Søg Garagen Hej Gæst! Register

Snart have scooter!
#1
Hej alle sammen, jeg bliver 16 til januar og skal have scooter så snart jeg kan Smil

jeg har søgt lidt på nettet efter nogle scooter, og er faldet over specielt en som jeg godt kunne tænke mig.

http://shop.hptrading.dk/product.asp?product=166

Tænkte på om nogen har nogle erfaringer med den/sådan en ?
eller om i kan sige noget om hvor vidt den kan egne sig som en scooter til hverdags brug.

Eller om det måske bare er det bedste med en normal scooterSmil

Tak på forhånd.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Hej
De (HP trading) holder til i Langå, bor du tæt på, hvis den nu skal til rep. ?

Blot en tanke.

Jeg har en THansen ca. 700m. så jeg har ikke langt.
Scooterture:
Skagen video.
 Mariager Havn video.
Sym Fiddle II 125/160cc årg. 2010
Suzuki Wagon 1,3 aut.gear årg. 2005
Svar
#3
Flemmingo Skrev:Hej
De (HP trading) holder til i Langå, bor du tæt på, hvis den nu skal til rep. ?

Blot en tanke.

Jeg har en THansen ca. 700m. så jeg har ikke langt.
Det fremgår ikke entydigt, at firmaet skulle have eget værksted, men under reklamationsret, fremgår det, at "Varen kan efter aftale efterfølgende returneres for reparation. Du skal selv afholde fragtomkostninger til og fra reparationsstedet". Ordet "returneres" (for reparation), indikerer, at knallerten skal tilbage til firmaet, og "for reparation", at de har et værksted. Den sidste sætning med, at man selv skal afholde fragtomkostningerne i forbindelse med en reklamationssag, er dog i direkte strid med gældende lov.

Der nævnes dog på hjemmesiden ikke noget om, at firmaet foretager serviceeftersyn, eller almindelige reparationer, hvilket er bekymrende. Ikke et sted, jeg ville handle.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
kragen Skrev:Det fremgår ikke entydigt, at firmaet skulle have eget værksted, men under reklamationsret, fremgår det, at "Varen kan efter aftale efterfølgende returneres for reparation. Du skal selv afholde fragtomkostninger til og fra reparationsstedet". Ordet "returneres" (for reparation), indikerer, at knallerten skal tilbage til firmaet, og "for reparation", at de har et værksted. Den sidste sætning med, at man selv skal afholde fragtomkostningerne i forbindelse med en reklamationssag, er dog i direkte strid med gældende lov.

Der nævnes dog på hjemmesiden ikke noget om, at firmaet foretager serviceeftersyn, eller almindelige reparationer, hvilket er bekymrende. Ikke et sted, jeg ville handle.

Tak for svaret, men med hensyn til scooteren, ville den så være en okay hverdags scooter?
hvis jeg fandt et andet sted og købe samme slags?

Som fx http://www.scooter-shoppen.dk/default.as...item=12949
Svar
#5
paddem Skrev:Tak for svaret, men med hensyn til scooteren, ville den så være en okay hverdags scooter?
hvis jeg fandt et andet sted og købe samme slags?

Som fx http://www.scooter-shoppen.dk/default.as...item=12949
Du finder den nok ikke andre steder. Jeg vil under ingen omstændigheder anbefale en 5 gears firtakteakter "croos-model", som daglidags 30'er-knallert. Dette, uanset kvaliteten. Man må endvidere påregne, at blive tjekket ofte, så små fiffige indgreb i droslingen, kan hurtigt koste en knallerten. 30 km/t, og så høvle 5 gear op og ned konstant - ellers tak :crazy:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Der er meget fokus på gear maskiner, og her mener jeg fokus fra politiet, så hvis du har planer om at køre afdroslet, så ville jeg nok vælge en normal scooter istedet for.

Jeg har selv ikke mindre end 2 Gilera SMT, og man kan godt se at folk kigger generelt lidt mere efter dem.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#7
Skønt Xmotos ikke er så kendt her i landet er det faktisk en relativt veletableret kinesisk "mærkevare" i udlandet - så det er altså ikke det vi kalder en container-kineser, det vil sige et eller andet obskurt mærke som er forsvundet efter et par måneder. Så uden at have prøvet den vil jeg gætte på at det er en ok maskine til prisen. Men når det er sagt, skal du naturligvis ikke forvente samme kvalitet og holdbarhed som en Derbi Senda eller en Gilera SMT til tre gange så høj pris. Xmotos'en "ligner" nok en rå motard, men hvor Derbi'en er bygget til at blive rå-tæsket med fuld rulle gennem det værste terræn du kan opdrive skal man nok holde sig til lidt mere civiliserede områder med Xmoto'en. I øvrigt er det jo også en 4-takter.

Om det er en god hverdagsknallert? Her vil jeg sige "både og" - ingen af motarderne kan slå scooterne på dette punkt. Heller ikke de dyre. På en scooter sidder du for eksempel nogenlunde beskyttet mod vind og sprøjt bag skjoldene, men på en motard er du ligeså udsat som på en cykel. Så når vejret er snasket og du møder op i skolen/på jobbet med mudrede sko og gennemblødte bukser vil du kaste misundelige blikke på de andres scootere. Et andet problem er den åbne kæde som kræver hyppig vedligeholdelse. Her har scootere et indkapslet remtræk som er helt vedligeholdelsesfrit mellem service-eftersynene og desuden er immunt overfor snavs og snask. I det hele taget betyder den åbne konstruktion at motoren på en motard er mere udsat for vejret og derfor kræver mere rengøring i de våde perioder end en typisk scooter. Tilgengæld er den jo nem at komme til og i modsætning til en scooter kører en motard faktisk udmærket i sne og mudder.

Så det kommer med andre ord lidt an på hvor behageligt anlagt du er. Motarderne ser godt nok mere rå ud end scooterne men de kræver altså også en lidt mere "macho" fører som ikke har noget imod at køre med støvler og overtræksbukser i den våde tid og som godt ka' li' at tilbringe et par timer hver weekend med vaskebørsten, pudsekluden og en kædespray...

:wink:
Svar
#8
Jeg ville holde mig til en almindelig scooter.
Du kan sagtens finde en rigtig god kvalitets scooter brugt til en 7000-9000 kr.
Svar
#9
Runnerdude Skrev:Skønt Xmotos ikke er så kendt her i landet er det faktisk en relativt veletableret kinesisk "mærkevare" i udlandet - så det er altså ikke det vi kalder en container-kineser, det vil sige et eller andet obskurt mærke som er forsvundet efter et par måneder. Så uden at have prøvet den vil jeg gætte på at det er en ok maskine til prisen. Men når det er sagt, skal du naturligvis ikke forvente samme kvalitet og holdbarhed som en Derbi Senda eller en Gilera SMT til tre gange så høj pris. Xmotos'en "ligner" nok en rå motard, men hvor Derbi'en er bygget til at blive rå-tæsket med fuld rulle gennem det værste terræn du kan opdrive skal man nok holde sig til lidt mere civiliserede områder med Xmoto'en. I øvrigt er det jo også en 4-takter.

Om det er en god hverdagsknallert? Her vil jeg sige "både og" - ingen af motarderne kan slå scooterne på dette punkt. Heller ikke de dyre. På en scooter sidder du for eksempel nogenlunde beskyttet mod vind og sprøjt bag skjoldene, men på en motard er du ligeså udsat som på en cykel. Så når vejret er snasket og du møder op i skolen/på jobbet med mudrede sko og gennemblødte bukser vil du kaste misundelige blikke på de andres scootere. Et andet problem er den åbne kæde som kræver hyppig vedligeholdelse. Her har scootere et indkapslet remtræk som er helt vedligeholdelsesfrit mellem service-eftersynene og desuden er immunt overfor snavs og snask. I det hele taget betyder den åbne konstruktion at motoren på en motard er mere udsat for vejret og derfor kræver mere rengøring i de våde perioder end en typisk scooter. Tilgengæld er den jo nem at komme til og i modsætning til en scooter kører en motard faktisk udmærket i sne og mudder.

Så det kommer med andre ord lidt an på hvor behageligt anlagt du er. Motarderne ser godt nok mere rå ud end scooterne men de kræver altså også en lidt mere "macho" fører som ikke har noget imod at køre med støvler og overtræksbukser i den våde tid og som godt ka' li' at tilbringe et par timer hver weekend med vaskebørsten, pudsekluden og en kædespray...

:wink:

Møg og skidt kan jeg leve med, men ikke at skulle knokle 5 gear igennem, for at nå de 30, og skifte igen, hver gang hastigheden ændrer sig bare det mindste. Gearmaskiner er gode, især i sne og mudder, men skal de bruges på vejen inde i byen til almindelig kørsel, mister gearskiftet hurtigt nyhedens interesse, og bliver en pestilens, når man ikke har mere motorkraft, så den kan "sejtrække". Selv de gode gamle 3-gears, havde et gear for meget, hvis man kørte lovligt (indrømmer jeg nødigt, da jeg selv har "blæret" mig med et par 3-gears Griner ). 2-gears udgaverne accelererede normalt hurtige, end 3-gears modellerne Ked af det . Var motoren fikset (gearet, hakket og poleret), gik 3-gears dog fint.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Find en brugt model på gul og gratis eller den blå avis.

Hvilken model det så lige skal være kan jeg ikke svare dig på. Kender ikke din højde, vægt og hvad du forventer af scooteren, samt dit budget Smil.

Men find et par modeller du godt kan lide og så prøv at se hvad folk har til salg. Smil
Piaggio NRG Power DT - årgang 2004 - 7700 km
Svar
#11
Mange tak for alle svarene, de har hjulpet mig rigtig meget.
kan se mange kommentere de 5 gear den har, det har fået mit til og tænke på om det er muligt og skifte de 5 gear ud med noget mindre? Ved ikke om det er muligt, jeg er helt ny til scootere og sådan noget.

En af jer skriver at den ikke er så god i regn/mudder vejr, det har jeg ikke noget imod, da jeg har en mor til sådan nogle dage haha Grin

men hvis det ellers ikke er en scooter i kan anbefale til hverdags brug, har i så måske nogle andre forslag?

Kender ikke så mange forskellige slags scooter, men hvis i kender nogle andre slags modeller end de "sædvanlige" som i kan anbefale, vil jeg meget gerne se dem Smil


Tak for hjælpen på forhånd Smil
Svar
#12
paddem Skrev:Mange tak for alle svarene, de har hjulpet mig rigtig meget.
kan se mange kommentere de 5 gear den har, det har fået mit til og tænke på om det er muligt og skifte de 5 gear ud med noget mindre? ved ikke om det er muligt, jeg er helt ny til scootere og sådan noget.

en af jer skriver at den ikke er så god i regn/mudder vejr, det har jeg ikke noget imod, da jeg har en mor til sådan nogle dage haha Grin

men hvis det ellers ikke er en scooter i kan anbefale til hverdags brug, har i så måske nogle andre forslag?

kender ikke så mange forskellige slags scooter, men hvis i kender nogle andre slags modeller end de "sædvanlige" som i kan anbefale, vil jeg meget gerne se dem Smil


Tak for hjælpen på forhånd Smil
Du bedes venligst trykke på saksesymbolet [Image: icon_edit.gif] , i øverste højre hjørne i dit indlæg, og rette indlægget, så det kommer i overensstemmelse med gældende regler, for indlæg i dette forum. Vi går bla. meget op i, at man især husker, at der skal benyttes stort begyndelsesbogstav ved sætningsbegyndelser. Det gælder altså også, efter følgende tegn: punktum (.), udråbstegn (!) og spørgsmålstegn (?).

Du kan læse mere om, hvorfor vi går meget op i, at man skriver pænt, her: http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.p...9926#69926

Skulle dette give anledning til spørgsmål, er du meget velkommen til, at sende en PB.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: