nogen lovtekster på bordet Smil
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#4
DarkSide Skrev:Det ved jeg, men der kom ikke nogen lovtekster på bordet Smil

Jeg er næsten ret så sikker på at Kragen kan bikse noget dokument frem som kan bevise, at den krægten har uret. Smil
Med Venlig Hilsen.
Micras.
Yamaha Neos 4T, Titanium/Grå EU45, årgang ´13. 17100 km.
Svar
#5
Det ved jeg han kan, venter bare på han dukker op Grin
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
DarkSide Skrev:Det ved jeg han kan, venter bare på han dukker op Grin

Jeg ved lige præcis, hvem ville ringe til, hvis jeg kom ind til "Hvem vil være mllionær" programmet og skulle bruge et svar som jeg ikke kunne selv, hvis jeg skulle bruge en livline. Grin
Med Venlig Hilsen.
Micras.
Yamaha Neos 4T, Titanium/Grå EU45, årgang ´13. 17100 km.
Svar
#7
DarkSide Skrev:Hej !

Jeg sidder og diskuterer med en knægt der ikke kan forstå at hvis man sætter en 125cc motor på en knallert der findes som godkendt mc i danmark med samme motor så skifter den identitet, dvs en 30'er er ikke længere en 30'er, men en ikke registeret MC.

Er der nogen der kan komme med en lov der støtter det ?

Kragen evt ? Grin
Det drejer sig om adskillige love og bekendtgøreler, samt EU-direktiver. Det orker jeg ikke, at finde og remse op :?

Så lad os tage lidt omvendt logik. Såfremt et køretøj er typegodkendt i ét EU-land, er det herefter også godkendt i alle de andre EU-lande. Her er vi ude i nogle EU-direktiver, der bla. handler om fri handel, og fælles godkendelser. Er et køretøj derfor godkendt af myndighederne i et andet EU-land - enten ved standardtypegodkendelse eller anmeldt EF-typegodkendtelse - behøver den danske importør ikke, at ofre tid og penge på at få et "dansk" CoC-dokument, men kan få køretøjet synet og indregistreret på basis af de dokumenter og godkendelser, der allerede foreligger fra et andet EU-land, sålænge, det også opfylder kravene i "Detailforeskrifter for køretøjers...". Drejer det sig om et fabriksnyt køretøj, kan det oftest (ind)registreres, uden at skulle fremstilles til syn. Dette fremgår bla. af "Vejledning om syn af køretøjer".

Heraf følger så også, at såfremt man ombygger et køretøj, så det er i overensstemmelse med et køretøj, der er godkendt, og forhandles i et andet EU-land, vil det blive betragtet, som værende dette køretøj.

F.eks. er Kymcos Super8 fremstillet, godkendt, og sælges, som lille- og stor knallert i EU, men også som 125 ccm og 150 ccm motorcykel. Bortset fra motoren, er de identiske. Tager jeg derfor en 50 ccm Super8, og monterer 125 ccm motoren på den, vil den fremstå, som den i forvejen godkendte 125'er, og kan/skal derfor indregistreres, som denne. Afgifter m.m. vil også blive udregnet, så det passer med den godkendte 125'er. Så bygger man en knallert om, så den er identisk med en eksisterende godkendt motorcykel, er det både logisk, og for en gang skyld, også lovmæssigt, nu den godkendte type motorcykel, man man står med i garagen. I eksemplet, vil det altså være Super8 125, der kommer til at stå i indregistreringsattesten.

Hvis man monterer en 125 ccm motor på en knallert, der ikke findes godkendt, og sælges i et EU-land, skal den først igennem en langvarig, besværlig og dyr typegodkendelsesproces i Danmark, før den kan indregistreres, og det bliver så, som en ny type/model.

Dette "lighedsprincip" gør også, at hvis man f.eks. på en ældre årgang bil, monterer et frontparti, fra en nyere årgang, så bilen herefter, i udseende, let kan forveksles med den nyere årgang, skal den vurderes og omregistreres, til den nyere årgang.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
Gælder det ikke bare som en konstruktiv ændring? det tror jeg nok. Stel nummeret vil jo altid være den samme Smil
Svar
#9
Shakon Skrev:Gælder det ikke bare som en konstruktiv ændring? det tror jeg nok. Stel nummeret vil jo altid være den samme Smil
Hvad, mener du?

Hvis den ikke bliver indregistreret, er det en ulovlig konstruktiv ændring af en knallert, men hvis den er ændret således, at den fremstår som en i forvejen godkendt motorcykel, kan det betragtes, som en ikke-indregistreret motorcykel. Tager du mit eksempel igen - køber du en 125 ccm Super8, og kører på den, uden at indregistrere den, og ikke har kørekort til mc, så er du vel ikke i tvivl om, at du bliver sigtet for, at køre på en ikke-indregistreret mc, og uden kørekort, vel? Køber du den samme Super8, som en 50 ccm knallert, og herefter monterer motoren fra en 125-modellen, hvilket er en lovlig konstruktiv ændring, så står du igen med den føromtalte Super8 125, uden indregistrering og kørekort.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
DarkSide Skrev:Hej !

Jeg sidder og diskuterer med en knægt der ikke kan forstå at hvis man sætter en 125cc motor på en knallert der findes som godkendt mc i danmark med samme motor så skifter den identitet, dvs en 30'er er ikke længere en 30'er, men en ikke registeret MC.

Er der nogen der kan komme med en lov der støtter det ?

Kragen evt ? Grin

En knallert er pr definition et køretøj, med ikke mere end 3 hjul, som ikke har en slagvolumen over 50ccm. Dvs er det 51ccm der er tale om, er det strengest sagt en motorcykel.

Citat: 7. Motor, transmission, brændstofanlæg m.v.

7.01 Motor.

* (1) Forbrændingsmotors slagvolumen må ikke overstige 50 kubikcentimeter.
* (2) Motoren skal være forsynet med stopanordning.
* (3) Knallert uden pedaler skal være forsynet med startanordning.

Taget fra:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...x?id=59720
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#11
kragen Skrev:Hvad, mener du?

Hvis den ikke bliver indregistreret, er det en ulovlig konstruktiv ændring af en knallert, men hvis den er ændret således, at den fremstår som en i forvejen godkendt motorcykel, kan det betragtes, som en ikke-indregistreret motorcykel. Tager du mit eksempel igen - køber du en 125 ccm Super8, og kører på den, uden at indregistrere den, og ikke har kørekort til mc, så er du vel ikke i tvivl om, at du bliver sigtet for, at køre på en ikke-indregistreret mc, og uden kørekort, vel? Køber du den samme Super8, som en 50 ccm knallert, og herefter monterer motoren fra en 125-modellen, hvilket er en lovlig konstruktiv ændring, så står du igen med den føromtalte Super8 125, uden indregistrering og kørekort.

Ja hvis du bliver stoppet på 125modelen for den er jo registeret som en 125ccm på stel nummeret så gælder den som mc, men har du 50ccm modelen og tager en 125motor så gælder det jo som en konstruktiv ændring af maskinen da den står som en 30 i stel nummeret. og det vil ikke være lovlig at skifte motoren på den lille da det jo ville være en konstruktiv ændring Smil så den lille vil jo aldrig blive til en mc set med lovens øjne oO
Svar
#12
Shakon Skrev:Ja hvis du bliver stoppet på 125modelen for den er jo registeret som en 125ccm på stel nummeret så gælder den som mc, men har du 50ccm modelen og tager en 125motor så gælder det jo som en konstruktiv ændring af maskinen da den står som en 30 i stel nummeret. og det vil ikke være lovlig at skifte motoren på den lille da det jo ville være en konstruktiv ændring Smil så den lille vil jo aldrig blive til en mc set med lovens øjne oO

ALT over 50ccm bliver betragtet som mc. Sjældent politiet gør noget ved det, ja. Men loven siger at en knallert pr definition ikke må have mere end 50ccm. Er den over, er det ikke en knallert mere.

Edit: Jeg er dog ret sikker på, at hvis du bliver stoppet på en knallert med 125ccm motor og det tager den ind for at fjerne div dele, at du bliver straffet som om det var en ikke registreret motorcykel du har kørt på, og det kommer til at koste kassen. Jeg gik og legede med tanken længe, men har fast besluttet mig for at jeg først sætter mig op på noget frivilligt med 125ccm eller mere, når jeg har fået mc kortet. Straffen er simpelthen for hård og jeg vil ikke tage konsekvenserne af det. Og det er der kun en måde at undgå. Lade være med at køre på +125ccm Smil
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar


Forum spring: