Søg Garagen Hej Gæst! Register

Mols-Linien, Latterligt dyrt!
#1
Eftersom damen bor på Sjælland, har jeg taget turen flere gange fra Randers til Sjælland, med Mols-Linien da dét at krydse Storebælt via bro ikke er meget billigere - desværre.
Mols-Linien har nu hævet priserne, og jeg synes det er grænsen ved det latterlige og har brug for at lukke noget galde ud!

Lad os lige se hvad én personbil med inkl 5 personer koster at fragte fra Århus til Kalundborg:

Personbil: 320kr,- (link)

Jamen det virker da meget fair, det er desuden muligt for biler at lave rabatordninger med tur/retur osv.

Lad os kigge på hvad en sølle motorcykel(scooter endda) vil koste, inkl 2 personer:

MC: 225kr,- (link)


Altså, der er kun sølle 95kr,- forskel, på om man krydser havet på en bette MC eller i en stor bil (maks 6 meter!) inkl. 5 personer!!

Det er altså fuldstændigt latterligt!
Vægtforskellen er jo også enorm, en typisk MC vejer omkring de 170-200kg, en typisk personbil vejer de 1-1,2 tons (bemærk maks 3,5 tons!)

Desuden så holder MC'er og knallerter også i midten af skibet, hvor der er store pæle med jævne mellemrum der holder hele skidtet på plads, og der kan altså ikke stå andet dér end MC'er og knallerter. Så de optager ikke engang unødvendigt plads i midten!

Jeg synes det er at røvrende folk, fordi de ved at hvis man skal tage broen på MC så bliver det kun lidt billigere og kan ikke betale sig hvis man ikke er lige for at køre den lange tur!

En anden sjov detajle som jeg synes er så latterligt at det gør ondt, er at det jo koster 320kr,- for at få en bil plus 5 personer med over.
Men hvis en gruppe på 5 personer skal over UDEN bilen koster det 400kr,- for en gruppe billet! (link)

Det er tydeligt at se at de må favorisere lastbiler med de priser på personer og MC'er. Hvis en MC koster 225kr,- hvad hulen koster en lastbil så ikke med 20 tons gods med? Det burde jo være 10.000kr,- men mit ærlige bud kommer ikke engang over de 1.500kr,-

Jeg fletter også en mail til Mols-Linien for jeg synes det er svinsk! De gør det jo kun fordi de kan tillade sig.

Der er heller ikke meget hjælp at hente fra DSB når man skal fra Randers til Kalundborg, ikke nok med at det tager langt over 4 timer, så koster det mere end med færgen.

Og så siger man i Danmark er vores offentlige transportsystem er så godt, og grunden til de dyre afgifter er at man skal bruge det offentlige transport noget mere..

Yes.. Flot. Det funker måske over i København med busser hver 2. minut og metro og S-tog der dækker stort set hele hovedstadsområdet, men I glemmer sku os på Jylland og på Fyn!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Enig! Da jeg solgte min MC til gutten fra Hillerød tog han Odden-Århus over til fods.... 240 kr! (godt nok hurtigfærgen, og du taler om den gode gamle 2½ times kobifærge)... men alligevel.

Jeg gad vide om katamaranerne kan mærke, at der liige er en ekstra person med, når nu der står 250 biler på vogndækket.

Vi var så heldige at komme med kombifærgen tur/retur for 490 kr i bil da vi skulle på sommerferie - jeg kan se det nu er steget til 540 kr.

Besparelse kontra broen = 218 km. Astraen går 15 km/l = 14 liter benzin á 10 kr = 140 kr. - dertil broen 200 kr = 340 kr hver vej over broen. Total over broen 680 kr kontra 540 kr med færgen = spar 130 kr. Hm... det er lige før det ikke kan betale sig længere.

Da kombifærgen tager 2t 30min og vi kan køre strækningen på samme tid eller kortere, er det ikke for at spare tid man skal tage færgen.

Med katamaranen på rød billet kan man komme over tur/retur for 870 kr, d.v.s. det er nu 190 kr BILLIGERE at køre over broen...

Når man alligevel skal kravle ned over Odden og færgetid og ventetid i havnen, er det ikke længere en "genvej" med Mols Linien.

Mols Linien skriver under "priser".

"Alle kan med fordel rejse med Mols-Linien. Ud over at du kan spare tid og slappe af, er det også sund, økonomisk fornuft at tage genvejen med Mols-Linien."

Not...

Vi har 68 milliarder i overskud i statskassen, ingen udlandsgæld, og vi kan alligevel ikke have et effektivt transportsystem, en passende pleje af børn og ældre - og vores undervisningsanstalter er rene jokes.

Så Stig har helt sikkert min stemme, hvis han stiller op til Statsministerposten. 8)
Svar
#3
Odden-Ebeltoft og Odden-Århus har samme priser!

240 kr. for en person. Med eller uden cykel, knallert eller 45!

Overfarten sker på begge ruter med katamaran, og det går stærkt!
Busser medtages, men vist ingen lastbiler.
Ifølge min chef koster det 112 kr for en tur med bus fra København til 'et eller andet mig ukendt sted i Jylland'.

Kalundborg-Århus er kombi-færgen med 2½ -3 timer. Kun denne medtager vist nok lastbiler. 140 kr for en person med eller uden ovennævnte udstyr.
Man skal dog ALTID bestille plads på den rute uanset hvilket transportmiddel man benytter.

Jeg overvejede kraftigt Kalundborg-løsningen til min somertur, men da jeg var nødt til at flytte første overnatning til Ebeltoft, begyndte det at knibe gevaldigt med tiden fra Århus (vandrehjem annulerer reservationer efter kl. 17!), ligesom det ville betyde, at jeg skulle køre strækket 2 gange.
Svar
#4
Rødby-Puttgarden tager 160 kr, for en returbillet for knallert med fører.
Men nu er strækningen heller ikke så lang, som dem i nævner. Jeg har prøvet turen et par gange efterhånden. Og på Scandlinesfærgen bliver scootere og MC'ere, parkeret op af enten skibssiden, eller i midten ved en lang væg. Der er stropper til at låse de 2hjulede fast, så de ikke rokker sig ud af stedet.
Svar
#5
Tilsvarende oplevede jeg på turen til Ebeltoft (færgehavn)

Jeg blev sammen en en enlig cyklist vinket helt ind i færgens modsatte ende, hvor vi havde mulighed for at surre vore transportmaskiner fast op mod skottet. (ydervæggen for jer landkrabber Smil) )
Knuder mm. måtte vi selv finde ud af, da der kun var løse tovstumper til rådighed. (Er gammel spejder og har sejlet noget med Søværnet, lystsejlere og lejrskoleskibe, så problemet var til at overse for mit vedkommende Smil )
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: