24-11-2005, 22:51
Jeg har siddet og regnet ud hvad min BiG har kostet mig på de 4½ år jeg har haft den, og det er ikke sjov læsning.
Prisen for at holde en scooter kørende i 4½ år.
Købspris: 15.000 kr., i prisen var medregnet fjernelse af diverse begrænsninger.(pris for det er normalt 500 kr.)
Første service( 1000km) kostede 800 kr., heri var med regnet skift af olie, ruller, og tændrør + smørring af diverse kabler.
Andet Service ved 3.000 km, samme omgang, dog var prisen denne gang 1000 kr.
Sådan fortsatte det frem til de 21.000 km. Den totale servicepris, var på små 11.000 kr. heri er medregnet et cylinderskift + andre småting til 2600 kr.
Efter de 21.000 km, begyndte jeg selv at rode med den. Jeg har i tidens løb udskiftet følgende ting:
Cylinder/stempel 3 gange(1 athena 47,6 og 2 TP Trophy 47(den ene kører endnu, med nyt stempel).
Jeg har kun betalt for den sidste cylinder(800 kr.), de andre er betaling for vikararbejde hos en scooterhandler.
Den originale variator blev skiftet ud efter små 10.000 km, til en MalossiMultivar(550 kr). Den er siden blevet skiftet ud(efter den havde kørt 22.000 km), med en ny af slagsen(Multivar også til 550 kr). Den 1. Remskive/kobling blev skiftet efter ca. 33.000 km, med en ny af slagsen som stadig sidder på (800 kr). Remmen er nr 3 i rækken(alle originale a 300 kr stk.). Krumtappen/lejerne, blev skiftet efter 55.000 km(2500 kr) normalpris for at få skiftet den er 6.600 kr(i Nakskov).
Jeg har slidt 3 sæt dæk op (samlet pris ca. 2100 kr.), 2 speedokabler(300 kr.), 1 bagbremsekabel(110 kr), 2 sæt bagbremsebakker(a' 120 kr), 1 sæt bakker til skivebremsen(80 kr), og 17 sæt ruller(ca. 1170 kr), 10 tændrør(350 kr), 2 tændrørshætter (70 kr),, 5 pærer(samlet pris ca. 300 kr), 3 pakninger til variatorskjoldet( 240 kr). 8 top og bundpakninger(200 kr.). Et blinklys(150 kr) er blevet skiftet.
Luftfilterindsatsen er blevet skiftet 5 gange(450kr).?Gummisnoren? til luftfilterkassen skiftet(45 kr), sikring ved batteri skiftet ( 10 kr), benzinfilter skiftet 1 gang(50 kr).Brugt 69 dunke olie(5.520 kr), benzinforbrug på 4½ år er 29.062,50 kr., olie i bagtøj (100 kr).
Pris i alt for 4½ år's kørsel er dermed 73.647 kr. Minus de 15.000 kr, for selve scooteren, bliver prisen 58.647 kr. hock:
Prisen for at holde en scooter kørende i 4½ år.
Købspris: 15.000 kr., i prisen var medregnet fjernelse af diverse begrænsninger.(pris for det er normalt 500 kr.)
Første service( 1000km) kostede 800 kr., heri var med regnet skift af olie, ruller, og tændrør + smørring af diverse kabler.
Andet Service ved 3.000 km, samme omgang, dog var prisen denne gang 1000 kr.
Sådan fortsatte det frem til de 21.000 km. Den totale servicepris, var på små 11.000 kr. heri er medregnet et cylinderskift + andre småting til 2600 kr.
Efter de 21.000 km, begyndte jeg selv at rode med den. Jeg har i tidens løb udskiftet følgende ting:
Cylinder/stempel 3 gange(1 athena 47,6 og 2 TP Trophy 47(den ene kører endnu, med nyt stempel).
Jeg har kun betalt for den sidste cylinder(800 kr.), de andre er betaling for vikararbejde hos en scooterhandler.
Den originale variator blev skiftet ud efter små 10.000 km, til en MalossiMultivar(550 kr). Den er siden blevet skiftet ud(efter den havde kørt 22.000 km), med en ny af slagsen(Multivar også til 550 kr). Den 1. Remskive/kobling blev skiftet efter ca. 33.000 km, med en ny af slagsen som stadig sidder på (800 kr). Remmen er nr 3 i rækken(alle originale a 300 kr stk.). Krumtappen/lejerne, blev skiftet efter 55.000 km(2500 kr) normalpris for at få skiftet den er 6.600 kr(i Nakskov).
Jeg har slidt 3 sæt dæk op (samlet pris ca. 2100 kr.), 2 speedokabler(300 kr.), 1 bagbremsekabel(110 kr), 2 sæt bagbremsebakker(a' 120 kr), 1 sæt bakker til skivebremsen(80 kr), og 17 sæt ruller(ca. 1170 kr), 10 tændrør(350 kr), 2 tændrørshætter (70 kr),, 5 pærer(samlet pris ca. 300 kr), 3 pakninger til variatorskjoldet( 240 kr). 8 top og bundpakninger(200 kr.). Et blinklys(150 kr) er blevet skiftet.
Luftfilterindsatsen er blevet skiftet 5 gange(450kr).?Gummisnoren? til luftfilterkassen skiftet(45 kr), sikring ved batteri skiftet ( 10 kr), benzinfilter skiftet 1 gang(50 kr).Brugt 69 dunke olie(5.520 kr), benzinforbrug på 4½ år er 29.062,50 kr., olie i bagtøj (100 kr).
Pris i alt for 4½ år's kørsel er dermed 73.647 kr. Minus de 15.000 kr, for selve scooteren, bliver prisen 58.647 kr. hock: