Søg Garagen Hej Gæst! Register

Stramning af møtrik ved skiven
#1
Hvor hårdt skal man stramme møtrikken ved skiven?
Har lige købt mig en billig scooter en Giantco G-Buddy, efter min Sprint er ved at være godt død i alle leder og kanter (men den har også udtjent sin pligt overordenligt godt).

Skal have fjernet skiven på den, men mangler en luftskrue eller møtrikspænder. Enten finder jeg en ven som har en, eller også køber jeg noget lign:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=5727...1408933348

Nogle som har erfaringer med denne eller andet?

Mvh.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Jeg plejer at bruge et variotool til at holde systemet fast. Og så en almindelig skraldenøgle.
Jeg har selv en møtrikspænder til en kompressor (også kaldet en luftnøgle). Men det lader til at den godt kan slide på møtrikken. Og så ender man med at man ikke kan få den af igen Ked af det.
Et stempelstop kan også bruges, og koster ikke mere end cirka 50 kr. Her skal du dog være forsigtig, da du kan risikere at ødelægge stemplet.

Min konklusion er: Variotool er det bedste. Kan dette ikke fås, kan de andre muligheder også benyttes. Men det kan slide på nogle af scooterens dele.

Hvor hårdt skal det så spændes?
Tjo, hvis man ikke har en momentnøgle, så kan du ikke rigtig spænde den efter kg.
Men jeg plejer at spænde til uden at bruge vold. Hvis du overspænder kan du ødelægge gevindet. Og det kan gå hen og blive dyrt. Hvis man ikke strammer den godt nok går den løs når du kører. Og så kan du altså ikke køre videre.

Desuden så har jeg oplevet, at en luftnøgle ikke spænder møtrikken godt nok, hvis der ikke lige er fuld tryk på kompressoren. Det kan være ret irriterende at trække scooteren hjem, på grund af en møtrik Ked af det.
Piaggio NRG Power DT - årgang 2004 - 7700 km
Svar
#3
På 4 takterne, anbefales det ikke, at bruge stempelstopper. Årsag: Tændrøret sidder som regel ude i siden, og du risikerer derfor at ødelægge stemplet, hvis du bruger en stempelstopper.

Møtrikspænder eller luft, er lidt voldsomt. Variotool er vejen frem. Jeg ved ikke, om variotool'et fra Sprint passer, så ingen garantier her fra. Men for at give dig en ide om hvad vi taler om: http://www.speedline.dk/da/scooter/vario...i-wb-5582/
Svar
#4
Contradel Skrev:Hvor hårdt skal man stramme møtrikken ved skiven?(...)
5.5~6.5kgf-m :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
Contradel Skrev:......
Skal have fjernet skiven på den, men mangler en luftskrue eller møtrikspænder. Enten finder jeg en ven som har en, eller også køber jeg noget lign:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=5727...1408933348

Nogle som har erfaringer med denne eller andet?

Mvh.

Jeg har så'n én, og brugte den da jeg fjernede skiven på min Venus..
Det var sgu dejligt nemt.. (det mest besværlige var at skulle trække strøm, ud over altanen)
Buschauffør Lolland

TMS S3 2010 (Baotian BT49QT-9 i forklædning)

Tidligere knallerter:
Giantco G-Buddy - Giantco Venus - Piaggio Typhoon
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
kragen Skrev:5.5~6.5kgf-m :wink:

På Peugeot er det kun 40Nm. Smil

Svar
#7
barden Skrev:På Peugeot er det kun 40Nm. Smil
Nu er vores GY6 firtaktere jo også noget kraftigere maskineri, end jeres små sølle to-taktere :rofl: . Så vi må op på 53,9~63,7Nm, hvis det skal holde :P .

Jeg har i årevis strammet med god gammeldaws håndkraft, og jeg kan nu, hvor jeg har momentnøgle, konstatere, at jeg aldrig har spændt med så mange Nm :wink: . Så 40 Nm, skal nok også holde.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
n1kko Skrev:Desuden så har jeg oplevet, at en luftnøgle ikke spænder møtrikken godt nok, hvis der ikke lige er fuld tryk på kompressoren. Det kan være ret irriterende at trække scooteren hjem, på grund af en møtrik Ked af det.

Er nu rimelig sikker på, at det foretager skade hvis du spænder den igen med luftnøgle Smil
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#9
Jacob k Skrev:Er nu rimelig sikker på, at det foretager skade hvis du spænder den igen med luftnøgle Smil

Kan jeg skrive under på det gør Smil. Jeg nåede dog heldigvis ikke, at få smadret krumtapspinden ved gevindet. Men har da set scootermekanikerer, der har brugt luftnøgle til variomøtrikken. Gætter dog på, den så står på det laveste tryk.
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
kragen Skrev:Nu er vores GY6 firtaktere jo også noget kraftigere maskineri, end jeres små sølle to-taktere :rofl: . Så vi må op på 53,9~63,7Nm, hvis det skal holde :P .

Jeg har i årevis strammet med god gammeldaws håndkraft, og jeg kan nu, hvor jeg har momentnøgle, konstatere, at jeg aldrig har spændt med så mange Nm :wink: . Så 40 Nm, skal nok også holde.

Ja, jeg håber det holder, ellers må det ha´noget rød loctite Grin
Selvfølgelig skal det spændes hårdere til, ved jeres GY6ére. Det hele ryster fra hinanden :tease:

Svar
#11
Tak for svar!
Ser ud til vario tool er vejen frem, også hvis jeg skal skifte ruller senere eller remmen.

Nogle som kender et vario tool som passer til giantco / gbuddy?
Svar
#12
Contradel Skrev:tak for svar
ser ud til vario tool er vejen frem, også hvis jeg skal skifte ruller senere elle rem etc.

nogle som kender et vario tool som passer til giantco / gbuddy?
Du bedes venligst trykke på saksesymbolet [Image: icon_edit.gif] , i øverste højre hjørne i dit indlæg, og rette indlægget, så det kommer i overensstemmelse med gældende regler, for indlæg i dette forum. Vi går bla. meget op i, at man især husker, at der skal benyttes stort begyndelsesbogstav ved sætningsbegyndelser. Det gælder altså også, efter følgende tegn: punktum (.), udråbstegn (!) og spørgsmålstegn (?).

Du kan læse mere om, hvorfor vi går meget op i, at man skriver pænt, her: http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.p...9926#69926

Skulle dette give anledning til spørgsmål, er du meget velkommen til, at sende en PB.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: