Søg Garagen Hej Gæst! Register

Pgo Pmx - Vario problem
#1
Hej BS Grin

Ja som i nok ved har jeg jo fået skiftet tap og lejre.
Jeg var så ude og testkøre den idag, og efter 10 km med et godt tempo, var det som om kilremmen spændte sig fuldstændig, ihvertfald tog den alle omdrejninger og døde, jeg tænkte fuck det var så den tur, men starter den så og køre tilbage mod byen. efter 5 km gør den det igen.

Jeg tog så varioskjoldet af og tog disse billeder, kan det være fordi remmen er slidt og den tager fat når den bliver for varm? - Efter jeg tog billeder samlede jeg den igen, og kørte en tur igen dog lidt kortere, men den kørte perfekt.

Mit bud vil være vario/rem der skal skiftes ?

[Image: 863352_l.jpg]
[Image: 863351_l.jpg] <-- Se godt efter så er der en sort kant inde på varioen, kunne det tyde på en udskiftning ? Blink med øjet
[Image: 863350_l.jpg]

Og her er lidt billeder til dem der ikke har set kværnen endnu Grin
[Image: 863348_l.jpg]
[Image: 863349_l.jpg]

På forhånd tak! Grin
Har haft utallige scootere :D - Har en PGO PMX No Fear :scooter:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Kan være krumtappen der køre stramt, og det er vist ikke så godt. Eller også, så har du glemt at presse remmen ned mellem remskiverne bagi, da du satte den på? Remmen skal være 18mm bred, og er den 16-16,5 mm bred, er den moden til en udskiftning.

Og det virker som om du har glemt afstandsstykket der skal sidde bag startertandhjulet (eller vendt startertandhjulet forkert) i følge billedet af møtrikken på blæserhjulet. På Big'en sidder møtrikken næsten helt ude, så der kun er 1-2mm fri af gevindet på krumtapspinden.
 46 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 20.000 km VGA Mover 2016 6.600 km. Har haft Puch VZ, Puch MS 2 og 3 gear, Gilera Touring, Yamaha 4gear, Suzuki K50, Honda CD og Dax, Dr Big osv osv :D
Svar
#3
Jps - Har du tilfældigvis et diagram(Billede) over samlingen af et pgo vario ? - har afstansstykket inde bag starter tandhjulet - jeg prøver at skifte rem og ruller i morgen og ser hvad der sker Grin

Det skal siges mine remskiver er sindsyg stramme at presse fra hinanden :S! og koblingsklokken er helt regnbue farvet efter varme (Var der også før krumtapskift)
Har haft utallige scootere :D - Har en PGO PMX No Fear :scooter:
Svar
#4
zHOw^ Skrev:Jps - Har du tilfældigvis et diagram(Billede) over samlingen af et pgo vario ? - har afstansstykket inde bag starter tandhjulet - jeg prøver at skifte rem og ruller i morgen og ser hvad der sker Grin

Det skal siges mine remskiver er sindsyg stramme at presse fra hinanden :S! og koblingsklokken er helt regnbue farvet efter varme (Var der også før krumtapskift)

Her er en tegning over systemet:
[Image: 562.jpg]

Og at koblingsklokken er regnbuefarvet tyder på den bliver alt for varm, måske skulle du få tjekket om styrene til den ydre remskive trænger til lidt fedt. Men det kræver så at du skiller skidtet ad for at kunne se det. Smil.
 46 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 20.000 km VGA Mover 2016 6.600 km. Har haft Puch VZ, Puch MS 2 og 3 gear, Gilera Touring, Yamaha 4gear, Suzuki K50, Honda CD og Dax, Dr Big osv osv :D
Svar
#5
Jps Skrev:Her er en tegning over systemet:
[Image: 562.jpg]

Og at koblingsklokken er regnbuefarvet tyder på den bliver alt for varm, måske skulle du få tjekket om styrene til den ydre remskive trænger til lidt fedt. Men det kræver så at du skiller skidtet ad for at kunne se det. Smil.

Så problemet kan faktisk ligge i at koblingen blocker hvis den bliver for varm ? altså at remskiverne ikke kan give sig nok grundet mangel på fedt?
Har haft utallige scootere :D - Har en PGO PMX No Fear :scooter:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
zHOw^ Skrev:Så problemet kan faktisk ligge i at koblingen blocker hvis den bliver for varm ? altså at remskiverne ikke kan give sig nok grundet mangel på fedt?

Det er en mulighed, ja. Tjek om koblingsskålen kan køre frit hen over koblingsbakkerne. Kan den ikke det, så er det måske slappe fjedre i koblingen.
 46 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 20.000 km VGA Mover 2016 6.600 km. Har haft Puch VZ, Puch MS 2 og 3 gear, Gilera Touring, Yamaha 4gear, Suzuki K50, Honda CD og Dax, Dr Big osv osv :D
Svar
#7
zHOw^ Skrev:(...)Det skal siges mine remskiver er sindsyg stramme at presse fra hinanden :S! og koblingsklokken er helt regnbue farvet efter varme (Var der også før krumtapskift)
Skålen må ikke være "blånet" eller regnbuefarvet. Så har den været alt for for varm, og skal udskiftes. Har den først været så varm, at den har fået "regbuefarver", er den højst sandsynlig også blevet "skæv" - altså ikke helt runde mere. Dine koblingsbelægninger er sikkert også blevet helt "glasserede" og hårde/glatte. Det kan måske reddes med en rasp/fil.

Årsagen er oftest, en alt for stram trykfjeder, og en dårlig trykfjederstyr (torsionsskål). Nu ved jeg ikke, hvor mange "omdrejninger" du hiver ude af motoren (tun?), men noget tyder på, at koblingsdelene ikke kan klare mosten. Da du nok alligevel skal have ny kobling og skål, så invester i noget ordentligt. Kører du lidt "friskt :roll: " med maskinen, kan jeg anbefale, at du anskaffer dig en Dr. Pulley Hit Pro kobling, med f.eks. en Polini Evolution 2 koblingsklokke. Find den trykfjeder, der er lige netop så stram, at koblingen ikke "fedter", og udskift fjederstyret med en Mallosi Torsion Controller (49 kr). De almindelige slyngkoblinger, bider alene fast i klokken ved hjælp af centrfugalkraften. Har man en lidt kraftigere motor, der godt kan rykke lidt kraftigt fra mellemgas til fuld gas, vil centrifugalkraften ikke være tilstrækkelig til, at kunne presse koblingen hårdt nok ud mod klokken, før omdrejningerne igen er tilstrækkelige. Det medfører fedteri, som folk ofte tror, skyldes, at det er remmen, der fedter. HiT- koblingen derimod, er ikke afhængig af omdrejningerne alene, men har et dobbeltsystem, der også "låser" fast mod klokken ved hjælp af trækket fra motoren. Så jo mere motoren kan trække, jo mere bider koblingen sig fast i klokken. Det minimerer fedteriet til nul, og mindsker varmen. Alt dette, kan justeres med 6 Fortvivlethock: trimfjedre (den leveres med 2x3 sæt). Jeg kører dog med standardfjedrene i begge mine - men det er jo heller ikke hidsige totaktere Griner . Har man problemer med, at koblingen "rumler og hakker", når man starter, og derfor må sætte kraftigere trimfjedre i den almindlige kobling, for at hæve omdrejningerne, hvor den tager ordentlig ved, men ikke gider høre på de høje omdrejninger, hver gang, man skal køre, så løser HiT'en også det problem.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
kragen Skrev:Skålen må ikke være "blånet" eller regnbuefarvet. Så har den været alt for for varm, og skal udskiftes. Har den først været så varm, at den har fået "regbuefarver", er den højst sandsynlig også blevet "skæv" - altså ikke helt runde mere. Dine koblingsbelægninger er sikkert også blevet helt "glasserede" og hårde/glatte. Det kan måske reddes med en rasp/fil.

