Søg Garagen Hej Gæst! Register

"Klonk" lyd fra for bremsen
#1
Min Giantco Stealth har en tilbage-vendene "klonk" lyd fra forbremsen, samtidig med at den rusker lidt i forgaflen når man bremser. Med tilbage-vendene mener jeg at den har været til reperation 2 gange ved T-Hansen nu, men lyden bliver ved med at komme tilbage.
Jeg synes selv at det virker som en løs kalliper, men det er svært og sige uden at man selv har skilt det ad.
Er det et kendt problem på de store Giantco modeller?

Det der undrer mig lidt er, at første gang den var der inde var der to ting han skulle lave, nemlig en metalisk hylende kobling og det med bremsen. Der lavede han koblingen, eller han havde renset den, og smurt den op, men havde glemt og kigge på kalliberen. Godt så, jeg smider den ind ugen efter, og han renser og smører kalliberen op- jeg har så aldrig oplevet at en kalliper på en bil har hukket eller givet en klonk lyd på grund af manglende smøring. Men den sagde dog ikke noget før dagen efter igen.
Er det normalt med sådan et service niveau ved T-Handen? Det skal lige tilføjes at jeg ikke har noget og udsætte på butikken, da de har sendt den til rep. uden brok og jeg har fået en gratis leje scooter mens min er blevet lavet.
Men det er da ved og være lidt irriterende at man skal rende der ude i tide og utide med den samme fejl....
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
E30NA Skrev:Min Giantco Stealth har en tilbage-vendene "klonk" lyd fra forbremsen, samtidig med at den rusker lidt i forgaflen når man bremser. Med tilbage-vendene mener jeg at den har været til reperation 2 gange ved T-Hansen nu, men lyden bliver ved med at komme tilbage.
Jeg synes selv at det virker som en løs kalliper, men det er svært og sige uden at man selv har skilt det ad.
Er det et kendt problem på de store Giantco modeller?

Det der undrer mig lidt er, at første gang den var der inde var der to ting han skulle lave, nemlig en metalisk hylende kobling og det med bremsen. Der lavede han koblingen, eller han havde renset den, og smurt den op, men havde glemt og kigge på kalliberen. Godt så, jeg smider den ind ugen efter, og han renser og smører kalliberen op- jeg har så aldrig oplevet at en kalliper på en bil har hukket eller givet en klonk lyd på grund af manglende smøring. Men den sagde dog ikke noget før dagen efter igen.
Er det normalt med sådan et service niveau ved T-Handen? Det skal lige tilføjes at jeg ikke har noget og udsætte på butikken, da de har sendt den til rep. uden brok og jeg har fået en gratis leje scooter mens min er blevet lavet.
Men det er da ved og være lidt irriterende at man skal rende der ude i tide og utide med den samme fejl....

Uden at være ekspert i det med klonklyden/rystelser fra forbremsen, så har jeg en fornemmelse om hvad der kan være galt, da jeg selv har oplevet det på min gamle big. Det kan være stemplerne der skal trykke bremseklodserne mod skiven der hugger, og det kan indikere luft i bremsesystemet.

Jeg fik så ikke gjort noget ved min gamle Big, da den kort tid efter det, blev skrottet. Prøv at finde nogle bremseklodser der er bedre end Thansen (må kunne lade sig gøre? ) og se om det evt. hjælper.
 46 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 20.000 km VGA Mover 2016 6.600 km. Har haft Puch VZ, Puch MS 2 og 3 gear, Gilera Touring, Yamaha 4gear, Suzuki K50, Honda CD og Dax, Dr Big osv osv :D
Svar
#3
Jeg leder også efter nogle bedre klodser til den end dem der sider på originalt, men jeg har ikke kunnet finde nogen.

Nu er den inde ved T-Hansen igen, og de har endelig fundet ud af at kalliperen er defekt, efter tre førsøg, så der er da lys for enden af tunnelen.
Svar
#4
Jeg havde en 'klonk' lyd på mit forhjul. lige da klodserne var skiftet. Matchede nøje hjulets omdrejninger.
Ingen kunne rigtig komme med en forklaring, men det forsvandt lidt efter lidt. Måske da klodserne var slidt til.

Senest havde jeg antydninger af det samme, da hjullejet var gået. Men da kunne hele hjulet rokkes ½ mm eller så.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#5
Klonk lyden opstod på grund af for store tollerancer mellem gliderne og kalliberen.
Han har skiftet kalliberen nu, efter to gange at have smurt efter med fedt.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
E30NA Skrev:Klonk lyden opstod på grund af for store tollerancer mellem gliderne og kalliberen.
Han har skiftet kalliberen nu, efter to gange at have smurt efter med fedt.
Fortvivlethock: Ikke forstået :? . Hvilke tolerancer, hvor?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
kragen Skrev:Fortvivlethock: Ikke forstået :? . Hvilke tolerancer, hvor?
Der var for stor tollerance mellem de to glidere og kalliberen, sagt med andre ord, så var de to huller der er i kalliberen, hvor glideren kører, boret for store fra fabrikkens side, så det har resulteret i den klonk lyd jeg har kunnet høre.

Jeg må indrømme at jeg ikke er særlig imponeret over kvalliteten af scooteren. Nu er den "krog/rundjern" der sider på sædet og går ned i låsen knækket af... Men den bliver skiftet på garanti på grund af at der var nogle store pletter på sædet som de sagde jeg kunne vaske af- men det kunne jeg ikke. Det er da altid noget at de er til og snakke med med T-Hansen, for ellers var det her da blevet en kamp.
Svar


Forum spring: