18-07-2010, 23:03
Hejsa
Jeg har en Piaggio nrg mc3 fra ~2001 stående med 6.000 km på bagen. Den kørte ubeklageligt indtil i vinters, hvor den ved en rolig acceleration op på cirka 20 km/t afbrød kontakten med motoren, som hvis jeg manuelt slukkede med nøglen. De efterfølgende uger kunne jeg ikke få gang i den igen, og på grund af dårligt vejr, fik jeg aldrig kigget ordenligt på den. I stedet fik jeg en nabos kammerat til at kigge på den. Den har så stået hos ham indtil for en uge siden, hvor jeg valgte at hive den hjem igen, da han slet ikke havde haft tid til at kigge på den.
Der er først og fremmest ingen gnister ved tændrøret. Jeg har prøvet at måle fra tændspolen, om der skulle være nogen spænding, men det lader det ikke til. Ligeledes er der ingen ohm fra det 6-benet kabel, der går ind i tændspolen fra motoren. Batteriet var afladt, hvorfor jeg genopladte det. Da det var genopladt, virkede bremselygten og hornet fint. Dog blinkede blinklygterne med dobbelt hastighed på både højre og venstre. Endvidere var forlys og baglys gået helt og var ikke til at få gang i. Der var ingen gnist med både elstart og kickstarter.
Jeg har udskiftet tændrøret og rengjort tændrørshætten uden held. Jeg har læst nogle forskellige posts omkring det samme problem og fundet frem til, at statoren muligvis er defekt. Kan det passe på denne situation (jeg tænker især på, at problematikken startede ved, at motoren automatisk slukkede under kørsel) og i fald, vil udskiftning af statoren løse de andre elektroniske problemer med lyset? Muligvis kunne det vel også være tændspolen, men ville det ikke være forudsat, at jeg kunne måle ohm i det 6-benet kabel fra motoren?
Mvh.
Frederik
Jeg har en Piaggio nrg mc3 fra ~2001 stående med 6.000 km på bagen. Den kørte ubeklageligt indtil i vinters, hvor den ved en rolig acceleration op på cirka 20 km/t afbrød kontakten med motoren, som hvis jeg manuelt slukkede med nøglen. De efterfølgende uger kunne jeg ikke få gang i den igen, og på grund af dårligt vejr, fik jeg aldrig kigget ordenligt på den. I stedet fik jeg en nabos kammerat til at kigge på den. Den har så stået hos ham indtil for en uge siden, hvor jeg valgte at hive den hjem igen, da han slet ikke havde haft tid til at kigge på den.
Der er først og fremmest ingen gnister ved tændrøret. Jeg har prøvet at måle fra tændspolen, om der skulle være nogen spænding, men det lader det ikke til. Ligeledes er der ingen ohm fra det 6-benet kabel, der går ind i tændspolen fra motoren. Batteriet var afladt, hvorfor jeg genopladte det. Da det var genopladt, virkede bremselygten og hornet fint. Dog blinkede blinklygterne med dobbelt hastighed på både højre og venstre. Endvidere var forlys og baglys gået helt og var ikke til at få gang i. Der var ingen gnist med både elstart og kickstarter.
Jeg har udskiftet tændrøret og rengjort tændrørshætten uden held. Jeg har læst nogle forskellige posts omkring det samme problem og fundet frem til, at statoren muligvis er defekt. Kan det passe på denne situation (jeg tænker især på, at problematikken startede ved, at motoren automatisk slukkede under kørsel) og i fald, vil udskiftning af statoren løse de andre elektroniske problemer med lyset? Muligvis kunne det vel også være tændspolen, men ville det ikke være forudsat, at jeg kunne måle ohm i det 6-benet kabel fra motoren?
Mvh.
Frederik