Søg Garagen Hej Gæst! Register

Elscooter i Harald Nyborg.
#13
Det var dog et noget lille batteri, som jo egentligt let burde kunne tages af, og tages med ind til opladning.
Teoretisk kan den ikke køre mere end ca. 39km per fulde opladning. (48V x 22AH = 1056 watttimer) som giver 1,32times kørsel med maksimum 30km/t på flad vej. (1056watttimer : 800W)
De skriver jo at den maximum kan køre 30km/t, så den vil jo nok være nede omkring de 25km/t, når batteriet ikke er helt opladet.

Hvis den har aftageligt batteri til opladning, så er den da en god cityscooter, men ellers var det da bedre at den havde haft dobbelt så stort et batteri minimum....

Lidt ærgeligt den ikke er lavet til at køre i regnvejr, men måske er det blot så HN ikke skal bøvle med kunder med våde ledningsnet..... Altså... man har lavet vandpumpemotorer i mange år, så det er altså ikke at opfinde den "dybe tallerken"...
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
De har sørme den samme model som 45km scooter, og den kan endnu mere underligt køre lige så langt med det samme batteri, som 30km modellen. (Ifølge tekst beskrivelsen)
Det er da helt ude i skoven da den vil bruge væsentligt mere strøm ved 45km/t frem for 30km/t.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?...=1670&n=10

Enten er den lovede motoreffekt ikke hjemme, eller også overdrives der kraftigt i rækkeviden per opladning.

Måske en smule useriøst...., eller retter uprofessionelt.

Gad godt vide hvad batteriet alene koster, da det sikkert er ca halvdelen af scooterens nypris.
Svar
#15
retropsnart Skrev:Prisen er sgu osse for pebret, til min smag..
Så vild er jeg heller ikke for at være miljøvenlig..

Jeg kunne nu sagtens bruge den, da jeg kun har 5,8 km på arbejde..
Men jeg bor lejlighed, i et område med "pilfingre" (for at sige det pænt) så jeg gider ikke det pjat med ledning ud over altan, og et vindue der ikke vil kunne lukkes..


Miljø venligt vil jeg ik kalde den, da den jo har et stor batteri som skal afskaffet på et tidspunkt. Men prisen er billig, men ik noget jeg vil bruge penge på
Svar
#16
Da jeg jeg er ret nysgerrig på alle slags 2hjulede med motor af enhver art, skal jeg da studerer den lidt nærmere, ved lejlighed Smil.
Ivecar plus 2023.
Svar
#17
Søren26 Skrev:Miljø venligt vil jeg ik kalde den, da den jo har et stor batteri som skal afskaffet på et tidspunkt. Men prisen er billig, men ik noget jeg vil bruge penge på

E-Buddy koster 6.999kr men den er på tilbud nu til 5.999kr :wink:
Kawasaki KLE 650 Versys 2010
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Selv om manualen og omtalen på HN's hjemmeside ikke er særlig omfattende og noget ubehjælpelig oversat m.v., er der dog én ting der er indlysende positiv og det er batteritypen: "Lithium-Jern-Fosfat".

Den batteritype er ret ny, og er spået en fremtid inden for el-køretøjer, da den har de fleste af de egenskaber, som f.eks bly-syre batterier ikke har.

Her er et klip fra:
http://www.metaefficient.com/rechargeabl...icles.html

Here’s a list of all the advantages of LiFePo4 batteries:

* Safe technology — will not catch fire or explode with overcharge

* Over 2000 discharge cycles life compared to typically around 300 for lead acid

* Double the usable capacity of similar amp hour lead acid batteries

* Virtually flat discharge curve means maximum power available until fully discharged (no “voltage sag” as with lead acid batteries)

* High discharge rate capability, 10C continuous, 20C pulse discharge

* Unlike lead acid batteries, can be left in a partially discharged state for extended periods without causing permanent damage

* Extremely low self discharge rate (unlike lead acid which will go flat quite quickly if left sitting for long periods)

* Does not suffer from “thermal runaway”

* Can be used safely in high ambient temperatures of up to 60C without any degradation in performance

* Maintenance free for the life of the battery

* Can be operated in any orientation

* Does not contain any toxic heavy metals such as lead, cadmium, nor any corrosive acids or alkalies thus making LiFePO4 batteries the most environmentally friendly battery chemistry available

* LiFePO4 cells are of solid construction — there are no fragile/brittle plates made of lead which can be prone to failure over time as a result of vibration

* Can be safely rapidly recharged — when fully discharged can be brought to a state of over 90% fully charged in 15 minutes

............

Også Wikipedia giver en god omtale:
http://da.wikipedia.org/wiki/Lithium-jer...kkumulator

Også jeg er spændt på hvad akkumulatoren koster.
- En ekstra (i parallel?) + en kraftig lader, så skulle scooterens aktionsradius gerne kunnekomme op på noget fornuftigt.

Det er selvfølgelig noget vrøvl, når HN angiver at rækkevidden er den samme på 30 og 45 km modellen, og det må også bero på en misforståelse når nogen skriver at den helst ikke må køre i regnvejr.
Det harmonerer jo heller ikke med at der står at man (helst?) ikke må køre igennem vandpytter hvor vandet når op over hjulnavet. Det sidste er til gengæld fornuftigt nok.

Jeg undrer mig over at egenvægten kun skulle være 45 kg imod e-Buddy's 105 kg. Det kan ikke forklares ved batterivægten alene.

Det bliver spændende at se hvordan HN klarer sig på el-scooter markedet, som bestemt ikke er nemt at 'få hul' på.
--
Hilsen Ole
Svar
#19
Ja ja... Der mange her der maler Fanden på væggen, men der er jo ikke grund til at male ham så tydelig, at han springer ned :twisted: .

Nej såen en er heller ikke noget for mig, meen jeg kunne da godt tænke mig en prøvetur på 45-eren, må jeg da indrømme.

PS: Det der med aktionsradiusen, er det ikke bare et spørgsmål om længden på ledningen? :roll: .

Hilsen Jan Smil .
Interesser: Scootere og lave computerspil, se selv her: http://virtuchat.com eller min samling på: http://bensoe.dk/MaxiKnallert/ og min GTA billedsamling: http://bensoe.dk/GTA/ ...
Garage: http://www.billig-scooter.dk/garage.php?id=433
Svar
#20
mtk Skrev:E-Buddy koster 6.999kr men den er på tilbud nu til 5.999kr :wink:


Det er jo så en El scooter, det andet var en El cykel, men jeg kan heller ik bruge en El scooter.
Da den vist kun ku kører 60km på en opladning og jeg kører 100km PR dag når jeg skal arbejde Smil
Svar
#21
Jeg går ud fra denne type scooter ligesom alle andre scootere ikke er designet til Danmark, men derimod tilpasset med diverse begrænsninger.

Gad vide hvor hurtig den kan køre hvis man fjerner begrænsningen på den?

Skal da klart over til nabo'en og se dyret på mandag...
Billig-scooter.dk
Hellere et team i ryggen, end et hold i nakken! :-D
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
WykeDK Skrev:Jeg går ud fra denne type scooter ligesom alle andre scootere ikke er designet til Danmark, men derimod tilpasset med diverse begrænsninger.

Gad vide hvor hurtig den kan køre hvis man fjerner begrænsningen på den?

Skal da klart over til nabo'en og se dyret på mandag...


Tror nu ik der er nogen begræsninger på en El scooter, men ved det selvfølgelig ikke! Og der er heller ingen "udstødning" på men har godt nok ik kigget på dem på tættere hold
Svar
#23
Så du mener at der er forskellige elmotorer på 30-modellen og 45-modellen? Der er tilpasset den hastighed de max må komme op på

Jeg må indrømme at jeg hælder til at der sidder en controller i dem, der afgør hvad de kan yde - denne kan selvfølgelig pilles ved, så man får den til at yde max

Mon ikke der findes en model magen til i andre lande der kører 50+ km/t?

Se fx videoén her http://www.youtube.com/watch?v=trm9g4z0t4s

Og læs beskrivelsen - samme scooter, samme motor, forskellige controllers
Billig-scooter.dk
Hellere et team i ryggen, end et hold i nakken! :-D
Svar
#24
OlePagh Skrev:Selv om manualen og omtalen på HN's hjemmeside ikke er særlig omfattende og noget ubehjælpelig oversat m.v., er der dog én ting der er indlysende positiv og det er batteritypen: "Lithium-Jern-Fosfat".

Den batteritype er ret ny, og er spået en fremtid inden for el-køretøjer, da den har de fleste af de egenskaber, som f.eks bly-syre batterier ikke har.

Problemet er netop at teknologien er ret ny, og tilmed næsten kun udbydes af tvivlsom kinesisk oprindelse. F.eks findes der endnu ikke ret mange af de kendte batterifabrikanter der har Ferro Fosfat batterier ude på dette marked endnu, og man skal lige huske at der kun er 6 måneders garanti på batteriet.

Når man snakker elscootere, så vil batteriets andel af scooterens pris være ret stor, og hvis det ikke er det, så er det fordi rækkeviden er kort, eller at det er nogle billige skod batterier der sidder i den.
Hvis der fandtes super gode holdbare batterier til lav pris, så kørte vi alle allerede i elbiler over hele verden....

Ulempen ved ferro fosfat batterier er, at de er ca. 50% tungere end til svarende almindelige litium batterier, og stadigvæk ret uprøvede i praksis med hensyn til faktisk holdbarhed.

At kinesiske producerede batterier uden navngiven producent er af tvivlsom holdbarhed gælder vel som så meget andet produceret i Kina. Problemet er efter min mening ret stort, da man jo ligesom står uden garanti efter 6 måneder, og derfor er det ikke kun et "forventet antal opladninger" man kan bruge til noget. Næsten alt andet købt derfra har man jo typisk 2 års almindelig forbruger garanti på....
Tror desværre ikke ret mange kommer op på 1500-2000 opladninger på disse kinesiske Litium Ferro batterier i praksis.

Litium typen (ferro eller ej) er dog langt bedre til elkøretøjer end de gamle typer batterier, der jo ikke giver lige god mulighed for, at man kører omtrend lige hurtigt på hele sin tur, uanset om man er i toppen eller i bunden af batteriet. Uanset hvad gælder det om at oplade tit, da det er direkte skadeligt at batterierne står tomme uden at blive ladt op igen.
Svar


Forum spring: