Søg Garagen Hej Gæst! Register

Godt og dårligt ved 30km/t og 45/kmt scooter
#1
Hej
Hva syntes i er bedst ved 30km/t eller en 45/kmt,
Jeg syntes det gode ved at køre på 45 uden på vejen,er at vejen er bedere mht,huller og bump,men jeg hader nå der ligger en trucker ,lige i røven på mig,nå jeg køre på vejen,på min lille fz50 .eller ´biler køre helt vildt tæt på og præsser mig.

Hvad med hensyn til en lovlig 30 kontra en lovlig 45.Er de lige holdbar i motoren og andet ,vis vi siger to ens maskiner af samme mærke.

Hva mener i andra ??

Vh
CB Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Jeg ville osse trække lidt længere ind til siden hvis der kørte en lastbil bagved mig

Jeg har selv en 30, og jeg køre ude på vejen hvis der ikke er cykelsti
når der så kommer bagfra kørende så trækker jeg ind på min plads.
Her hvor jeg køre er vejene ikke så pæne og da slet ikke cykelstierne

Min nabo har en model magen til min bare i 45 den er 1 måned ældre en min, men har kun gået 5000 km ca
hvor min har gået over 8000

De bliver begge kørt i skur hver nat, han pudser og plejer hver dag, men forsømmer motoren
og jeg plejer min motor men ikke pudser

Så er de meget forskellige, min er ikke så pæn i lakken har mange ridser osv
men min motor spinder, hvilket hans ikke gør, men den står næsten som ny
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#3
Hej
Jeg har haft både 30 & 45 og jeg kan best li' 30, da man kan ligge inde på cykelstien oh hygge sig.
På 45 er man nødt til at køre ude på vejen og jeg har været tæt på at blive kørt ned eller skubbet væk fra vejen, bilister er ligeglade med en lille 45 scooter så de kør tæt på.
Derfor har jeg en 30 Giantco sprint og det virker best for mig.
Hvis jeg skulle købe en anden type køretøj så bliver det Mc, da jeg har kortet til det.
Scooterture:
Skagen video.
 Mariager Havn video.
Sym Fiddle II 125/160cc årg. 2010
Suzuki Wagon 1,3 aut.gear årg. 2005
Svar
#4
Enig med Flemmingo. Har aldrig ejet en 45'er og vil heller ikke da de i min mining ikke hører til på vejen. Med mindre de er "tunede" og kan følge den generelle trafik, men det er jo ulovligt Ked af det

En 45'er er en "blød" traffikant. Du kører sammen med den generelle trafik og må ikke køre ligså hurtigt som de andre, hvilket laver en ret stor risiko faktor.

En 30'er Skal være på cykelstien, med mindre der ingen cykelsti er, og du kører med traffikanter som har ca samme fart som dig. Man skal dog være meget mere opmærksom som 30'er da billister og næsten alle andre har en tendens til at overse en. Det er dog ikke noget problem, så længe man kører defensivt: hold afstand, vær opmærksom på sideveje, sæt farten ned når der er fodgængere, specielt børn osv.

I storbyer i myldre tiden er det også næsten altid hurtigere at komme rundt med en 30'er, selvom man kun kører 30km/t (trafik propper osv. Er sjældent der er trafikprop på cykestien Blink med øjet )
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#5
Hej her Smil .

Vil da lige i denne sammenhæng nævne mit problem ude på de store farlige veje :o , skal vi kalde mit for et 'omvendt problem'..

Eksempel: Jeg kører i bymæssig bebyggelse og holder den omkring 50 (godt og vel), som jeg skal. Som jeg også skal, er at fylde som en bil, altså ligge lidt ude 'til venstre' i min kørebane.
Pludselig er der en bil der 'gnaver i min bagdel'... "Forbanede EU-knallert, ligge der og fylder... :gal: " og om ikke idioten kaster sig ud i en vild overhaling af mig. Når det sker, så svarer det stort set som at holde en rød klud op foran en tyr, altså på mig.. Da jeg kan køre 130, så får han ikke lov at dø i synden, så er det pludselig mig der overhaler ham... Aiiiiii altså og så kan han overhovet ikke forstå en dyt, men måske lære det Grin .

Ja ja det er både ulovligt og farligt det der sker, men hvis dog bare de kære bilister også kunne kende forskeld på nummerplade størrelser, så var meget vundet.

PS: Måske skulle jeg også holde mig inde på cykelstien i fremtiden, der er da mere fredeligt...

Jan :wink: .
Interesser: Scootere og lave computerspil, se selv her: http://virtuchat.com eller min samling på: http://bensoe.dk/MaxiKnallert/ og min GTA billedsamling: http://bensoe.dk/GTA/ ...
Garage: http://www.billig-scooter.dk/garage.php?id=433
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Så vidt jeg ved, skal en 45'r placere sig som en mc/bil i trafikken, og så skal blisterne jo overhale på normal vis og ikke presse 45'n ind til siden, som de jo desværre ofte gør.

Jeg oplever det selv (det med at blive presset af biler), selvom jeg kører på en 30'er, og holder mig inde ved kantstriberne på landevejen. Så er der alligevel en del billister, der ikke vil give plads. Det tætteste jeg har været ved at ramme en bil der passerede mig bagfra, var med ca 20cm's afstand.

DER blev jeg sgu gal. Jeg fik så tilfældigvis fat i synderen ved et supemarked, og gav ham en skideballe af værste skuffe. Han endte med at undskylde, mange gange. Jeg sagde så at han skulle gå op og enten aflevere sit kørekort, eller tage en ny teoriprøve, for den slags kørsel hører ikke hjemme, nogen steder.

SÅ fik jeg vist luft Griner.
 47 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 27.000 km.
Svar
#7
Nu skal du ikke ligge, og "fylde som en bil" i venstre side af "din" vognbane, men holde dig så langt til højre, som muligt (Færdselslovens § 15: Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt. ) :P , men måske skulle man, som et par stykker, jeg har set herinde i byen, overveje, at skrive MC-SCOOTER med store bogstaver med en en tusch på ryggen af den gule vest Griner .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
I byen føler jeg mig mere sikker på en 45er. Der er ingen der krydser min vejbane, som der ellers er på 30er når folk skal svinge til venstre, eller skal ud fra venstre side.
I myldertrafikken er en 30er dog hurtigere end en 45er, da vi skal følge den alm. trafik på vejen med dertil køer.

På landevejen ville jeg nok føle mig mere sikker på en 30er, så længe der var cykelsti. Uden cykelsti, er forskellen nok ikke så stor.

På en 45er skal man dog lære ikke at lade sig presse i byen, da folk ellers bare vil ligge ved siden af en hele tiden.

Tror ikke der vil være den store forskel i holdbarhed på lovlig 30er og 45er. Tror ikke man vil kunne mærke forskellen på de ekstra omdrejninger en 30er tager, inden scooteren alligevel bliver skrottet.

Svar
#9
Xipe Skrev:I byen føler jeg mig mere sikker på en 45er. Der er ingen der krydser min vejbane, som der ellers er på 30er når folk skal svinge til venstre, eller skal ud fra venstre side.
I myldertrafikken er en 30er dog hurtigere end en 45er, da vi skal følge den alm. trafik på vejen med dertil køer.

På landevejen ville jeg nok føle mig mere sikker på en 30er, så længe der var cykelsti. Uden cykelsti, er forskellen nok ikke så stor.

På en 45er skal man dog lære ikke at lade sig presse i byen, da folk ellers bare vil ligge ved siden af en hele tiden.

Tror ikke der vil være den store forskel i holdbarhed på lovlig 30er og 45er. Tror ikke man vil kunne mærke forskellen på de ekstra omdrejninger en 30er tager, inden scooteren alligevel bliver skrottet.
Jeg kører begge dele. Det tager mig tre gange så lang tid, at køre til og fra arbejde på kørebanen, end på cykelstien. Men det er også midt inde i byen, på de mest befærdede gader.

Motorens "levetid", afhænger i høj grad af omdrejninger, og en lovlig 30'er, kører ca. 50% flere omdrejninger, end en 45'er, for samme strækning, og bliver dermed slidt hurtigere.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
SørensenDK Skrev:.... hvis dog bare de kære bilister også kunne kende forskeld på nummerplade størrelser, så var meget vundet.
AMEN!!! :wink:

Nu er det så på almindelig landevej(/hovedvej) at jeg oplever "problemer" - nemlig at folk har forbandet travlt med at drøne ud fra sideveje for nu at komme foran den "langsomme knallert" og så forøvrigt køre vildt langsomt selv. Jatak! Ubetinget vigepligt er åbenbart en by i Rusland og jeg får testet bremserne. Ond

Eller at jeg ligger med rigtig pæn hastighed, endda en smule for hurtigt måske (ja, ægte km/h!) og alligevel er det simpelthen livet om at gøre at overhale mig. Jeg mistænker nogle af dem simpelthen ikke kigger på deres speedometer, men tænker "45-knallert, for helvede, jeg skal FORBI DEEEN!". Suk! Ond

Jeg giver så simpelthen plads så de kan komme forbi (Edit: fordi det er på hovedvejen - i byen ville jeg blive nødt til at blive liggende "ude", som dig). Jeg gider ikke holde på min "ret" og risikere de pløjer mig ned eller hvad man ellers har hørt at folk kan finde på. Hvis jeg er død, nytter det ikke at jeg havde retten på min side. (eksempel på psykopat-bilist vs. mc-scooter: http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal...sp?ID=4619 )

Jeg håber sådan set bare de bliver målt i det de overhaler mig. :twisted:

Sådan som man bliver behandlet i trafikken på en scooter der nemt kan følge trafikken (150 kubik), så skulle jeg ikke nyde noget af at ligge og rode ude blandt bilerne på en 45'er (på hovedvejen f.eks. :? ) . Det skulle da kun være lokalt i den lille hjemby, hvor cykler og biler og alle bare kører i en stor bunke alligevel - der ville den være fin nok. Grin
Svar
#11
Mit råd er at vælge 45 hvis man har muligheden - det vil sige er over 18 og har et førerbevis - af følgende årsager:


- Fartforskellen i lovlig stand er dramatisk, specielt nu hvor 30'erne bliver til 25'ere. At tøffe adstadigt deruda med 25 km/t mens pensionister på el-cykler ræser forbi er næsten mere end en voksen mand kan bære. Og en 45-50 km/t er faktisk ikke at kimse af.

- Hvis man får lyst til at køre lidt hurtigere er faren for at blive stoppet for kontrol meget lille for en 45'er hvis man ellers kører ordentligt. For en 30'er er den væsentligt større... også selv om man kører med topboks og gul vest. Bliver man stoppet på en 45'er er det mest for at se førerbevis og checke for alkohol.

- Har man pillet ved maskinen er det nemmere at bruge sine fart-ressourcer uden at vække opsigt. Ingen rynker et øjenbryn hvis man kører 65 km/t på vejen i fuld offentlighed, men gør man det på cykelstien behøver politiet ikke noget måleudstyr for at regne ud at din maskine er værd at kigge på. Til gengæld straffes man som en bilist hvis man bliver målt, så man skal stadig være lidt på vagt.


Der er nogle myter omkring 45'eren og den mest vedholdende er, at det er nervepirrende at køre på vejen. Nu er tolerance jo en individuel ting, men jeg kan sige at jeg føler mig fuldstændig tryg. Jeg har kørt 45'er i over tre år i københavnsområdet samt forstæderne og aldrig haft et uheld... og jeg kører ikke med gul vest. Naturligvis skal man hele tiden være sig bevidst at man er den bløde i trafikken og være på vagt. Men det er ikke spor stressende at køre rundt i storbyen - selv i den tætteste trafik - og om noget er det mindre stessende end at tage bilen, synes jeg.

8)
Svar
#12
Jeg synes da også, at det er mindre stressende, at køre "45'er" (det er officielt en mc, men kan ikke køre meget hurtigere, og er ikke større, end en almindelig 30'er), end det er, at køre bil i byen. Men jeg må sige, at lovlige 45'ere der ligger og fylder en hel vognbane, hvor der er 60 eller 70, ikke virker befordrende på forståelsen. Skrub ind til siden, så bilerne kan komme forbi. Mange billister, er også bange for, at overhale knallerter og motorcykler, af frygt for, at komme til at at presse dem ud i grøften. Mange, er også af den fejlagtige opfattelse, at dobbelt optrukne spærrelinier, betyder overhaling forbudt, så selvom man trækker helt ind til højre, overhaler de ikke, men bliver liggende bag en, indtil der kommer stiplede linier. Flere kilometer efter en 45'er på en 80 vej, kan godt hidse selv de mest tålmodige op.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: