Søg Garagen Hej Gæst! Register

Trækker ikke ordentligt op af bakke ?
#1
Ak ja, så er der dukkert endnu et problem op med konens PGO Comet.

For nogle dage siden, døde den på vej hjem fra arbejde. Hun fik startet den igen, og kørte så videre. få km efter døde den igen, og hun fik startet den igen, og kørte de sidste km hjem uden problemer.
Jeg tog bunden af karburator, pillede dyser ud, blæste bunden igennem med trykluft, også dyserne fik en tur, og jeg kontrollerede bagefter at der var 100% hul igennem dem. Ved samme lejlighed skiftede jeg benzinfilteret ud (med et standard T.Hansen et til 19kr), og samlede det hele igen, startede den op og slukkede den så igen.
Nu er problemet så at hvis man starter/sætter igang, og det går en smule op af bakke, så vil den slet ikke tage gassen. Vrider hanen i bund, men den holder forholdsvist lave omdrejninger, og man kan mærke at den tager fat i kobling, men det er som om der ikke er power nok til at den kan trække sig igang.
Jeg skiftede ruller på den idag, og de gamle ruller var kantet som forventet. Jeg målte remmens bredde og den var de 18mm som den skal være. Det er iøvrigt en thansen rem der er i, eller ihvertfald deres mærke.
Startede dne op igen, og prøvede så igen. En forbedret evne til at ville trække, den begyndte at tage fat på baghjulet noget tidligere end med de gamle ruller, men den vil stadig ikke sætte igang, hvis det går en smule op af bakke, uanset om man vrider hanen. Den mangler noget trækkraft.
Hvad pokker kan være galt ? Har jeg ikke fået renset karburator ordentligt, eller er det mon det nye benzinfilter der spøger, eller er det noget helt andet der kan være galt ?

Nogle forslag/ideer til hvad jeg skal prøve ?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
ClausG Skrev:Ak ja, så er der dukkert endnu et problem op med konens PGO Comet.

For nogle dage siden, døde den på vej hjem fra arbejde. Hun fik startet den igen, og kørte så videre. få km efter døde den igen, og hun fik startet den igen, og kørte de sidste km hjem uden problemer.
Jeg tog bunden af karburator, pillede dyser ud, blæste bunden igennem med trykluft, også dyserne fik en tur, og jeg kontrollerede bagefter at der var 100% hul igennem dem. Ved samme lejlighed skiftede jeg benzinfilteret ud (med et standard T.Hansen et til 19kr), og samlede det hele igen, startede den op og slukkede den så igen.
Nu er problemet så at hvis man starter/sætter igang, og det går en smule op af bakke, så vil den slet ikke tage gassen. Vrider hanen i bund, men den holder forholdsvist lave omdrejninger, og man kan mærke at den tager fat i kobling, men det er som om der ikke er power nok til at den kan trække sig igang.
Jeg skiftede ruller på den idag, og de gamle ruller var kantet som forventet. Jeg målte remmens bredde og den var de 18mm som den skal være. Det er iøvrigt en thansen rem der er i, eller ihvertfald deres mærke.
Startede dne op igen, og prøvede så igen. En forbedret evne til at ville trække, den begyndte at tage fat på baghjulet noget tidligere end med de gamle ruller, men den vil stadig ikke sætte igang, hvis det går en smule op af bakke, uanset om man vrider hanen. Den mangler noget trækkraft.
Hvad pokker kan være galt ? Har jeg ikke fået renset karburator ordentligt, eller er det mon det nye benzinfilter der spøger, eller er det noget helt andet der kan være galt ?

Nogle forslag/ideer til hvad jeg skal prøve ?

Hvor gammel er udstødningen?
Ivecar plus 2023.
Svar
#3
Uha jeg har ingen anelse om hvor gammel den er. Jeg vil tro den er 3-4 år gammel måske, hvis ikke mere.
Scooteren er fra 2003, og har kørt knap 9000km
Svar
#4
ClausG Skrev:Uha jeg har ingen anelse om hvor gammel den er. Jeg vil tro den er 3-4 år gammel måske, hvis ikke mere.
Scooteren er fra 2003, og har kørt knap 9000km

Så synes jeg du skulle skifte den ud, da den muligvis er tilstoppet af sod. En rensning af den er næsten umulig, medmindre man bruger kradse midler såsom kaustisk soda. Men det skal man være yderst forsigtig med at bruge.

Udover udstødningen, kan det også være at den ydre remskive har fået hakker i riller til de 3 små styr, der får remskiven til at køre ind og ud (kræver adskillelse for at kunne se det). Den skal så skiftes. Originalt koster den ca. 800 kr til Big'en, og regner med det er næsten samme pris for en til Comet.
Ivecar plus 2023.
Svar
#5
Billede af hak i rillen, på den ydre remskive:

[Image: 1819.jpg]
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hvis der var hakker i rillerne, i remskiven, så ville den vel blot tage omdrejninger, uden at den trækker ?
Uha den er sørme svær at forklare, men for mig lyder det til at den enten får for meget benzin, eller falsk luft, således den ingen trækkraft har. Hvis jeg sætter igang på lige vej, så kommer den igang, og trækker fint når den kommer op i omdrejninger.

Det skal lige siges, at det er en 30'er og skiven er pillet.
Svar
#7
ClausG Skrev:Hvis der var hakker i rillerne, i remskiven, så ville den vel blot tage omdrejninger, uden at den trækker ?
Uha den er sørme svær at forklare, men for mig lyder det til at den enten får for meget benzin, eller falsk luft, således den ingen trækkraft har. Hvis jeg sætter igang på lige vej, så kommer den igang, og trækker fint når den kommer op i omdrejninger.

Det skal lige siges, at det er en 30'er og skiven er pillet.

Nu er det viste hak ikke særlig dybt, men normalt så bliver remskiven hængende i hakket et stykke tid, især hvis man køre med f.eks 30 km/t over et langt stykke og så giver gas (hvis den kan køre mere end 30 Blink med øjet ). Så kan det mærkes, som dårlig trækkraft.

Nu jeg tænker efter, da du skriver at ringen er pillet, så er der faktisk en mulighed for at der sidder den berømte tragt i membranen. Den skal ud, så får scooteren mere at leve af og forhåbentligt også mere træk. Husk dog at dyse et nummer op, hvis du stadig føler den ikke trækker. Du kan finde en guide i Tips og Tricks vedr. tragten.
Ivecar plus 2023.
Svar
#8
Bummelum.... Det er sku næsten pinligt det her. Jeg tog tændrøret op, det var knaldsort og vådt.
BANG ! Ja så slog det mig at det gamle benzinfilter var fyldt med nas inden i, så den tidligere ejer har sikkert blot lige knaldet blandingsskruen ind, så den løbende har fået en smule mere at leve af, ISTEDET for at skifte et benzinfilter til 20kr...
Jeg tjekkede med det samme, og ganske rigtigt, skruen var knap 1/4 omgang fra at være helt i bund !
Så jeg skruede den ud, så den var en hel omgang ude fra at være i bund, og så kom der sku trækkraft tilbage. Nu skal den lige finstilles lidt bedre, og så er den hjemme.
Tak for råd, jeg tager dem lige bag øret hvis der skulle komme problemer med dyret igen Smil
Svar
#9
ClausG Skrev:Bummelum.... Det er sku næsten pinligt det her. Jeg tog tændrøret op, det var knaldsort og vådt.
BANG ! Ja så slog det mig at det gamle benzinfilter var fyldt med nas inden i, så den tidligere ejer har sikkert blot lige knaldet blandingsskruen ind, så den løbende har fået en smule mere at leve af, ISTEDET for at skifte et benzinfilter til 20kr...
Jeg tjekkede med det samme, og ganske rigtigt, skruen var knap 1/4 omgang fra at være helt i bund !
Så jeg skruede den ud, så den var en hel omgang ude fra at være i bund, og så kom der sku trækkraft tilbage. Nu skal den lige finstilles lidt bedre, og så er den hjemme.
Tak for råd, jeg tager dem lige bag øret hvis der skulle komme problemer med dyret igen Smil

Tænk at en lille skrue, kan lave SÅ megert bøvl Grin. Normalt skal den skrue stå 1½ omgang ude, evt. 1 3/4 ude.

Men nu har du så fået lidt andet brugbart, hvis den driller igen Blink med øjet.
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jps Skrev:Så synes jeg du skulle skifte den ud, da den muligvis er tilstoppet af sod. En rensning af den er næsten umulig, medmindre man bruger kradse midler såsom kaustisk soda. Men det skal man være yderst forsigtig med at bruge.

Udover udstødningen, kan det også være at den ydre remskive har fået hakker i riller til de 3 små styr, der får remskiven til at køre ind og ud (kræver adskillelse for at kunne se det). Den skal så skiftes. Originalt koster den ca. 800 kr til Big'en, og regner med det er næsten samme pris for en til Comet.
Har faktisk været ude for på 2 hot 50`er (hver sin ejer)
Hvor cyl. udstødningsporten har været sodet til, da de havde kørt næsten lovligt..
Svar
#11
sukedk2001 Skrev:Har faktisk været ude for på 2 hot 50`er (hver sin ejer)
Hvor cyl. udstødningsporten har været sodet til, da de havde kørt næsten lovligt..

Har jeg også prøvet et par gange, på den gamle Big Smil
Ivecar plus 2023.
Svar
#12
Jeg troede så, indtil i eftermiddags hvor jeg skiftede ruller, at den her også kørte lovligt Smil Ja jeg blev klogere, for der manglede jo en skive Smil
Svar


Forum spring: