Søg Garagen Hej Gæst! Register

Motorcykel kørekort.
#1
Hejsa BS medlemmer.

Jeg bliver 18 her til marts, og så skal der selvfølgelig tages Bil kørekort (Som forældrene sponsorere), men de vil ikke betale for motorcykel kortet.

Så vi kom vi skal at snakke om man kan kombinere bil kortet og MC Kortet, så man ikke skal betale for dobbelt teori timer, og skal man overhovedet have bil kort for at tage MC Kort? Og hvor meget vil et MC kort koste?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Om der er noget at spare ved at tage dem sammen afhænger vist af den enkelte køreskole, på min var vist intet at spare. Dog sparer du en læge-erklæring, ved at tage dem sammen, så vidt jeg ved (få hundrede kroner).
Jeg tog MC-kortet et år efter bilkørekortet og måtte stille med ny læge-erklæring.
Ved at tage dem sammen eller kort efter hinanden (f.eks et år efter) har du også fordelen ved at have hele teorien i frisk erindring, så det ikke er ret svært at tage nummer 2 teoriprøve. Smil
Pøjpøj med det og pas nu godt på dig selv, derude!

Edit: Nej man behøver ikke bilkort først, men den enkelte kørelærer kan så nogle gange have nogle ønsker om at folk har bilkort i forvejen, men det har ikke med lovgivning at gøre.
Svar
#3
Jes P Skrev:Hejsa BS medlemmer.

Jeg bliver 18 her til marts, og så skal der selvfølgelig tages Bil kørekort (Som forældrene sponsorere), men de vil ikke betale for motorcykel kortet.

Så vi kom vi skal at snakke om man kan kombinere bil kortet og MC Kortet, så man ikke skal betale for dobbelt teori timer, og skal man overhovedet have bil kort for at tage MC Kort? Og hvor meget vil et MC kort koste?

Mener ikke man kan "gemme" teorien mere, hvis man går videre til mckort., Og et mckort koster typisk mellem 8-10.000 kr (ihvertfald her på Ø'en).
Ivecar plus 2023.
Svar
#4
Jps Skrev:Mener ikke man kan "gemme" teorien mere, hvis man går videre til mckort., Og et mckort koster typisk mellem 8-10.000 kr (ihvertfald her på Ø'en).
Næh, det var i vores unge dage Griner .

Man kan kun spare tid ved, at tage mc- og bilteoritimer samtidigt. Det meste af teorien, er den samme til begge typer, og selve teoriprøven er ens for begge. Man behøver altså kun læse bogen en gang. Bortset fra lægeattesten, er der intet, at spare i kroner og ører. Man skal ikke have bilkørekort, for at kunne tage mc-kort. Da du kun er 18, kan du kun tage mc-kort til lille motorcykel, men det bliver automatisk til "stor mc" efter 2 år på lille mc. Og husk, at "klippereglerne" er strengere for folk, med nyt kørekort.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
Jps Skrev:Mener ikke man kan "gemme" teorien mere, hvis man går videre til mckort., Og et mckort koster typisk mellem 8-10.000 kr (ihvertfald her på Ø'en).


Tja køreskolerne er ik billige, dog får jeg mit til en rimelig pris da jeg betalte hele svineriet på een gang, og det var 12.000kr første dag mangler, kun lige at betale 445kr for en køreprøve og så prisen for en lægeattest.

Dvs består jeg det hele første gang har det kostet mig 12.445kr og består jeg teori prøven i 1 forsøg med 0 fejl Smil gir kørelæreren 1000kr tilbage Smil Smil

Køreskolen tror så meget på sig selv at da jeg spurgte efter en teori bog sagde de, det er ikke nødvendigt her Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Søren26 Skrev:(...)Køreskolen tror så meget på sig selv at da jeg spurgte efter en teori bog sagde de, det er ikke nødvendigt her Smil
Det skyldes nok snarere, at hverken teoribog, eller selve teoriprøven, er up-to-date :oops: . I de "diasshow", der benyttes til teoriprøven, jeg har set, har jeg i hver serie konstateret 3-4 billeder og svarmuligheder, der i bedste fald er utydelige, og i værste fald strider mod nyere lovgivning :? . Man gør derfor bedst i, bare at lære "disshowene" og svarene udenad, og "glemme" færdselsloven :wink: . Efter sigende, skulle politiet dog være ved, at udskifte de tvivsomme billeder.

Man kan iøvrigt i "Bekendtgørelse om undervisningsplan for køreuddannelsen til motorcykel " se, hvad det er, man skal undervises i:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...?id=123156

For de 12.000 kr. har køreskolen i gennemsnit taget ca. 250,- per lovpligtig lektion (48 lektioner af 45 min.), hvilket må anses for rimeligt, da de 26 af lektionerne sikkert er foregået som gruppeundervisning i teorilokalet.

Til sammenligning, måtte jeg "bøde" hele 500 kr. for de i alt fem timer, det tog den gang, at få et mc-kort Griner . De "vilde", kunne gøre det endnu billigere, ved at gå direkte til køreprøve, som "selvstillere" Fortvivlethock: . Og så vidt jeg husker, gjaldt teoriprøven i et ½ eller helt år. Jeg tog mc- og bilkørekort sideløbende, og var kun til én teoriprøve, plus et kvarters "teoriprøve" til mc, direkte i forbindelse med selve køreprøven til mc. Den praktiske del af undervisningen, foregik ved, at man kørte rundt på det gamle grøntorvs parkeringsplads (på en Java, med automatisk kobling Grin ), i tre timer (seks lektioner af 30 min., men de kunne slås sammen), og så to timer rundt ved Toftegårds plads, hvor også selve prøven foregik. Den sagkyndige stod på fortovet, og holdt øje med aspiranterne, mens de kørte fem seks gange frem og tilbage. Teoriprøven, foregik ved "træk-et- spørgsmål" metoden. Jeg fik standselængder og vejtavler. Lægeerklæringen, blev af mange københavnere, hentet hos lægen på Vesterbro Torv. Det tog fem minutter. Lægen spurgte, om man fejlede noget, om man kunne se, og om man kunne bøje benene. Svarede man nej til det første, og ja, til de to næste, blev man bedt om at betale ved sekretæren, og evt. tage et billede i fotoboksen, han havde stående. Færdigt arbejde. Til bil, var det ti lektioner på 40 min.. Her måtte man kun slå to lektioner sammen om dagen. Så det tog mig hele tre uger, at blive færdig med det kort, da jeg ikke kunne få timer hver dag :roll: . Til lastvogn, tog det dog længere tid, og det var helt ny teoriprøve.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
Når du(Kragen) siger et lille MC kort, er det så en 125ccm eller en 250ccm?

Kan da godt se at det er træls at man skal bruge så mange penge på et kort mere, men det er vel det værd i sidste ende Blink med øjet

Så må det jo bare blive en billig MC'er jeg køber i starten Griner
Svar
#8
Jes P Skrev:Når du(Kragen) siger et lille MC kort, er det så en 125ccm eller en 250ccm?

Kan da godt se at det er træls at man skal bruge så mange penge på et kort mere, men det er vel det værd i sidste ende Blink med øjet

Så må det jo bare blive en billig MC'er jeg køber i starten Griner

Det er vist noget med HK. Max 34, så vidt jeg husker.
Ivecar plus 2023.
Svar
#9
Jps Skrev:Det er vist noget med HK. Max 34, så vidt jeg husker.

Uha, fra max 3 HK til 34, det skal nok holde mig underholdet de første 2 år Blink med øjet
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jes P Skrev:Når du(Kragen) siger et lille MC kort, er det så en 125ccm eller en 250ccm?

Kan da godt se at det er træls at man skal bruge så mange penge på et kort mere, men det er vel det værd i sidste ende Blink med øjet

Så må det jo bare blive en billig MC'er jeg køber i starten Griner
Lille motorcykel, kan indtil videre, være næsten alt fra +50ccm til 850 ccm, for den sags skyld. Det har nemlig intet med ccm, at gøre :wink: .

Det er alene et spørgsmål om hk, og forholdet mellem hk og vægt. En llile motorcykel må maks have 25 kW (ca. 34 hk) eller vægt/ydelseforhold under 0,17 kW pr. kg.

Hvis du vil regne ud, om du må køre en motorcykel med "lille kort", skal du kende ydelsen i kW (hk divideret med 1,36= kW). Så skal du kende mc'ens egenvægt. Har du de to tal, kW og egenvægt, skal du dividere ydelsen i kW, med egenvægten i kg og resultatet må ikke være over 0,17.

Eksempel: Mc'en yder 34 hk. Det er 34/1,36=25 kW. Den vejer 150 kg. Hk, er altså ok. Vægt/ydelse bliver så 25/150=0,166, altså lige under de magiske 0,17, og dermed lille mc. Indtil loven bliver lavet om, er det tilladt, at køre på en neddroslet mc, bare den opfylder de nævnte krav. Der findes mc'er, der fra fabrikken kan skifte ned til 34 hk, på en kontakt, så den opfylder kravene til lille mc, og som man så , ved et tryk på en knap, efter to år kan lave om til "stor mc". Det gælder f.eks. BMW R 850 der skifter fra ca. 70 hk til 34 hk :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#11
At man kan skifte fra "lille mc" til "stor mc" på en knap er jo smart nok, da man ellers skulle ud og købe ny motorcykel efter kort tid. Hvis man ellers er interesseret i lidt mere kraft :wink:
Har selv overvejet lidt at tage MC-kort når jeg bliver 18, men det ser da ud til det er lidt indviklet.

Kragen du skriver at da han kun er 18, kan han kun tage mc-kort til lille. Hvornår kan man så tage kort til stor med det samme? Smil
Svar
#12
n1kko Skrev:At man kan skifte fra "lille mc" til "stor mc" på en knap er jo smart nok, da man ellers skulle ud og købe ny motorcykel efter kort tid. Hvis man ellers er interesseret i lidt mere kraft :wink:
Har selv overvejet lidt at tage MC-kort når jeg bliver 18, men det ser da ud til det er lidt indviklet.

Kragen du skriver at da han kun er 18, kan han kun tage mc-kort til lille. Hvornår kan man så tage kort til stor med det samme? Smil
21 år :wink: , men det lille kort bliver automatisk til et "stort kort", efter to år. Tager du et "lille kort" som 18-årig, kan du allerede køre stor mc som 20 årig.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: