20-05-2010, 21:43
Jeg købte for en måneds tid siden en brugt Aprilia SR 125 som jeg er rigtig glad for. Den har gået ca 18.000 km.
Nu er det så jeg overvejer mulighederne for at få en lidt højere topfart. Den går p.t. ca. 105 km/t på flad vej ifølge spedometeret (det er så nok ikke meget mere end 90 ægte km/t).
Jeg har skiftet følgende på den:
- Udstødning skiftet til Tecnigas RS (øgede topfarten fra 95 til 105 km/t på spedometeret)
- Kilerem udskiftet (Gjorde at den tager bedre fat fra stilstand, og ikke "rasler" så meget fra transmissionen med gassen sluppet/motorbremse fra 20-0 km/t)
- Luftfilter renset
- Nyt tændrør
Når den når op på de ca. 105 km/t eller lidt over, kan jeg mærke sådan en svag banken.. Som om et eller andet ikke kan lide at snurre så hurtigt rundt.. Jeg har en teori om at den måske ikke gearer helt ud, og at det er motorens omdregninger der begrænser topfarten, også fordi den ikke kommer meget over 105 selvom der er medvind eller det går lidt ned af bakke.
Det eneste jeg lige ved trænger til udskiftning er rullerne, da jeg skiftede kilerem kiggede jeg lige på dem, og de var slidt en smule flade på den ene side. Jeg ved ikke om det har nogen betyding for topfart, men det giver jo nok ikke den mest jævne gearing. Så dem skal jeg have bestilt.
Men har i ellers nogen idéer til hvordan jeg kunne få en lidt højere topfart? Helst uden det vilde tuning Det kunne være rart hvis den kunne gå 110 ægte km/t, så kunne jeg bedre tage en tur på motorvejen.
Nu er det så jeg overvejer mulighederne for at få en lidt højere topfart. Den går p.t. ca. 105 km/t på flad vej ifølge spedometeret (det er så nok ikke meget mere end 90 ægte km/t).
Jeg har skiftet følgende på den:
- Udstødning skiftet til Tecnigas RS (øgede topfarten fra 95 til 105 km/t på spedometeret)
- Kilerem udskiftet (Gjorde at den tager bedre fat fra stilstand, og ikke "rasler" så meget fra transmissionen med gassen sluppet/motorbremse fra 20-0 km/t)
- Luftfilter renset
- Nyt tændrør
Når den når op på de ca. 105 km/t eller lidt over, kan jeg mærke sådan en svag banken.. Som om et eller andet ikke kan lide at snurre så hurtigt rundt.. Jeg har en teori om at den måske ikke gearer helt ud, og at det er motorens omdregninger der begrænser topfarten, også fordi den ikke kommer meget over 105 selvom der er medvind eller det går lidt ned af bakke.
Det eneste jeg lige ved trænger til udskiftning er rullerne, da jeg skiftede kilerem kiggede jeg lige på dem, og de var slidt en smule flade på den ene side. Jeg ved ikke om det har nogen betyding for topfart, men det giver jo nok ikke den mest jævne gearing. Så dem skal jeg have bestilt.
Men har i ellers nogen idéer til hvordan jeg kunne få en lidt højere topfart? Helst uden det vilde tuning Det kunne være rart hvis den kunne gå 110 ægte km/t, så kunne jeg bedre tage en tur på motorvejen.