Søg Garagen Hej Gæst! Register

110,125cc.
#25
kragen Skrev:Senest, om godt et år, vil definitionren blive endnu klarere. I forbindelse med kørekortreformen, vil definitionen på en knallert være maks. 50 ccm, og konstrueret til, maks. at kunne køre 45 km/t. 30'eren forsvinder altså, og bliver erstatet af en 50 ccm med maks. 25 km/t, som man så må kalde noget andet, end knallert, da Danmark insisterer på, at der skal være et køretøj, der skal kunne køres af personer, uden kørekort, og ikke vil følge anbefalingen om, at sænke alderen fra 18 år til 16 år for erhvervelse af kørekort til knallert og lille mc. Alt, over 50 ccm og >45 km/t, vil herefter være en (lille)motorcykel op til 125 ccm.

Til den tid har jeg forhåbentligt fået mc kortet og kan slippe for alt det burekratiske(stavefejl?) skidt. Jeg føler dog med danmarks fremtidige unge og dem der ikke har råd til andet, som går en tid i møde hvor det at køre knallert bliver til grin. 25km/t er simpelthen for lidt. Et "motorkøretøj" hører slet ikke til på cykelstien. De skulle sløjfe den helt, og indføre "45'kortet" og lille mc til 16årige.

Edit: det nuværende 45kort, skulle så dog laves om så det var med maks 3,5hk eller lign, uden den skide skive, så motoren gik som den skulle og 45'eren kunne følge med den resterende bytrafik.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#26
Havoc Skrev:Til den tid har jeg forhåbentligt fået mc kortet og kan slippe for alt det burekratiske(stavefejl?) skidt. Jeg føler dog med danmarks fremtidige unge og dem der ikke har råd til andet, som går en tid i møde hvor det at køre knallert bliver til grin. 25km/t er simpelthen for lidt. Et "motorkøretøj" hører slet ikke til på cykelstien. De skulle sløjfe den helt, og indføre "45'kortet" og lille mc til 16årige.

Edit: det nuværende 45kort, skulle så dog laves om så det var med maks 3,5hk eller lign, uden den skide skive, så motoren gik som den skulle og 45'eren kunne følge med den resterende bytrafik.
Nu er det altså ikke tilladt, at køre på motorkøretøjer på cykelstier :wink: . Hvis du også vil have det forbudt, at motordrevne køretøjer, må køre på cykelsti, så måtte el-cyklerne også ud på kørebanen :oops: . Da der nu kun bliver en knallert tilbage, nemlig 45'eren, bliver 30'eren "nedgraderet" til en 25'er et-eller-andet, og er dermed sidestillet med el-cyklerne, hvor motoren heller ikke må kunne trække mere, end til 25 km/t. Så der er skam en logisk sammenhæng. Om 25 km/t er til grin, eller for lidt, på en cykelsti, kan vel diskuteres. Pt., må man jo kun køre 30 km/t :oops: .

Jeg er dog enig med dig og EU i, at 16-årige skulle have ret til, at erhverve kørekortet til f.eks. en knallert (45'er), og for den sags skyld, måske også til lille mc (125 ccm, maks. 80 km/t). andre lande i EU, har en 14-årsgrænse for køretøjer op til 25 km/t, og så til gengæld kraftige sanktionsmuligheder over for "tunere", der kører hurtigere. Når de bliver 16 år, kan de så vælge, om de vil tage et kørekort til 50 ccm "knallert" maks. 45 km/t, og herefter fjerne droslingen på deres 25'er, eller om de vil tage det næste kørekort, der gælder til en 51-125 ccm, med en maksimumfart på 80 km/t, de første to år, hvorefter 80 km/t-droslingen kan fjernes. Der er altså ikke tale om, at der bliver givet fri fart for 50ccm'er. Der vil højst sandsynlig også, blive nye indskrænkninger i "elektronisk neddroslede" store mc'er, så de kan benyttes i to år som lille mc.

Når det gælder om, at 45'eren skal kunne følge med i bytrafikken, og man derfor ønsker højere topfart - f.eks. de 60 km/t, der var den oprindelige tanke - så bliver det også løst. Man nedsætter simpelthen fartgrænsen for alle, til 40 km/t i byerne. Så der, røg det argument let og elegant i papirkurven :P .

Når alt kommer til alt, så skyldes "surheden" nok, at nogle Frækhyy: vil have lov til, at kunne køre så stærkt de vil på en knallert, og kan få den til, uden at have et kørekort. Den holder ikke, lige så lidt, som det ville holde, hvis 5-8-10-årige, efter behag, ville have lov til, at køre 25'er 8) . Har du kun kørekort til at køre en bil på maks. 3½ ton, må du heller ikke køre en bil på 5 ton, eller en bus.

Nice to have, and need to have :? .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#27
25 km/t knallert, eller hvad den nu kommer til at hedde, er jo et tåbeligt påfund af EU idioterne der har fundet på det.

Men tyskerne har så vidt jeg husker en 15 km/t "knallert", til de 14 årige ( uden plade på?) og hvis den skulle dukke op herhjemme, ja så kan vi ligeså godt skifte vores knallerter ud, med enten en cykel, eller en motorcykel Grin.
Ivecar plus 2023.
Svar
#28
Jps Skrev:25 km/t knallert, eller hvad den nu kommer til at hedde, er jo et tåbeligt påfund af EU idioterne der har fundet på det.

Men tyskerne har så vidt jeg husker en 15 km/t "knallert", til de 14 årige ( uden plade på?) og hvis den skulle dukke op herhjemme, ja så kan vi ligeså godt skifte vores knallerter ud, med enten en cykel, eller en motorcykel Grin.
Det er skam ikke et nyt påfund med de 25 km/t :wink: . Det er bare Danmark, der har haft en "dispensation", til at beholde de 30 km/t, der så nu bortfalder. Så resten af EU's unge, har i et halvt århundrede, måtte leve med den "tåbelige" 25 km/t grænse. Det sker alene fordi, man med det tredje kørekortdirektiv ønsker, at der er ens kørekortregler i alle EU-landene, senest 2012. Ens kørekortregler medfører selvsagt også, at der er ens definitioner på de forskellige køretøjer, kørekortene giver adgang til. Nogle af disse regler for kørekort, er desværre kun anbefalinger, de enkelte lande kan undlade, at følge. Herunder, desværre alderskravet til knallert og lille mc. Definitionen på køretøjerne, er man dog enige om. Her er det bare Danmark, der må rette ind, så de er i overensstemmelse med resten af EU.

Der er ganske rigtigt nogle lande i EU, herunder Tyskalnd og Østrig, der under særlige omstændigheder tillader unge helt ned til 12 år, at køre på en "15'er". Det er især unge, i de mere afsides områder, og bjergområder, der får denne mulighed, for at komme til og fra skole. Det vil nok ikke ske herhjemme Griner , selvom Danmark sagtens kunne beslutte det.

Det tåbelige, er derfor ikke, at "lille knallerten" kun må køre 25 km/t, og køre på cykelsti, visse steder af 14-årige, men at 16-årige, modsat de andre lande, herunder også Norge og Sverige, ikke må få lov til, at tage kørekort, og køre knallert (45'er). Kender jeg de "unge" danskere ret, ville en sådan tilladelse nok alligevel få dem til at kræve, at det skal være lovligt, med flere kubik og højere hastighed :wink: , på både knallert og lille mc. Man kunne evt. indledningsvis nedsætte alderen for 25'ere til 14 år Fortvivlethock: , når man nu mener, at den kriminelle lavalder sagtens kan være 14 år, og ikke 15. Argumentet er selvfølgelig, at man har haft en grænse på 15 år, for knallert, og hævede den til 16 år, for at mindske ulykkestallet. Det er klart, at tallet mindskes, når man tager en hel årgang ud, men så vidt jeg ved, er der ikke belæg for at påstå, at det er de helt unge, der er impliceret i de alvorlige ulykker på knallert. Så det er kun "statistikpynt". De alvorlige ulykker, skal nok findes i aldergruppen +30 år. De unge, "nøjes" hovedsageligt med at køre tåbeligt, og for hurtigt.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#29
Kragen:

Jeg ved godt, at 25'ern har eksistret herhjemme i nogle år Blink med øjet. Og at DK ikke vil give 16 årige lov til at køre på en 45'er, er jo fjollet Smil. Især når de får en rigtig køreundervisning set i forhold til den de får, ved et "30'er kort"
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#30
Jps Skrev:Kragen:

Jeg ved godt, at 25'ern har eksistret herhjemme i nogle år Blink med øjet. Og at DK ikke vil give 16 årige lov til at køre på en 45'er, er jo fjollet Smil. Især når de får en rigtig køreundervisning set i forhold til den de får, ved et "30'er kort"
Den har ikke eksisteret herhjemme, som særskilt knallert. Reglen siger bare maks. 30 km/t for lille knallert - og det opfylder en lille knallert, der kun er typegodkendt til 25 km/t, pga. den godkendelse, fra et et andet EU-land, der er anvendt til den danske godkendelse. Ved at anvende en godkendelse fra et andet EU-land, hvor maksimumhastigheden, som sagt, er 25 km/t, sparer især de små importører penge, til en særskilt dansk typegodkendelsesprocedure til maks. 30 km/t. Det betyder så også, at man i princippet skulle kunne blive "knaldet" for at køre 38 km/t på et rullefelt. Men det kan man ikke, da grænsen, er fastsat til 43 km/t for lille knallert - og ikke, er angivet som en procent, af den typegodkendte hastighed Griner . Det er dog ulovligt, hvis den kan køre mere, end 25 km/t (+20%=30 km/t) på lige vej, hvor klokkerne først ringer ved 36 km/t, på en knallert, der er godkendt til maks. 30 km/t :oops: . Det er dog næppe noget, politiet vil spilde kalorier på, at skulle tjekke typegodkendelserne, for hver enkelt knallert. Især ikke, da problemet, inden længe, vil løse sig selv, og grænserne i loven må laves om. Hvordan, man konkret vil afmærke 25'ere og 30'ere i overgangsperioden - de "gamle" 30'ere", vil ikke få nedsat hastigheden - har jeg ingen ide om. Klistermærke, eller en attest, der skal medbringes på alle 30'ere Griner ? Tyskerne bruger en sådan attest, når det gælder de gamle østtyske "60'ere", der under visse betingelser, stadig må køre 60 km/t i Tyskland, som 45'ere.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#31
Min scooter er en 25km/t (Står på kickstarter skjoldet).
Men på registreringstesten står der 30km/t, men den kørte 27km/t (Målt på fartmåler) med "skiven" i.
Den kører så 49km/t (også målt på en af vej arbejdernes flotte fartmålere) uden skive, på en dejlig lang lige vej.

Så 25km/t knallerten må da være kommet til Danmark, men bare ikke som en lov endu.
Synes det er forkert at en 25km/t kan registreres som en 30'er, da en 25km/t slet ikke føles lige så "livlig" som 30'er.
Svar
#32
Jes P Skrev:Min scooter er en 25km/t (Står på kickstarter skjoldet).
Men på registreringstesten står der 30km/t, men den kørte 27km/t (Målt på fartmåler) med "skiven" i.
Den kører så 49km/t (også målt på en af vej arbejdernes flotte fartmålere) uden skive, på en dejlig lang lige vej.

Så 25km/t knallerten må da være kommet til Danmark, men bare ikke som en lov endu.
Synes det er forkert at en 25km/t kan registreres som en 30'er, da en 25km/t slet ikke føles lige så "livlig" som 30'er.
Den bliver ikke registreret, som en 30'er. Det er der nemlig ikke noget, der hedder :wink: . Den er registreret, som "lille knallert", hvilket bare vil sige, at den ikke må kunne køre mere end 30 km/t - ikke, at den skal kunne køre 30 km/t. Så det kræver ikke en ny lov, hvis din kun kan/må køre 5 km/t mindre.

Du kan gå ind på Færdselsstyrelsens hjemmeside, og "pløje" alle typegodkendelserne igennem på knallerter, og du vil finde adskillige, der kun er godkendt til 25 km/t. Sådan, har det været nogle år. Bortset fra skivens tykkelse og evt. droslæing af forrøret, er der ingen forskel på motorerne i en "25'er" og en "30'er", og heller ikke på de fleste "45'ere". Det er samme maskiner, blot droslet forskelligt. Fjerner man begrænsningerne, kører alle "udgaverne" ens.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#33
Jeg er ihvertfald glad for at det ikke kommer til at røre mig
Jeg har besluttet mig for at tage Bil kørekort når nu pengene rækker til det,
det må osse være på tide nu når man er rundet 28 hehe

Jeg syntes de regler er en tand for latterlige, havde også regnet med at skulle have
Mc kort men det ved jeg faktisk ikke om jeg har lyst til
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#34
MSJ1982 Skrev:Jeg er ihvertfald glad for at det ikke kommer til at røre mig
Jeg har besluttet mig for at tage Bil kørekort når nu pengene rækker til det,
det må osse være på tide nu når man er rundet 28 hehe

Jeg syntes de regler er en tand for latterlige, havde også regnet med at skulle have
Mc kort men det ved jeg faktisk ikke om jeg har lyst til

Jeg proriterer klart motorcykel over bil. Bil er et transportmiddel mens en motorcykel er et privilegie/frihed. En bil er mere behagelig i dårligt vejr, men man må jo bide i det sure æble engang imellem, ka ikk kun være lutter lagkage Blink med øjet

En billig brugt 125/250ccm til dårligt vejr for at komme fra A-B, og en ordentligt cykel til det goe vejr, så man kan nyde turen istedet for man sidder og tænker; Hvornår er jeg der.

Og som jeg har nævnt tildligere, skulle eu's 45 kort og lille mc kort til 16 årige klart indeholde mere teori og praktik end det nuværende knallert kort har. Som kragen skriver ka man ikke bare hoppe ind og køre et vogntog hvis man kun har førerkort til bil.

Edit: Den Er6-f jeg vil have, koster ligså meget som en Kia Picanto... Med tasker kan MC'en komme op på 140L bagage mens Kia'en har et kæmpe bagagerum på hele 157ltr... Siden jeg snart er 30, kommer forsikring osv heller ikke til at spille en rolle for mig, så jeg har sådanset kun et valg, nemli MC'en Smil
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar


Forum spring: