Søg Garagen Hej Gæst! Register

Piaggio nrg mc3 starter ikke
#1
Hejsa

Jeg har en Piaggio nrg mc3 fra ~2001 stående med 6.000 km på bagen. Den kørte ubeklageligt indtil i vinters, hvor den ved en rolig acceleration op på cirka 20 km/t afbrød kontakten med motoren, som hvis jeg manuelt slukkede med nøglen. De efterfølgende uger kunne jeg ikke få gang i den igen, og på grund af dårligt vejr, fik jeg aldrig kigget ordenligt på den. I stedet fik jeg en nabos kammerat til at kigge på den. Den har så stået hos ham indtil for en uge siden, hvor jeg valgte at hive den hjem igen, da han slet ikke havde haft tid til at kigge på den.

Der er først og fremmest ingen gnister ved tændrøret. Jeg har prøvet at måle fra tændspolen, om der skulle være nogen spænding, men det lader det ikke til. Ligeledes er der ingen ohm fra det 6-benet kabel, der går ind i tændspolen fra motoren. Batteriet var afladt, hvorfor jeg genopladte det. Da det var genopladt, virkede bremselygten og hornet fint. Dog blinkede blinklygterne med dobbelt hastighed på både højre og venstre. Endvidere var forlys og baglys gået helt og var ikke til at få gang i. Der var ingen gnist med både elstart og kickstarter.

Jeg har udskiftet tændrøret og rengjort tændrørshætten uden held. Jeg har læst nogle forskellige posts omkring det samme problem og fundet frem til, at statoren muligvis er defekt. Kan det passe på denne situation (jeg tænker især på, at problematikken startede ved, at motoren automatisk slukkede under kørsel) og i fald, vil udskiftning af statoren løse de andre elektroniske problemer med lyset? Muligvis kunne det vel også være tændspolen, men ville det ikke være forudsat, at jeg kunne måle ohm i det 6-benet kabel fra motoren?

Mvh.
Frederik
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Stator eller CDI/Tændspole, kendt problem på de maskiner Smil

Stator kan du ohme.

1000 ohm ca mellem grøn og hvid, og 100 ohm ca mellem rød og hvid.

Du skal måle på de 3 ledninger der går op til tændspole/cdi Smil

Husk at have tænding på on.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#3
Det med blinklyset, har jeg selv prøvet, hvor den begyndte at blinke med dobbelt hastighed, og ikke ville så fra igen, men det var fordi der var kommet vand i maskineriet :wink: da det regnede meget kraftig da jeg skulle en god tur hjem, og da den havde stået i 1 time og var ved at være tør, virkedet det hele som de skulle.

For mig lyder det som om, stator er kaput, så mit bedste råd er at skifte den ud og se om det løser problemet, hvis ikke, så er det jo ikke stator Griner Så kan du begynde at brug udelukkelses metoden :wink:
Hvis ikke det kan fixes med gaffa ... har man ikke brugt nok.
Svar
#4
Nu er stator den dyreste del, så den skifter man ikke bare Grin

Den kan måles.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#5
Tak for svarene.

Jeg har prøvet at måle de ledninger, der går op til tændspolen, men jeg får intet ohm-udslag overhovedet.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
DarkSide Skrev:Nu er stator den dyreste del, så den skifter man ikke bare Grin

Den kan måles.

Ja selvfølgelig kan den måles Smil

Ved ikke hvad jeg tænkte på :oops: Fortvivletlap:
Hvis ikke det kan fixes med gaffa ... har man ikke brugt nok.
Svar


Forum spring: