29-06-2010, 10:52
...dog forstemmende at se de utallige ulovligheder og hensynsløs kørsel som motorcyklister står for i trafikken. På min vej til arbejde i dag, blev jeg vidne til to grove overtrædelser af færdselsloven.
En motorcyklist havde så travlt med at komme på arbejde, at han måtte overhale en kø indenom, på cykelstien, for at komme helt frem. Herefter kørte han ligeud fra en højresvingsbane. I tæt bytrafik fandt en anden motorcyklist på at køre mellem bilrækkerne på en tosporet vej, med væsentligt højere hastighed end bilrækkerne, iført shorts og t-shirt.
Hertil kommer de næsten forventelige overtrædelser af hastighedsgrænsen, generel mangel på respekt, og udsættelse af andre trafikanter for fare. Jeg blev forleden aften vidne til en episode på strandvejen, som kun undgik at blive en katastrofe, med uskyldige ofre, ved rent held.
Motorcyklister lever en relativt priviligeret tilværelse. Der er meget få begrænsninger på vores aktiviteter. Vi skal ikke til syn jævnligt, vi har, af sikkerhedshensyn, en anelse længere snor i forbindelse med visse overtrædelser af færdselsloven. Der er ikke krav om andet sikkerhedsudstyr end hjelm.
Det er ærgerligt at så mange motorcyklister absolut skal skabe negativ opmærksomhed, og dermed fremme sager som for eksempel begrænsning af HK, krav om kørsel med gul vest, jævnlige syn, og andre sager som har været til diskussion på det seneste.
Når de nye EU-regler træder i kraft senest 2013, og vi får tusinder af 16-årige ud på vejene på 125 kubik motorcykler, vil der uundgåeligt blive behov for at få ryddet op i nogle ting, og så vil man naturligvis tage de ting med i lovgivningen som har svirret de sidste mange år. Måske kunne det undgås hvis motorcyklister opførte sig ordentligt på vejene.
/Andy
En motorcyklist havde så travlt med at komme på arbejde, at han måtte overhale en kø indenom, på cykelstien, for at komme helt frem. Herefter kørte han ligeud fra en højresvingsbane. I tæt bytrafik fandt en anden motorcyklist på at køre mellem bilrækkerne på en tosporet vej, med væsentligt højere hastighed end bilrækkerne, iført shorts og t-shirt.
Hertil kommer de næsten forventelige overtrædelser af hastighedsgrænsen, generel mangel på respekt, og udsættelse af andre trafikanter for fare. Jeg blev forleden aften vidne til en episode på strandvejen, som kun undgik at blive en katastrofe, med uskyldige ofre, ved rent held.
Motorcyklister lever en relativt priviligeret tilværelse. Der er meget få begrænsninger på vores aktiviteter. Vi skal ikke til syn jævnligt, vi har, af sikkerhedshensyn, en anelse længere snor i forbindelse med visse overtrædelser af færdselsloven. Der er ikke krav om andet sikkerhedsudstyr end hjelm.
Det er ærgerligt at så mange motorcyklister absolut skal skabe negativ opmærksomhed, og dermed fremme sager som for eksempel begrænsning af HK, krav om kørsel med gul vest, jævnlige syn, og andre sager som har været til diskussion på det seneste.
Når de nye EU-regler træder i kraft senest 2013, og vi får tusinder af 16-årige ud på vejene på 125 kubik motorcykler, vil der uundgåeligt blive behov for at få ryddet op i nogle ting, og så vil man naturligvis tage de ting med i lovgivningen som har svirret de sidste mange år. Måske kunne det undgås hvis motorcyklister opførte sig ordentligt på vejene.
/Andy