Årsagen er oftest, en alt for stram trykfjeder, og en dårlig trykfjederstyr (torsionsskål). Nu ved jeg ikke, hvor mange "omdrejninger" du hiver ude af motoren (tun?), men noget tyder på, at koblingsdelene ikke kan klare mosten. Da du nok alligevel skal have ny kobling og skål, så invester i noget ordentligt. Kører du lidt "friskt :roll: " med maskinen, kan jeg anbefale, at du anskaffer dig en Dr. Pulley Hit Pro kobling, med f.eks. en Polini Evolution 2 koblingsklokke. Find den trykfjeder, der er lige netop så stram, at koblingen ikke "fedter", og udskift fjederstyret med en Mallosi Torsion Controller (49 kr). De almindelige slyngkoblinger, bider alene fast i klokken ved hjælp af centrfugalkraften. Har man en lidt kraftigere motor, der godt kan rykke lidt kraftigt fra mellemgas til fuld gas, vil centrifugalkraften ikke være tilstrækkelig til, at kunne presse koblingen hårdt nok ud mod klokken, før omdrejningerne igen er tilstrækkelige. Det medfører fedteri, som folk ofte tror, skyldes, at det er remmen, der fedter. HiT- koblingen derimod, er ikke afhængig af omdrejningerne alene, men har et dobbeltsystem, der også "låser" fast mod klokken ved hjælp af trækket fra motoren. Så jo mere motoren kan trække, jo mere bider koblingen sig fast i klokken. Det minimerer fedteriet til nul, og mindsker varmen. Alt dette, kan justeres med 6 Fortvivlethock: trimfjedre (den leveres med 2x3 sæt). Jeg kører dog med standardfjedrene i begge mine - men det er jo heller ikke hidsige totaktere Griner . Har man problemer med, at koblingen "rumler og hakker", når man starter, og derfor må sætte kraftigere trimfjedre i den almindlige kobling, for at hæve omdrejningerne, hvor den tager ordentlig ved, men ikke gider høre på de høje omdrejninger, hver gang, man skal køre, så løser HiT'en også det problem.


Kunne jeg være heldig at du gad linke til de ting du nævner der ? Smil
Jeg køre dog kun std med alle begrænsninger pillet, dog ved jeg jo ikke hvad tidligere ejere har haft på Smil
Har haft utallige scootere :D - Har en PGO PMX No Fear :scooter:
Svar
#9
zHOw^ Skrev:Kunne jeg være heldig at du gad linke til de ting du nævner der ? Smil
Jeg køre dog kun std med alle begrænsninger pillet, dog ved jeg jo ikke hvad tidligere ejere har haft på Smil
Jeg ved ikke, om du kører med 105mm eller 107mm kobling, men du kan bla. finde Hit-koblingen hos Sip:
http://www.sip-scootershop.com/main/base....aspx?t=dr. pulley&d=(sco)&a=1&sort=0&page=1
De har iøvrigt også Dr. Pulley gliderne, hvis du er træt af rullerne i din vario ( de skal måske være ca. +/- 1g i forhold til almindelige ruller ).

De har også Polinis Evo II klokke:
http://www.sip-scootershop.com/main/base...a=1&sort=0

og torison controlleren:
http://www.sip-scootershop.com/main/base...a=1&sort=0

Trykfjedre afhænger af fabrikat. Farvekoderne er ikke ens, og nogle angviver %, uden at sige, af hvad, mens andre aniver kg. Jeg vil gætte på omkring 30 kg, men her må andre, der har sådan en model lige råbe op. Torsion Controlleren "øger" dog fjederens tryk ca. et "nummer", pga. af den lidt større højde, end det normale helt tynde fjederstyr.

Du kan få stumperne andre steder, og måske billigere, men jeg fandt lige Sip, som havde det hele, så man sparer lidt porto osv. Du kan så selv google dig frem til andre forhandlere :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: