Søg Garagen Hej Gæst! Register

Piaggio New Zip starter ikke / gav et stort knald
#1
Hejsa allesammen,

Jeg er ny herinde :- )
Jeg har lige fået købt mig en brugt Piaggio Zip.
Som har kørt rigtig godt indtil nu.
Det eneste jeg har lavet på den er ny udstødning (som den os har kørt fint på)

Den plejer altid at starte perfekt! på første forsøg ved elstart.
Men her de seneste par gange har den været ekstremt svært at få den igang. jeg har fået startet den en gang ( i regnvejr)
Hvor jeg kørte i 5 minutter hvorefter den pludselig går ud mens jeg kører! :/
Det skete da jeg gassede en smule op. Men da jeg så næsten er stoppet med at "trille" imens den er gået ud, så starter den fandme igen! Dette skete et par gange. Hvor den går ud imens jeg kører men lige når at gå igang igen inden jeg stopper helt..

Da jeg så skulle starte den næste gang, var det helt umuligt. Selvom jeg har forsøgt med uttalige kickstart (ømme fødder til sidst) Ked af det
Nogle gange er det som om den er liiige ved at komme igen. som om motoren starter lidt, men så ikke rigtig kommer igang.

Her til aften ville jeg prøve sidste forsøg med kickstart, da strømmen nu er helt flad efter elstart forsøg.
Her var den også tæt på at komme igang et par gange lød det som om. Indtil der kom et STORT knald!
hvorefter der lugtede af brændt plastik!? (dette var også i regnvejr)

Efter dette har jeg kun forsøgt et par enkelte kickstart uden held.
Jeg har skiftet tændrør et par gange. uden held.

Jeg er ret ny i faget, så jeg ved ikke så meget om det tekniske. Men hvis nogle har en idé eller et råd. Ja, hvad som helst. Som ville det være en rigtig stor hjælp!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Hov jeg glemte lige at tilføje.

At den oser ret meget. Jeg kan se osen når jeg kickstarter (hvid røg). Og den lugter os ret slemt når jeg kører og står i tomgang. Altså da den overhovedet kunne starte.
Svar
#3
Nu går jeg ud fra at det er en 2-takter version af Zippen:

Huskede du at omdyse/indstille karburatoren, da du monterede den nye udstødning.?

I værste fald, kan cylinderen sætte sig, eller brænde et flot hul i stemplet.

Svar
#4
Hej barden!
Tak for svaret. For at være helt ærlig så ved jeg ikke engang om det er en 2takt eller 4takt.
Hvordan ser man det?

Jeg har ikke indstillet på noget efter monteringen. Men i starten kørte den fint. Tomgangen gik måske en smule hurtigere, men det var det..

Hvor sidder karburatoren?

(det er så længe siden jeg har roddet med scooter) Ked af det
Svar
#5
Jeg har lige en update.

Her i morges var jeg ude for at prøve igen. Den startede på første elstart.
Og kører perfekt igen. Jeg forstår det simpelthen ikke. Men jeg kan forestille mig at den ikke vil starte i regnvejr?

Hvad kan det skyldes?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
xanxan Skrev:Hej barden!
Tak for svaret. For at være helt ærlig så ved jeg ikke engang om det er en 2takt eller 4takt.
Hvordan ser man det? (...)(
Så må du snarest finde ud af, om det er en to- eller firtakter Fortvivlethock: . Toktakteren skal have olie i olietanken, der skal blandes med benzinen. Det skal firtakteren ikke. Får den ikke det, brænder skidtet sammen.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
Der er ihvertfald en olie tank under sædet. Altså både benzin og olie tank.?
Svar
#8
xanxan Skrev:Der er ihvertfald en olie tank under sædet. Altså både benzin og olie tank.?
Så er det en totakter :wink: . Husk, at fylde olie på!
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
Det er gjordt! ;- )

Nogen der ved hvordan man får udstødningen af?
Gevindet i møtrikkerne er helt ødelagte.. Er det bare at bore dem ud, eller hvordan?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Det er aldrig godt at begynde at bore i noget der har med udstødning at gøre.

Hvis du mener de 2 bolte der holder udstødning på cylinderen, så giv dem en omgang rustløsner, og lad det stå til i morgen, og prøv så med noget kvalitets værktøj.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#11
Hvad luftfilter kører du med ?
Det du beskriver lyder som om den har trukket vand med ind igennem luftfilteret, eller et andet sted.

Hvis karburatoren kan nå at forstøve vandet helt, er det faktisk godt med lidt vand (Meget lidt!). Det hjælper med at køle motoren. Får den tilgengæld for meget vand, ødelægger du cylinder/stempel i længden.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#12
Havoc Skrev:Hvad luftfilter kører du med ?
Det du beskriver lyder som om den har trukket vand med ind igennem luftfilteret, eller et andet sted.

Hvis karburatoren kan nå at forstøve vandet helt, er det faktisk godt med lidt vand (Meget lidt!). Det hjælper med at køle motoren. Får den tilgengæld for meget vand, ødelægger du cylinder/stempel i længden.
Lidt vand til forbrændingen, øger "kompressionen", men det kniber med, at udvikle et system, der kan forstøve og dosere det rigtigt :wink: , ellers går motoren bare i stå i stedet.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: