Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ny cylinder+stempel - ekstra olie ?
#1
Halløj

Det blev til et nyt cylinder- og stempelsæt til Cometen i dag - den døde i torsdags på vej hjem.

Jeg har hørt om, at det er godt at tilsætte lidt ekstra olie til benzinen nu da delene er helt nye - men hvor meget Spørgsmålstegn

Den bruger i forvejen ca. 1 mL pr. kørte kilometer. Fortvivletcooter:
Hygge hejsa.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Skimester Skrev:Halløj

Det blev til et nyt cylinder- og stempelsæt til Cometen i dag - den døde i torsdags på vej hjem.

Jeg har hørt om, at det er godt at tilsætte lidt ekstra olie til benzinen nu da delene er helt nye - men hvor meget Spørgsmålstegn

Den bruger i forvejen ca. 1 mL pr. kørte kilometer. Fortvivletcooter:

Da den gamle big Big var ny, fik jeg at vide af forhandleren at den skulle ha' 110ml ekstra olie i tanken til 6,7 liter. Det har jeg dog ikke praktiseret på den nye Smil. Ej heller ved cylinderskift på den gamle.
Ivecar plus 2023.
Svar
#3
Jps Skrev:Da den gamle big Big var ny, fik jeg at vide af forhandleren at den skulle ha' 110ml ekstra olie i tanken til 6,7 liter. Det har jeg dog ikke praktiseret på den nye Smil. Ej heller ved cylinderskift på den gamle.



Da min Hot fik skifte cylinder kit både 1 og anden gang, sagde mekanikeren heller ik nnoget om olie i benzinen, og første cylinder kit 31.000km og nr2 holdte 32.000km
Svar
#4
Søren26 Skrev:Da min Hot fik skifte cylinder kit både 1 og anden gang, sagde mekanikeren heller ik nnoget om olie i benzinen, og første cylinder kit 31.000km og nr2 holdte 32.000km
Det afhænger af, hvad cylinderen er lavet af, og om den f.eks. har været i oliebad inden monteringen, samt hvordan, man tilkører den. Hvis det hele gøres korrekt, er der ingen grund til ekstra olie i benzinen. Dog kan det være nyttigt, at køre på en lidt for fed blanding, det første stykke tid.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
Søren26 Skrev:Da min Hot fik skifte cylinder kit både 1 og anden gang, sagde mekanikeren heller ik nnoget om olie i benzinen, og første cylinder kit 31.000km og nr2 holdte 32.000km
Mine to første sæt har kun holdt knap 15.000 km og ca. 17000 km.

Kragen: Mener du nedsænkning af stemplet i olie inden monteringen Spørgsmålstegn Og hvor længe Spørgsmålstegn Hvad er en "lidt fed blanding", mere præcsist Spørgsmålstegn Og hvordan kan man køre den til rigtigt Spørgsmålstegn

Jeg gjorde det, at jeg lagde at par dråber 2-taks olie omkring stempelringene inden monteringen i cylinderen.
Hygge hejsa.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Skimester Skrev:Mine to første sæt har kun holdt knap 15.000 km og ca. 17000 km.

Kragen: Mener du nedsænkning af stemplet i olie inden monteringen Spørgsmålstegn Og hvor længe Spørgsmålstegn Hvad er en "lidt fed blanding", mere præcsist Spørgsmålstegn Og hvordan kan man køre den til rigtigt Spørgsmålstegn

Jeg gjorde det, at jeg lagde at par dråber 2-taks olie omkring stempelringene inden monteringen i cylinderen.

De profesionelle siger at stemplet skal ligge et døgns tid i oliebad, så det kan suge olie til sig.
Ivecar plus 2023.
Svar
#7
Jps Skrev:De profesionelle siger at stemplet skal ligge et døgns tid i oliebad, så det kan suge olie til sig.

Men metal suger sjovt nok ikke olie til sig? tror bare at man mener at det skal have været i olie men ikke dryppe af det ved montering.

Min pgo mekaniker siger at man godt kan give den 2 % ekstra olie hvis man vil køre den til med en federe blanding.
Svar
#8
Jeg har selv prøvet mig lidt frem, når jeg har monteret cylinderkit og tilkørt ( 4 kit ).

Jeg ik kunne mærke forskel om jeg har haft stemplet i oliebad eller jeg bare har smurt stempel og cylinder godt med olie før montering, men jeg har erfaret at en lidt federe blanding, dvs lidt større dyser ( mørkebrun i forbrænding ) og efter tilkørelse fin indstillet det har gjort godt.

Nu hvor der bliver spurgt til hvordan den "rigtige" tilkørelse er, det tror jeg næppe der kommer et svar på...

Jeg vil så sige at jeg ALDRIG har kørt med ekstra olie i tanken. Tilsætter man ekstra olie, skal man HUSKE at det blandes nede i tanken, for bliver det ik det har man ingen fordel ved at gøre det.

Mvh.
Tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
#9
Nu har jeg kørt i 5 dage med det nye sæt og ekstra olie i benzinen - jeg hælder olien direkte i tanken og tænder maskinen, og regner så med, at det ryster det hele godt nok sammen.

Den trækker langt bedre op ad bakke end det gamle sæt gjorde i starten, og den kører godt 35 km/l, det er også mere end det gamle til start - så det er ret positivt.

Spørgsmål til Søren26: Gør du noget for, at cylnder/stempel holder så længe, fjerner du koks fra topstykke og/eller stempel for, at det skal holde længere Spørgsmålstegn

Spiller tændrørets tilstand en rolle Spørgsmålstegn
Hygge hejsa.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Skimester Skrev:Nu har jeg kørt i 5 dage med det nye sæt og ekstra olie i benzinen - jeg hælder olien direkte i tanken og tænder maskinen, og regner så med, at det ryster det hele godt nok sammen.

Den trækker langt bedre op ad bakke end det gamle sæt gjorde i starten, og den kører godt 35 km/l, det er også mere end det gamle til start - så det er ret positivt.

Spørgsmål til Søren26: Gør du noget for, at cylnder/stempel holder så længe, fjerner du koks fra topstykke og/eller stempel for, at det skal holde længere Spørgsmålstegn

Spiller tændrørets tilstand en rolle Spørgsmålstegn

Nu har jeg fag folk til at lave ALT på min maskine, men nej gør intet udover olie i min olie beholder. Første cylinder kit kørte 30.000km kit nr 2 klarede 31.000km og forventer første at skifte igen ved de 90.000km, men jeg kører KUN med 50ccm, og hælder ik kun motul olie i min beholder som PGO fabrikken anbefalerSmil

Det med at hælde olie i benzinen har jeg aldrig gjord
Svar
#11
Søren26 Skrev:Nu har jeg fag folk til at lave ALT på min maskine, men nej gør intet udover olie i min olie beholder. Første cylinder kit kørte 30.000km kit nr 2 klarede 31.000km og forventer første at skifte igen ved de 90.000km, men jeg kører KUN med 50ccm, og hælder ik kun motul olie i min beholder som PGO fabrikken anbefalerSmil

Det med at hælde olie i benzinen har jeg aldrig gjord

Hmm du skriver gjort med "D" <gjord> da jeg var mindre sage man hvids man skrev gjort med d skal man have sin ende smort Griner :wink: :twisted: ha ha.
Det bliver spændene hvor når at dine krumtaps lejer går sikkert før 90.000 km Griner .
Men det er også merer på 70cc at man giver den extra olie i benzinen men det kan jo ikke skade at gøre det på 50cc også Grin .
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#12
Johannes Johansen Skrev:Hmm du skriver gjort med "D" <gjord> da jeg var mindre sage man hvids man skrev gjort med d skal man have sin ende smort Griner :wink: :twisted: ha ha.
Det bliver spændene hvor når at dine krumtaps lejer går sikkert før 90.000 km Griner .
Men det er også merer på 70cc at man giver den extra olie i benzinen men det kan jo ikke skade at gøre det på 50cc også Grin .



Håber da min krumtap holder minimum 100.000km Smil men nu må vi se, kan da os være lejer osv giver op tidligere, men lige nu nærmer jeg mig 72.000km.

men den får lov at kører til den ik kan, mere og her i juli da jeg kun holder fri om søndagen bliver det til 500km pr uge, og er så småt ved at sparer til en Big
Svar


Forum spring: