Søg Garagen Hej Gæst! Register

Dr.Big Rulleskift
#1
Hej BS.

Jeg har lige købt mig en PGO Dr.Big, og jeg syntes at den har lidt for langsomt optræk.:? Det går langsomt men dog jævnt, gennemsnit farten ved bundgas er 50km/t på speedo men den kan dog med langt tilløb kæmpe sig op på 55. 8)

Jeg er ikke helt god til scootere endnu. Derfor er jeg ikke helt klar til at begynde, at pille ved tragt, vario skift, ny cylinder og udstødning. Jeg ved lidt om hvordan det hele virker og et rulleskift virker som en overkommelig opgave. Så ved jeg bare ikke, om jeg skal gå op eller ned i vægt. Standard rulle vægt er 7,5 Gram ikke? Hvad vil i forslå i vægt? Den har kørt Ca. 450Km

På forhånd tak. Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Kestelll Skrev:Hej BS.

Jeg har lige købt mig en PGO Dr.Big, og jeg syntes at den har lidt for langsomt optræk.:? Det går langsomt men dog jævnt, gennemsnit farten ved bundgas er 50km/t på speedo men den kan dog med langt tilløb kæmpe sig op på 55. 8)

Jeg er ikke helt god til scootere endnu. Derfor er jeg ikke helt klar til at begynde, at pille ved tragt, vario skift, ny cylinder og udstødning. Jeg ved lidt om hvordan det hele virker og et rulleskift virker som en overkommelig opgave. Så ved jeg bare ikke, om jeg skal gå op eller ned i vægt. Standard rulle vægt er 7,5 Gram ikke? Hvad vil i forslå i vægt? Den har kørt Ca. 450Km

På forhånd tak. Grin

Det hjælper ikke alverden at skifte ruller på en lovlig Big, for at få et bedre optræk. Og jow 7,5 grams er standard. Men der sker jo ikke noget ved, at du prøver 7 eller 8 grams ruller.

Jeg ved bare fra min egen Big, hjalp det ikke ret meget med at skifte ruller med hensyn til træk i dyret Smil Næ, der skal noget mere til, som F.eks. en anden variator (Malossi Multivar som jeg kører med) ud med ringen og tragten, plus dyse en smule op (standarddyse er 72) f.eks til 76, så har du et optræk du kan mærke Smil.
 47 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 27.000 km.
Svar
#3
Jps Skrev:Jeg ved bare fra min egen Big, hjalp det ikke ret meget med at skifte ruller med hensyn til træk i dyret Smil Næ, der skal noget mere til, som F.eks. en anden variator (Malossi Multivar som jeg kører med) ud med ringen og tragten, plus dyse en smule op (standarddyse er 72) f.eks til 76, så har du et optræk du kan mærke Smil.

Gir det noget på toppen at pille tragten ud? :roll:
Svar
#4
Kestelll Skrev:Gir det noget på toppen at pille tragten ud? :roll:

Ikke direkte. Men når den er ude, og ringen samtidig er væk, så kører du noget hurtigere og lidt længere på literen. Jeg gik fra 22 km/l på en lovlig til 32 km/l, efter ring og tragt kom af.
 47 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 27.000 km.
Svar
#5
Jps Skrev:Jeg gik fra 22 km/l på en lovlig til 32 km/l, efter ring og tragt kom af.

Var det ved lovlig kørsel eller fuld fart ?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Kestelll Skrev:Var det ved lovlig kørsel eller fuld fart ?

Vil nok sige ved blandet kørsel. Men nu er der så ikke så mange stop (lyssignaler og andet) der kan ødelægge benzinøkonomien hernede. Smil.
 47 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 27.000 km.
Svar
#7
Ja, det har vi desværre en del af her i Hvidovre.

Men tak for hjælpen, jeg vil se hvad jeg kan finde ud af Smil
Svar
#8
Kestelll Skrev:Ja, det har vi desværre en del af her i Hvidovre.

Men tak for hjælpen, jeg vil se hvad jeg kan finde ud af Smil

Du spørger bare, hvis du skulle løbe ind i problemer. Smil
 47 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 27.000 km.
Svar
#9
Kestelll Skrev:Var det ved lovlig kørsel eller fuld fart ?
Benzinøkonomien vil, uanset om der er mange stoplys, eller man kører fuld fart, blive forbederet, uden skiven. Ser vi bort fra vind- og rullemodstand, tyngdekraft og den slags fysiske genvordigheder Griner , burde benzinøkonomien blive forbedret med ca. 75%. I praksis, ligger det dog nærmere de 50% - men det er da også en sjat.

Lad os eksempelvis antage, at du med skiven i kan køre maks. 8.000 o/m, og det, som følge af, at skiven hindrer en højere gearing, giver dig en tophastighed på 30 km/t. Ved de 8.000 o/m, forbrænder motoren X-enheder benzin. Fjerner du skiven, så du får "højere gear", at gøre godt med, vil de samme 8.000 o/m, stadig, når vi ser bort fra vind osv., forbruge de samme X-enheder benzin, men nu med en fart på næsten det dobbelte. Altså samme km/l, bare med dobbelt fart. Nu er sagen så den, at med skiven i, og den lavere gearing, er motoren i stand til, at trække flere omdrejninger, end den er, når skiven mangler, på grund af de fysiske love (genvordigheder), vi så bort fra før. Du vil derfor ved fuld gas køre færre omdrejninger uden skiven, end du gjorde med skiven. Det vil give en lidt bedre økonomi ved fuld gas, uden skiven.

Da du jo ikke kun kører med fuld gas konstant, men må accelerere op og ned, og i perioder må køre med halv gas, vil du i gennemsnit køre med færre omdrejninger, uden skive, end hvis du kørte med skive. Holder du f.eks. 30 km/t på cykelstien, vil det med skiven i betyde, at du kører med fulde 8.000 omdrejninger, mens du uden skiven i, kun vil køre med 4-5.000 omdrejninger.

For at motoren ikke skal få de vilde omdrejninger, med skiven i, har man normalt også sat en mindre hoveddyse i, evt. tragt til benzin- og lufttilførslen (hjælper også med til, at opfylde miljøkravene om udslip :wink: ), og en "tragt" i udstødningen, samt forlænget resonansrummet i forrøret (blindrør), så noget af benzinen slipper uforbrændt ud i udstødningen. Envider, fører man noget af den ikke helt forbrændte udstødning tilbage til cylinderen ("røgvender"), så den kan blive forbrændt igen. Det er alene af "miljøhensyn". Problemet med dette fikse genbrug, er bare, at denne tilbageførte udstødning indeholder mindre ilt, end frisk luft, og på grund, og afhængig, af varmen, mindsker iltandelen i benzin/luftblandingen per enhed, der bliver sprøjtet ind i cylinderen.

Det er derfor svært, at indstille, og fastholde det støkiometriske blandingsforhold mellem luft og benzin (ca. 14,7:1), da iltindholdet varier efter temperaturen (og luftfugtigheden). Indstiller man karburatoren, når motoren er normal varm, vil blandingen blive for fed, når motoren bliver varmere, og dermed tabe effekt. Indstiller man karburatoren, så blandingen passer til motorens maksbelastning, vil blandingen blive for mager, ved start og normal belastning. Dette, er lidt lettere, at styre, hvis man "fravælger" indflydelsen fra "røgvenderen". Sorry, kære miljøminister :? .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Hejsa...

Før du nu går ud og bruger alle "husholdningspengene" på at købe dyser eller dysesæt, så har jeg nogle dysere liggende til PGO i slutningen af 70érene...

Mvh.
Tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
#11
Tempo Skrev:Hejsa...

Før du nu går ud og bruger alle "husholdningspengene" på at købe dyser eller dysesæt, så har jeg nogle dysere liggende til PGO i slutningen af 70érene...

Mvh.
Tempo

De sgu for gamle Tempo Blink med øjet .Griner.
 47 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 27.000 km.
Svar
#12
Ville en dyse fra Thansen være god nok, eller skal jeg andre steder hen efter sådan en?
Er det både hoveddysen og tomgangsdysen jeg skal skifte?
Hvad mål skal jeg bruge?
Svar


Forum spring: