Svar: 12.709
Tråde: 83
Tilmeldt: Aug 2006
Kondens :wink: . Potten ruster også indefra :P .
Titanium, er ca. halvt så stærkt, som stål, og holder lige så længe - eller længere, da det er næsten umodtagelig for rust og syreangreb. Vedrørende vægten, så er titanium godt nok godt 40% lettere, end stål, men det er ca. 60% tungere, end aluminium, så hvis det er for vægtens skyld, så bør du vælge aluminium. Kulfiber (carbon) vejer under en fjerdedel af stål, har samme styrke, og har en meget længere levetid end både stål, titanium, og aluminium. Så har du pengene, og vil have alle fordelene, hedder det kulfiber, og ikke titanium, som iøvrigt oftest, er en legering med aluminium og stål.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar: 1.730
Tråde: 72
Tilmeldt: May 2008
kragen Skrev:Kondens :wink: . Potten ruster også indefra :P .
Titanium, er ca. halvt så stærkt, som stål, og holder lige så længe - eller længere, da det er næsten umodtagelig for rust og syreangreb. Vedrørende vægten, så er titanium godt nok godt 40% lettere, end stål, men det er ca. 60% tungere, end aluminium, så hvis det er for vægtens skyld, så bør du vælge aluminium. Kulfiber (carbon) vejer under en fjerdedel af stål, har samme styrke, og har en meget længere levetid end både stål, titanium, og aluminium. Så har du pengene, og vil have alle fordelene, hedder det kulfiber, og ikke titanium, som iøvrigt oftest, er en legering med aluminium og stål.
Gad godt se hvor lang tid et forrør/udstødnings manifold af aluminium ville holde
De her er lavet af rent titanium, og man kan se det ved den karakteristiske blå farve. Metallet er farvet pga varmen fra svejsningerne. Når du har brugt mc'en, skulle den blå farve være mere eller mindre over det hele, hvis det er "ren" titanium:
Jeg har ikke set/hørt om forrør af carbon fiber endnu til motorcykel.
Edit: Så det mest optimale og dyreste, ville være titaniums forrør med en carbon dæmper. Det er dog kun rent vægt mæssigt. Effekt forøgelsen kommer udelukkende fra designet på for/mellem rør og potte.
Svar: 12.709
Tråde: 83
Tilmeldt: Aug 2006
Titaniumpotter behøver ikke være blå ved svejsninger :wink:
Effektforøgelsen ved de noget større potter af titaninium, i forhold til standardpotterne af stål, er "relativ" . Titaniumpotterne leder varmen hurtigere væk, end stålpotter, og det ændrede design, med større afgang, hjælper begge dele med til, at udstødningen kan komme hurtigere væk fra cylinderen. Det giver et mindre returpres, der kan øge motoreffekten og tophastigheden. Men intet, er som bekendt gratis . Bivirkningen er nemlig, at det vil nedsætte effekten i mellemgasområdet. Lidt af samme effekt, kan man opnå ved, at vikle noget "wrap" omkring forrøret. Så titanium, der vel koster det 4-5 dobbelte af en god stålpotte, er en tvivlsom investering, selvom den holder længere. Vægtfordelen, er vel også af mindre betydning på en lille gademodel.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar: 43
Tråde: 12
Tilmeldt: Mar 2010
Har lige et ekstra spørgsmål, når jeg får en anden udstødning på. Skal jeg så dyse den om?
Hvis ja, hvilken størrelse skal jeg så smide i?
Jeg har købt den her:
http://gy6-motor.de/product_info.php/inf...ehler.html
Svar: 12.709
Tråde: 83
Tilmeldt: Aug 2006
Stagstrup Skrev:Har lige et ekstra spørgsmål, når jeg får en anden udstødning på. Skal jeg så dyse den om?
Hvis ja, hvilken størrelse skal jeg så smide i?
Jeg har købt den her:
http://gy6-motor.de/product_info.php/inf...ehler.html
Du har vel set, at den måske ikke passer? Der står, at den måske vil passe, såfremt originalpotten også er fastgjort med to bånd. Endvidere, gør de opmærksom på, at pga. dårlig fremstilling, har aluminiumspladen været for lang, og er derfor efterfølgende blevet afkortet med en vinkelsliber, hvilket har medført nogle meget skarpe grater, kunden selv må slibe af. Pga. af den dårlige forarbejdning, gør firmaet opmærksom på, at varen sælges som, defekt - og er dermed også er uden garanti og godkendelse til gadebrug :?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar: 43
Tråde: 12
Tilmeldt: Mar 2010
Jo, har set alt det. Men er smed, så jeg skal nok få den til at passe. Men tak fordi du siger det alligevel.
Grunden til at jeg valgte lige den, er fordi der står den ikke larmer meget mere end den originale
|