Søg Garagen Hej Gæst! Register

For meget olie med automatisk olieblander
#1
Efter at have kigget på min cylinder, er jeg nået frem til den konklusion at der render for meget olie igennem pumpen. Eller hvad siger I?

[Image: IMG_6711.jpg]

Topstykket var sølet til i sort snask

[Image: IMG_6712.jpg]

Cylinderen så ikke meget bedre ud

[Image: IMG_6721.jpg]
[Image: IMG_6716.jpg]

Her har jeg tørret tingene af med lidt WD40 på en klud



Kan man justere mængden af olie, pumpen skyder ind i karburatoren på sådan en motor?
Eller skal jeg koble pumpen fra, og prøve at blande olie direkte i benzinen fremover? I så fald, hvordan? :?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Du burde måske finde en olie, der "soder" mindre :roll: .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
kragen Skrev:Du burde måske finde en olie, der "soder" mindre :roll: .

Da jeg købte den tømte jeg olietanken totalt, og hældte min egen olie i, som i øvrigt er en low smoke formel. Den har der aldrig været problemer med på nogen af de andre knallerter jeg har ejet.

Men jeg tror ikke den bette rensning cylinderen har fået nu, holder ret længe hvis pumpen leverer for meget olie.
Svar
#4
Homosapien Skrev:Da jeg købte den tømte jeg olietanken totalt, og hældte min egen olie i, som i øvrigt er en low smoke formel. Den har der aldrig været problemer med på nogen af de andre knallerter jeg har ejet.

Men jeg tror ikke den bette rensning cylinderen har fået nu, holder ret længe hvis pumpen leverer for meget olie.

Du kan evt sætte en modstand på ledningen til oliepumpen, så der får mindre strøm og går langsommere = smider mindre olie ind. Jeg ved dog ikke om det er muligt med en oliepumpe og om man nedsætter pumpens levetid ?

Slangen der går fra oliepumpen og hen til karburator, cylinder eller hvor den nu blander det i, kan du evt stramme ind med en stripse så gennemgangen bliver mindre og motoren så får mindre olie. Igen er jeg ikke sikker på om slangen/pumpen kan holde til det i længden ?

Havde jeg en 2takter, ville noget af det første jeg ville gøre være at pille oliepumpen fra og så selv blande bensinen, så man er 100% sikker på hvad %olie man kører med.


Edit: Næste gang cylinder skal renses kan du bruge rensebensin eller almindeligt bensin til det. Skal bare smøre delene i lidt olie før de sættes på igen. Det har altid givet mig et godt resultat. wd-40 er trods alt til at smøre med. Står det for længe i luft, dannes der er svag hinde på tingene der sprøjtes på (for at beskytte mod rust) og det har cylinder, stempel eller topstykke ikke ligefrem brug for Blink med øjet
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#5
Der er forskellige typer af oliepumper, mekaniske, elektriske osv., men det er de færreste, man kan justere. De virker normalt udmærket, men hvis man begynder at "justere" sin standardmotor :oops: (ccm, droslinger osv.), kan det give problemer med olieprocenten. Den nemmeste løsning på problemet kan så, som Havoc foreslår, være, at koble den automatiske olieblanding fra, og selv hælde olie i tanken.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Havoc Skrev:(...)Edit: Næste gang cylinder skal renses kan du bruge rensebensin eller almindeligt bensin til det. Skal bare smøre delene i lidt olie før de sættes på igen. Det har altid givet mig et godt resultat. wd-40 er trods alt til at smøre med. Står det for længe i luft, dannes der er svag hinde på tingene der sprøjtes på (for at beskytte mod rust) og det har cylinder, stempel eller topstykke ikke ligefrem brug for Blink med øjet
WD40, er petroleum, der kun kan bruges til at løsne rust. Det kan og bør ikke anvendes til vedvarende smørring. Brug det til, at løsne bolte med - og INTET andet Ond .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
kragen Skrev:WD40, er petroleum, der kun kan bruges til at løsne rust. Det kan og bør ikke anvendes til vedvarende smørring. Brug det til, at løsne bolte med - og INTET andet Ond .

Til smøring/bevægelige dele, skal/kan det ikke bruges. Det kan bruges på overflader der "står stille" som beslag, udstødning osv. Er langt fra det bedste til det, men virker fint for mig. Gør udstødningen rent ca 1gang i mndn eller hvis der har været vand på vejen, og den er da kromfarvet endnu Smil

Edit: La' vær med at køre en tur lige efter udstødningen har fået en tur hvis det er Smil Kunne jo ske der gik ild i lortet Grin
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#8
Jeg har selv tænkt på den med en strips på slangen, men hvis blanderen virkelig ikke kan justeres, ser jeg hellere at den bliver slået helt fra, og jeg så blander olien i benzinen i stedet.

Men jeg kan vel ikke bare tømme oliebeholderen helt, og så blande i benzinen, så vil pumpen vel brænde sammen hvis den ikke har noget at pumpe?
Hvordan slår jeg pumpen helt fra?
Svar
#9
Hvis det er en elektrisk pumpe er det vel bare at cutte ledningerne, husk dg at gøre det et sted hvor du evt kan samle dem igen med en muffe.

Mekanisk... pas, ved intet 2t cvt motorer... Jo, det er en 2takter Grin
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jeg har stærkt på fornemmelsen at den er mekanisk drevet, jeg kan godt finde ud af at pille ledninger fra jo :P
Svar
#11
Det der er galt er at forbrændingen er ufuldstændig, dit tændrør er vil også sort.
Dette skyldes at benzin/luft blandingen er for fed, du skal altså tjekke luftfilter og choker, er disse i orden så er dyssen i karburator for stor.

Olie pumpen Idé
Hold øje med dit benzinforbrug og olie forbrug, for hver 10 liter benzin du har forbrugt skal den også have brugt 0,3 liter olie, dette svare til et blandings forhold på 3%
Dette lille råd gælder også alle andre.

Krage
Er der nogen der har hældt WD40 ud over din sukkermad. Smil For ti år siden havde jeg problemer med min dørlås, jeg var helt sikker på at den var færdig, det var noget omstændig at få den skilt ad så.... men der var et lille hul, her sprayede jeg WD40 ind, den har virket perfekt lige siden.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#12
LETSINDIG Skrev:(...)Krage
Er der nogen der har hældt WD40 ud over din sukkermad. Smil For ti år siden havde jeg problemer med min dørlås, jeg var helt sikker på at den var færdig, det var noget omstændig at få den skilt ad så.... men der var et lille hul, her sprayede jeg WD40 ind, den har virket perfekt lige siden.
Ikke kun på min sukkermad, men så sandelig også på andres, herunder våbenværkstædernes og flere andre mekaniske værksteders, der simpelthen har bandlyst WD40 fra området. WD40 er et petroleumsprodukt, og har ingen vedvarende smørrende eller rustbeskyttende effekt - så enkelt, er det 8) . Det kan bruges, som rustløser på genstridige bolte og møtrikker, og that's it! Det kan også bruges til at rense motorcykelkæder og cykelkæder med, ligesom almindelig petroleum kan, men glemmer man, at smørre kæden efterfølgende, med et mindre flygtigt og mindre "klistrende" smørremiddel, vil kæden hurtigt holde op med, at fungere. Det er iøvrigt en uskik, at sprøjte olie ind i låsemekanismer. Det samler skidt, der hurtigt, kan få låsen til at gå i udu.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: