Søg Garagen Hej Gæst! Register

Når man fjerner begrænser ringen?
#1
Hej. Jeg ville fjerne begrænser ringen/skiven her den anden dag, og her opstod et par spørgsmål. Jeg kunne ikke få 17mm skruen af der sidder uden på tandhjulet forand remmen. Men jeg forsøgte at kigge ind under remmen for at se om der var en begrænser, og det ser ud til aksen er ret tynd så jeg ved ikke om der er skive eller ej før jeg får det yderste tandhjul af.

Det der så undrer mig er: Hvordan kan den køre hurtigere, hvis jeg fjerner en evt. skive der er større?? så omdrejningsakslen (trækakslen) remmen kører om bliver mindre. Er det ikke lige som at geare ned på en cykel og sætte kæden ned på et mindre tandhjul forand hvor pedalerne og trækket sidder, således det er den bagerste del remmen løber om(ved baghjul), der skal være større?

Hvis der ikke er nogen ring at fjerne hvordan kan jeg så få den til at køre hurtigere? Det er en 30km/t sym jet euro X knallert/scooter, og kører ca. 50km/t. Har hørt der er en slags plump i nogle udstødningsrør man kan fjerne? Eller kører 30'er generelt langsommere end 45'ere på trods af ens motorstørrelser.

Hvor slap må remmen være. Der var en del gummistøv inde bag kassen og remmen kunne let trykkes sammen. Kan man spænde remmen.

Jeg har kun haft scooter i 2mdr. så jeg ved ikke så mega meget om det, men håber nogle kan hjælpe.

Mvh Mik :roll:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Hvis den køre 50 så er ringen fjernet...
Remmen bliver spændt ud når den køre

Med hensyn til støvet så er det bare din rem der bliver slidt.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#3
Scoofy Skrev:Hej. Jeg ville fjerne begrænser ringen/skiven her den anden dag, og her opstod et par spørgsmål. Jeg kunne ikke få 17mm skruen af der sidder uden på tandhjulet forand remmen. Men jeg forsøgte at kigge ind under remmen for at se om der var en begrænser, og det ser ud til aksen er ret tynd så jeg ved ikke om der er skive eller ej før jeg får det yderste tandhjul af.

Det der så undrer mig er: Hvordan kan den køre hurtigere, hvis jeg fjerner en evt. skive der er større?? så omdrejningsakslen (trækakslen) remmen kører om bliver mindre. Er det ikke lige som at geare ned på en cykel og sætte kæden ned på et mindre tandhjul forand hvor pedalerne og trækket sidder, således det er den bagerste del remmen løber om(ved baghjul), der skal være større?

Hvis der ikke er nogen ring at fjerne hvordan kan jeg så få den til at køre hurtigere? Det er en 30km/t sym jet euro X knallert/scooter, og kører ca. 50km/t. Har hørt der er en slags plump i nogle udstødningsrør man kan fjerne? Eller kører 30'er generelt langsommere end 45'ere på trods af ens motorstørrelser.

Hvor slap må remmen være. Der var en del gummistøv inde bag kassen og remmen kunne let trykkes sammen. Kan man spænde remmen.

Jeg har kun haft scooter i 2mdr. så jeg ved ikke så mega meget om det, men håber nogle kan hjælpe.

Mvh Mik :roll:

Det beror på en lille misforståelse Smil
Hvis du tænker på cyklen med udvendige gear, så vil det højeste gear være, når du bruger det største tandhjul foran, med det mindste tandhjul bagerst. På knallerten svarer det til, at remmen skal være længst ude i de forreste remskiver, og helt inde ved centrum i de bagerste remskiver ved koblingen. Altså længst væk fra skiven mellem de forreste remskiver :wink: .

Selvom der er "tænder" på undersiden af remmen, så er det ikke dem, den trækker med. Den trækker med siderne af remmen. "Tænderne" er der kun, så remmen kan bukkes i enderne ved remskiven - så det er nærmere "slidser", end tænder.

For at skifte gear, skal remmen presses ud fra centrum mod yderkanten af de forreste remskiver, for at få det største "tandhjul" forrest, og smatidigt ned mod centrum i de bagerste, for at få det mindste "tandhjul" bagerst. Det gør rullerne ved hjælp af centrifugalkraften, når varioen bliver drejet rundt af motoren. Jo hurtigere motoren drejer varioen rundt, desto længere ud, vil rullerne blive presset. Mens de gør det, presser de via en plade på den yderste forreste remskive, som så kommer tættere på den inderste forreste remskive. Da remmen er V-formet, og remskiverne også er V-formede, vil remmen blive presset fra centrum i de forreste remskiver, og ud mod yderkanten. Remmen vil så nå yderkanten, når remskiverne er presset helt sammen. Hvis remskiverne ikke kan presses helt sammen - på grund af skiven - vil remmen heller ikke blive presset helt ud til kanten, og man vil ikke få den største udveksling - man vil ikke kunne få så stort "tandhjul" foran, og da remmen beholder sin "længde", heller ikke nå ind til centrum i de bagerste remskiver, så man heller ikke får det mindste "tandhjul" bagtil. Man mister altså de højeste gear, svarende til, at man på en en 3-gears cykel blokkerer for 2. og 3. gear, og må hjule rundt i 1. gear. Jo tykkere skiven er, desto færre gear får man. Skiven i en 30'er, er således tykkere - ikke højere - end skiven i en 45'er.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
Ok det er dælme smart. Jeg havde godt tænkt og nævnt for min bror; at det da var utroligt at remmen kunne trækkes rundt uden tænder på trækakslen Fortvivlethock: og ikke mindst remmen nok skulle spændes, selvom knallerten ellers kører fint. Men dette princip i forklarer her, havde jeg ikke lige regnet ud.
Håber jeg kan sætte nogle (tyndere knallert 45) skiver på, når jeg en dag får den skrue af. Der er langt fra nørrebro til maribo med 50km/t, ku godt lige bruge 15km/t mere selvom det kun er hver 14dag og måske ikke er helt lovligt. Jeg siger mange tak for hjælpen til jer begge, kanon gode og hurtige svar Griner

Mvh Mik
Svar
#5
Der skal jo slet ingen skive være, medmindre du vil begrænse den. Den kommer ikke til at køre hurtigere af at du sætter en "45-skive" i, tværtimod.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Scoofy Skrev:Ok det er dælme smart. Jeg havde godt tænkt og nævnt for min bror; at det da var utroligt at remmen kunne trækkes rundt uden tænder på trækakslen Fortvivlethock: og ikke mindst remmen nok skulle spændes, selvom knallerten ellers kører fint. Men dette princip i forklarer her, havde jeg ikke lige regnet ud.
Håber jeg kan sætte nogle (tyndere knallert 45) skiver på, når jeg en dag får den skrue af. Der er langt fra nørrebro til maribo med 50km/t, ku godt lige bruge 15km/t mere selvom det kun er hver 14dag og måske ikke er helt lovligt. Jeg siger mange tak for hjælpen til jer begge, kanon gode og hurtige svar Griner

Mvh Mik

Om der er 45'er skive eller ingen skive i på en 30'er er det samme for politiet. Alt hvad der går over ca 40km/t på deres rullefelt har de lov til at tage med, skille ad og se om der er lavet konstruktive ændringer.

Min pointe er så, hvorfor have en skive i overhovedet ? Det nedsætter motorens levetid, og der findes ikke bedre begrænsning end den man har i hånden, nemli gashåndtaget Blink med øjet Kunne godt tænke mig at se "hr millionær" blive tvunget til at køre i 1ste gear i sin Ferrari, fordi den kan køre over 80km/t i 2ndet gear Grin

Siden motoren skal køre med lavere omdrejninger for at holde den på de 30, får du også en betydeligt bedre benzin økonomi (min uden skive ved 30km/t var næsten oppe og runde 60km/l, med skive var det ca 30km/l)
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar


Forum spring: