Søg Garagen Hej Gæst! Register

Grøn transport ? Elcykel, elknallert eller Segway ?
#1
DR1´s program "Rabatten" tester i Århus morgentrafikken hvilken type køretøj der fungerer bedst når vi snakker elkøretøjer.
3 testpiloter kører gennem Århus i morgentrafikken på hver sin type køretøj, hvoraf de 2 af dem må køre på cykelstien (Segway og elcykel) mens 45km elknallerteren jo skal holde sig på kørebanen.

Hvem kommer først frem til målet, trods distancen er over 10km?

Sendes 23 September 2010 kl 19:30 http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Udsendelse...105650.htm

Segway kører ikke meget mere end 20km/t, mens elcyklen jo typisk kan holde en lidt hurtigere gennemsnitshastighed. Forsøget skal vise om en el 45knallert kan følge med sammen med bilerne, eller om cykelstien er hurtigere, når der ud over pedal tråd også er motorhjælp på.....
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Det behøver man ike lave en supertest i Århus for at få opklaret 8)

Min vej til og fra arbejdet, går direkte igennem det mest trafikerede område i København. I myldretiden, morgen og eftermiddag, tager turen mig ca. 10 min. på cykelstien, og tre gange så lang tid på kørebanen. I øjeblikket, er der tilmed vejarbejder på det meste af ruten, så turen på kørebanen kan komme op på næsten en time Ked af det . Så her vinder elcyklen i overlegen stil. Godt, at man har både en til cykelsti, og en til kørebanen Griner . Uden for myldretiden, har elcyklen dog ikke en chance, for at følge med en 45'er. Jeg har også en anden lokation, der ligger 15 km væk, her tager det mig 20-25 min. på kørebanen, men 45-50 min. på cykelstien med en 30'er. Her vil elcyklen altså heller ikke kunne følge med, men slår bussen :wink: . Fra centrum, til en tredje lokation i Glostrup, er tidsforkellen kun ca. 5 min. på en 30'er og en 45'er - eller en bil, for den sags skyld. Tidsforskellen her, ville være endnu mindre, hvis man ikke blev sinket, af mange langsomme cyklister, der fylder cykelstien op.

Når det gælder el-cyklen, så er det stadigvæk, en cykel - og jeg har altså ingen lyst til, at skulle trampe mig gennem vind og bakker, med tungen ud af halsen, for at komme til og fra arbejde. Jeg vil tranporteres, vil jeg Frækhyy: . Når batterierne bliver bedre, eller man får et standardiseret batteri, man hurtigt kan udskifte på alle tankstationer, for en billig penge, så ville en el-scooter, være et kærkomment alternativ.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Syntes det er en meget god idé med at lave et ræs på de 3 typer køretøjer, men det er lidt snyd for Segway der jo har en noget lav tophastighed. Ideen er jo nok at lave focus på alternativer til bilkørerne, og specielt nu hvor der tales om at lave flersporerede cykelstier.

Vil nu rette dig i påstanden om at man har tungen ud af halsen på en elcykel, da det vist er en skrøne eller en erfaring fra en lidt for gammel elcykel. En ordenlig elcykel kan jo køres som man vil uanset om man ønsker motion eller ej. (eller hvornår man ønsker motion) Tophastigheden eller rettere gennemsnitshastigheden er blot noget højere end på en almindelig cykel, og derfor er de fleste også villige til at køre noget længere på en elcykel frem for på en almindelig cykel.

Spørgsmålet er jo om forskellen på de 5km/t på en 30km knallert og en elcykel's tophastighed med motorhjælp (man kan jo træde hurtigere hvis man vil) vægtes højere end de fordele en cykel kan give.
I princippet er en elcykel jo en "grøn" mutant mellem en cykel, en kondi cykel og en scooter og det er så designeren der bestemmer hvilke egenskaber der skal være mest gældende for hans design.

Men det er selvfølgelig klart at 45km scooter kommer først, hvis der ingen trafik er, men til gengæld kan den ikke give motion, og man kan heller ikke tage smutveje på cykelstier eller skovveje.....
Det hurtigste er jo nok at tage cykelstien med en 45km scooter, men så er der jo altid nogen der bliver sure....... Fortvivlethock:
Svar
#4
Udsendelsen kan ses eller genses i følgende link:

http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/20...134416.htm
Svar
#5
Citat:Uden for myldretiden, har elcyklen dog ikke en chance, for at følge med en 45'er.

Tværtimod. Udenfor mylretiden, tager man nemt lige omvejen via S-toget.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jeg synes at sammenligningen var mere populistisk end saglig. De kunne for den sags skyld også have inkluderet en el-bil (som ville have tabt stort) og et af de nye super el-løbehjul (som kunne have vundet det hele). De sammenlignede vidt forskellige køretøjer som henvender sig til forskellige personer med varierede behov... det var der ingen som blev klogere af.
Svar
#7
Det værste eller ironiske er vel egentligt, at efterfølgende udsendelsen hvor Segwayen væltede et par gange, er Segway fabrikkens ejer kørt galt ud over en skrænt og dræbt. (i hans eget nærområde). Det var så godt nok offroad, og der skrives et Segway lignende køretøj, hvad det så end var....
Svar
#8
Ja, ham som kørte på Segway'en i udsendelsen må enten have været lidt af et fjols eller nybegynder. Selvfølgelig kan den vælte, men den er faktisk ret nem at køre efter en smule instruktion - specielt i byen. Og da den snildt render 20 km/t er den bestemt heller ikke langsom. Var det ikke for prisen tror jeg at den ville være meget populær i gadebilledet.

Jimi Heseldens ulykke ser ganske rigtigt ud til at være sket i terrænet - de fandt ham i en flod nedenfor en klippe og det formodes at han er kørt ud over kanten og faldet ned. Synd for manden og hans familie, men Segway'en havde næppe noget med det at gøre. Det kunne være sket på et hvilket som helst køretøj eller sågar til fods...

8)
Svar


Forum spring: