Søg Garagen Hej Gæst! Register

Varmestop
#1
Halløj

Jeg har et problem med, at Cometen vil sætte ud i varm vejr, dvs. over 25 grader og efter ca. 20 km kørsel. Den skal så køle af i nogle minutter før den kan køre videre.

Cylinder og stempel er helt nyt - få uger - så skal den smøres bedre for at køre uden at stoppe pga, overophedning Spørgsmålstegn

Hvad sker der egentlig når den stopper - udvider cylinderen sig så stemplet ikke slutter tæt Spørgsmålstegn
Hygge hejsa.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Nej, stempel udvider sig hurtigere end cylinder, og det sætter sig fast.

Du skal have dyset op / justeret den ind hvis den gør det, fordi det ødelægger cylinder og stempel.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#3
DarkSide Skrev:Nej, stempel udvider sig hurtigere end cylinder, og det sætter sig fast.

Du skal have dyset op / justeret den ind hvis den gør det, fordi det ødelægger cylinder og stempel.
Der er derfor, man også skal passe på med, at "blande" materialet i cylinder og stempel. Aluminium udvider sig næsten dobbelt så meget, som støbejern og stål, så det er ikke en god ide, at sætte et aluminiumstempel i en støbejernscylinder. Hvis både stempel og cylinder, er lavet af samme materiale, skulle man tro, at de udvidede sig nogenlunde lige meget, og man derfor ikke ville kunne få varmresætning. Det samme, hvis man har en aluminiumcylinder og et stålstempel. Her burde cylinderen jo udvide sig mere, end stemplet. Problemet er bare, at stemplet ikke udvider sig lige meget hele vejen rundt. Temperaturen bliver højere lige omkring krydspinden, så stemplet udvider sig mere der, end resten af vejen rundt. De stempler, vi bruger, er fra fabrikken runde, og stemplet bliver altså "ovalt", når det bliver for varmt. Der findes stempler, der er fremstillet "ovale", så de er "trykket" lidt sammen på begge sider af krydspinden, så de først bliver "runde", når stemplet er varmt. Ligeledes findes der stempler, der har "slidser" , for at få en jævn udvidelse. Når stemplet bliver ovalt, pga. af den højere varme i de to "sider", hvor krydspinden går gennem stemplet, vil stempel og stempelringe begynde, at fræse sig ind i cylindervæggen. Da temperaturen er forkellig, når stemplet er i top og bund, og samtidig afhænger af omdrejninger, vil "udfræsningen" - eller ridsen - ikke være lige dyb hele vejen. I bedste fald, vil ridsen, eller ridserne, bevirke tab af kompression. I værste fald, vil stemplet blive klemt helt fas, og stempelringe knække, hvilket kan få yderligere konsekvenser.

Alt i alt, skyldes varmesætninger altså, at vi må nøjes med de runde stempler, og må kompensere for denne "konstruktionsfejl", med ekstra køling med benzin (større hoveddyse).
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
WOW Fortvivlethock: - flot forklaring Udråbstegn

Tak. Smil
Hygge hejsa.
Svar


Forum spring: