Svar: 140
Tråde: 11
Tilmeldt: Mar 2010
Ja, jeg har også selv colortune. En ganske smart opfindelse
.
Men spørger man Darkside, så er det bare no-go at indstille på en kold motor :roll:
Piaggio NRG Power DT - årgang 2004 - 7700 km
Svar: 12.709
Tråde: 83
Tilmeldt: Aug 2006
n1kko Skrev:Ja, jeg har også selv colortune. En ganske smart opfindelse .
Men spørger man Darkside, så er det bare no-go at indstille på en kold motor :roll:
Man kan da godt indstille på en kold motor - men det forudsætter, at man aldrig kører så langt, at den bliver varm
. Eller, at tolerancerne, er angivet ved kold/lunken motor, som f.eks. ventilafstanden :wink: . Hovedreglen er selvfølgelig, at motoren skal indstilles, så den står korrekt ved dens normale arbejdstemperatur.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar: 1.730
Tråde: 72
Tilmeldt: May 2008
n1kko Skrev:Ja, jeg har også selv colortune. En ganske smart opfindelse .
Men spørger man Darkside, så er det bare no-go at indstille på en kold motor :roll:
Skal altid indstille scooteren mens den er varm / har den temperatur den har når du kører.
Min scooter kører faktisk rimeligt ringe når motoren er kold :P Hopper lidt i tomgang, spytter lidt benzin ud af udstødningen og den "tøver" hvis man går fra ingen gas til fuld gas med det samme (vrider håndtaget i bund hurtigt).
Når den er varm, spinder den som en mis
(Hvilket jeg syns er mærkeligt, fordi motoren fejler så meget som den gør :?).
Svar: 140
Tråde: 11
Tilmeldt: Mar 2010
Man kan jo bruge en kold motor som vejledende. Og så finindstille på en varm motor. Bare for at finde der hvor dysen cirka ligger
Piaggio NRG Power DT - årgang 2004 - 7700 km
Svar: 1.730
Tråde: 72
Tilmeldt: May 2008
n1kko Skrev:Man kan jo bruge en kold motor som vejledende. Og så finindstille på en varm motor. Bare for at finde der hvor dysen cirka ligger
Egentligt ikke. Når motoren er varm, pavirker det temperaturen af luften osv. Varmere luft fylder mere, så den skal have mindre benzin. Er det helt korrekt burde man dyse 1 eller 2 nr op om vinteren pga den kolde luft, fordi kold luft fylder mindre, dvs der kommer mere luft med ind, og den har brug for mere benzin
Skal man fin indstille hoveddysen, er det næsten et must at køre på den, med mindre man har et rullefelt til at stå :P Hvis man bare gør det på centerfoden og baghjulet ikke yder modstand, kommer man næsten med garanti til at bruge en for stor dyse, da motoren kan tage betydeligt flere omdrejninger når der ingen modstand er (gælder dog kun for motorer uden elektrisk begrænsning). Når du så kører på den bagefter, kan motoren ikke kæmpe sig op på samme omdrejninger igen og hoveddysen vil levere for meget benzin.
Tomgangsdysen/blandingsdysen kan dog nemt justeres ved tomgang, da det er der de er i brug
Men det skal gøres på en varm motor, med mindre du har et kølesystem af flydende kvælstof eller lign :P