Søg Garagen Hej Gæst! Register

Aprilia sportcity one 4T let tun
#1
Hvordan får man en Aprilia sportcity 4T, 3okm/t til at køre omkring 50km/t.
Jeg ønsker ikke at skade motoren eller noget. Har hørt noget om en ring? Kan den bare fjernes eller hvordan.

Som sagt, ønsker ikke den vilde fartmaskine.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Du fjerner skiven i variatoren og så skal karburatoren vel dyses et eller 2 nr op. Så burde du kunne ramme de 50-55km/t på lige vej.

Sådan fjerner du skiven:
http://www.billig-scooter.dk/portal/arti...riator.php

Sådan dyser du din karburator om:
http://www.billig-scooter.dk/portal/arti...t_dyse.php
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#3
Hej Søren
Fortæl endelig hvad du finder ud af med farten, tror også min godt kunne klare lidt mere fart Grin
Svar
#4
Når man skal fjerne skiven, hvorfor skal man så bruge en luftnøgle eller en elektrisk møtrikspænder, kan man ikke bare bruge en alm nøgle?
Eller hvad?
Svar
#5
Søren55 Skrev:Når man skal fjerne skiven, hvorfor skal man så bruge en luftnøgle eller en elektrisk møtrikspænder, kan man ikke bare bruge en alm nøgle?
Eller hvad?
Du kan også købe et variotool, der passer til din vario :wink: . Grunden til, at man skal bruge et variotool eller en luftnøgle er, at møtrikken på varioen sidder på en aksel, der drejer rundt. Man har derfor brug for et eller andet, til at holde imod med, når man skal løsne og spænde møtrikken. Du må aldrig bruge en stempelstopper, på en firtakter, som modhold. En luftnøgle drejer dog så hurtigt, at akslen ikke kan nå, at "følge" med, når møtrikken løsnes og strammes. Bruger du luftnøgle, eller elektrisk møtrikspænder, risikerer du, at få spændt møtrikken så hårdt, at du kan få problemer med, at få den af næste gang. Kan du ikke finde et variotool, der passer til din vario, kan du bruge en svinghjulsholder, til at holde imod med:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3848...1387907716
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hvor køber man så sådan et variotool. Har set på speedline, men kan ikke finde en der passer til sportcity 50 4T
Svar
#7
Skal man dyse om, når man fjerner ringen ved variatoren. Eller kan man "bare" nøjes med ringen og så stadig have en stabil motor?

Tror nemlig jeg jeg hitte ud af det med ringen, men det men dysserne det ser sgu lidt svært ud. Og faktum er at sådan en aprilia kører sindsygt godt (selvom den kun løber 30) og den følelse ville jeg nødigt miste.
Svar
#8
Glæder mig til at hører mere om hvad du finder frem til Søren.
Vil give dig ret i, at sådan en Aprilia bare kører rigtigt godt, selv med den beskedne fart, den ber faktisk næsten om mere... Griner
Svar
#9
Søren55 Skrev:Skal man dyse om, når man fjerner ringen ved variatoren. Eller kan man "bare" nøjes med ringen og så stadig have en stabil motor?

Tror nemlig jeg jeg hitte ud af det med ringen, men det men dysserne det ser sgu lidt svært ud. Og faktum er at sådan en aprilia kører sindsygt godt (selvom den kun løber 30) og den følelse ville jeg nødigt miste.
På min model, er der ingen forskel på hverken karburator eller dysenummer, på 30'er og 45'er udgaven, så jeg ser ingen grund til, at det skulle være nødvendigt, at ændre dysenummer, bare fordi, man fjerner ringen.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Hej - Nu har jeg fjernet ringen på min og den kører 55. Det er en dejlig maskine sådan en 4 taker,
men jeg synes man savner lidt mere træk. Der skal ikke meget bakke eller vind til før den ikke kan holde farten...
Tøf tøf
Svar
#11
Mussemin Skrev:Hej - Nu har jeg fjernet ringen på min og den kører 55. Det er en dejlig maskine sådan en 4 taker,
men jeg synes man savner lidt mere træk. Der skal ikke meget bakke eller vind til før den ikke kan holde farten...

Sådan er det desværre med 4taktere Ked af det Skal man have mere bundtræk er der kun en ting at gøre, større cylinder. Du kan skifte variator, få rigtig rullevægt og dyset/indstillet karburatoren 100%, men cylinder er vejen frem for mere træk. Selv når man så skifter til et større cylinder, skal man ikke regne med det bliver den store fart djævel. Kunne lige forestille mig hvis jeg havde købt en 2takter til 10.000kr og smidt de ca 8.000kr efter den til tun. Agilityen står mig i ca 18.000kr pt. Med benzin er jeg omkring de 19.000kr. Det er ret meget for små 9.000km kørt men den skulle meget gerne holde mange 1.000 km nu. Regner med det næste der skal skiftes er variatoren. Vil skyde på den er go for ca 6.000km mere. Knasten skal sikkert også skiftes der.

Havde jeg beholdt den "original", ville den have stået mig i ca 11.500kr. Jeg har til dels fortrudt jeg har tunet den så meget som jeg har. Men når man så skal bryde loven, kan man ligsågodt gøre det med stil :P Bøden/konsekvensen er den samme uanset hvad der er konstruktivt ændret, når det er en 30'er.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#12
Citat:Hej - Nu har jeg fjernet ringen på min og den kører 55. Det er en dejlig maskine sådan en 4 taker,
men jeg synes man savner lidt mere træk. Der skal ikke meget bakke eller vind til før den ikke kan holde farten...
Har det ikke givet bedre benzin økonomi?
Svar


Forum spring: