Søg Garagen Hej Gæst! Register

Keeway F-act - Udstødningsbegrænsning
#1
Hejsa folkens.

Jeg har for nylig erhvervet mig en Keeway F-act 30kmt. Jeg går så og overvejer at fjerne begrænsningen i forrøret, da jeg håber det kunne gøre scooteren lidt mere omdrejningsvillig. Søger så svar på om det vil hjælpe bare at fjerne "plumpen", og så lade blindrøret være som det er, eller om jeg evt er ude i at skifte hele forrøret?
Når man fjerner begrænsningen i en udstødning, er det så typisk nødvendigt at dyse karburatoren om?

På forhånd tak for hjælpen

Polle82
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Køb dig et nyt ubegrænset forrør Smil
Koster fra 100-300 kroner Smil, og sparer dig for en masse unødigt arbejde
Ja det er normalt at omdyse Smil
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#3
Hejsa Jacob, og tak for svaret.

Er med på det, med et nyt forrør, men på den der sidder på scooteren nu, er der et "ekstra" lille rør, så vidt jeg har forstået, et det en form for katalysator, eller "røgvender". Og det er vel det, der gør at den skulle være mere miljø venlig? Men ihvertfald, kan jeg ikke finde et forrør magen til, bare i ubegrænset udgave, så jeg ville vel være nødt til at sløjfe det ekstra lille rør, eller?

Mvh Poul
Pgo T-Rex 150cc Mc Årg 2003 - 8xxxKm
Svar
#4
Polle82 Skrev:Hejsa Jacob, og tak for svaret.

Er med på det, med et nyt forrør, men på den der sidder på scooteren nu, er der et "ekstra" lille rør, så vidt jeg har forstået, et det en form for katalysator, eller "røgvender". Og det er vel det, der gør at den skulle være mere miljø venlig? Men ihvertfald, kan jeg ikke finde et forrør magen til, bare i ubegrænset udgave, så jeg ville vel være nødt til at sløjfe det ekstra lille rør, eller?

Mvh Poul
Det lille lukkede rør, der sidder på forrøret, er ikke "røgvenderen" eller fuskkatalysatoren, men et resonansrør. Totakteren skal bruge lidt "modstand" fra udstødningen, så brændstoffet ikke smutter ud i udstødningen (forrøret) fra cylinderen i den periode, hvor ind- og udsugningening overlapper hinanden. Den modstand, får den, fra modtrykket af udstødningen i forrøret, inden det når ud i ekspansionsbeholderen (potten). Forlænger man forrøret med det lille ekstrarør, vil modtrykket "pulse" længere, og i en anden "takt", og give mindre modtryk, på det rigtige tidspunkt. Det medfører, at noget af brændstofblandingen fiser ud, uden at den bliver forbrændt. Lig mindre effekt i cylinderen, laver hastighed, og dårligere acceleration. Ikke meget, men lidt har også ret Griner . En "røgvender!" skal have forbindelse fra udstødningen, og normalt via indsugningen til cylinderen, så noget af udstødningen bliver "genanvendt". Det giver et bedre måleresultat af uforbrændte emner, for enden af lydpotten, men vil samtidigt sende en mindre iltmængde sammen med benzinen ind i cylindren. For det første fordi, noget af ilten er brugt en gang, og for det andet fordi, varm luft indeholder mindre ilt per "blandingsenhed", end kold luft.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
Hej Kragen.

Aha, det er jo lige før at man lærer noget :wink: Jeg har lige vedhæftet billeder af mit udstødningssystem, som det ser ud lige pt:


[Image: keeway1.jpg]
Her ser man så de to omtalte rør, som jeg har forstået det, så ville det altså give en bedre effekt, at lukke det store lukkede rør af, men hvad så med det lille rør? For det kan vel ikke bare sløjfes?
Og har endnu ikke kunne finde et andet ubegrænset forrør, hvor dette lille rør også er derpå.

[Image: keeway2.jpg]

[Image: keeway3.jpg]

Slangen fra det lille rør ender i denne lille "klump".

[Image: keeway4.jpg]
Pgo T-Rex 150cc Mc Årg 2003 - 8xxxKm
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Der var godt nok lidt af en "blindtarm", det resonansrør Fortvivlethock: . Hvis du kan finde et forrør, uden de to rør - resonansrøret og "røgvenderen" - er det helt fint. Så blokkerer du bare slangen til røgvenderen med en prop, og så skulle det køre.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
kragen Skrev:Der var godt nok lidt af en "blindtarm", det resonansrør Fortvivlethock: . Hvis du kan finde et forrør, uden de to rør - resonansrøret og "røgvenderen" - er det helt fint. Så blokkerer du bare slangen til røgvenderen med en prop, og så skulle det køre.

Okay, så føler jeg mig da lidt bedre "klædt på" Til opgaven Smil

Så mangler jeg bare at hitte en ny dyse til dyret, er der nogen der kan be/afkræfte, af sådan en Keeway passer dyser med en CPI oliver/popcorn? Og evt at standard dysen skulle være en nr 45?
Pgo T-Rex 150cc Mc Årg 2003 - 8xxxKm
Svar
#8
Std dysen er 45 ved jeg Smil

Ja kragen det er kæmpe stort det blindrør, og meget iøjnefaldende ! Ked af det
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#9
Tusind tak for hjælpen/infoen Kragen & Jacob Smil
Pgo T-Rex 150cc Mc Årg 2003 - 8xxxKm
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: