Søg Garagen Hej Gæst! Register

Giantco Sprint sætter ud.
#1
Hej BS

Min Giantco Sprint (45) sætter ud, og tåler ikke fuld gas. Sælger mente at der var problemer med CDI/ventiler. Han påstod at han havde fixet det ved at justere ventiler. På den korte prøvetur mærkede jeg ikke disse udsættere, blot at den var noget sløv. Han nævnte også at der muligvis var lidt vand i benzinen, så han havde renset karburator og påfyldt lidt karburator-sprit.

Når jeg giver fuld gas, er det som om den dør. Om den får for lidt/for meget benz ved jeg ikke rigtigt. Og det med at den sætter ud er som nogle pludselige ryk, føles som om at den lige mangler at gniste en gang imellem.

Jeg har ikke før rodet med 4 takts knallert, derfor vil jeg høre hvad jeg bør gøre/købe ind til. Jeg kommer nemlig forbi T Hansen i morgen, og vil derfor gerne have en idé om hvad jeg bør købe ind til. Jeg når ikke at gå i dybden med den inden jeg skal afsted, men henvis gerne til enkle operationer jeg måske bør prøve inden jeg køber ind.

Den er iøvrigt tæt på 6.000 Km, så jeg har under alle omstændigheder tænkt mig at lave service på den. Herunder er hvad jeg har tænkt mig at købe. Forslag modtages gerne.


Luftfilterelement
94dyse (Hvis ikke skiven er væk vil jeg fjerne denne, kører pt. max 60 på speedometer).
Motorolie
Tændrør
Gearolie
Benzinfilter

Udover at skifte disse dele vil jeg tappe benzinen, og dræne karburatoren inden påfyldning af frisk benzin. Jeg vil også prøve at finde søgerbladsæt med 0,08 mm, således at jeg kan kontrollere ventiljusteringen. Nogen der ved om Biltema ligger inde med sådan et sæt? Syntes ikke jeg kan finde det på deres hjemmeside. Har iøvrigt ikke umiddelbart planer om at skifte ruller, syntes ikke det virkede som om at der var problemer her, om ikke andet skal rullerne ikke købes hos T Hansen. Vil også lige prøve at nive en bid af tændkablet.

Hvor sidder CDIén iøvrigt? Jeg fik en ubegrænset CDI med, så jeg kunne evt. prøve om denne afhjælper udsættene.

Edit kl. 23.11. Nogen der ved om der er 0,08mm søgerblad i dette sæt søgerblade?
Med venlig hilsen
Kenn
04´PGO T-Rex 110 (MC)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Umiddelbart er din skive fjernet hvis du kan køre 60 på spedo..

Luftfilter element. Så skal du købe en std luftfilter insats til orginal filteret. Glem powerfilteret.

CDI sidder gerne ved siden af batteriet, lige under dine fødder.

Hvis du giver gas og den sætter ud, ikke vil trække ordentligt, kommer der så "lidt sort røg" ud af udstødningen ? altså ikke en sort sky af røg, men bare synligt sort udstødning ?
Svar
#3
Rasmus L Skrev:Umiddelbart er din skive fjernet hvis du kan køre 60 på spedo..

Luftfilter element. Så skal du købe en std luftfilter insats til orginal filteret. Glem powerfilteret.

CDI sidder gerne ved siden af batteriet, lige under dine fødder.

Hvis du giver gas og den sætter ud, ikke vil trække ordentligt, kommer der så "lidt sort røg" ud af udstødningen ? altså ikke en sort sky af røg, men bare synligt sort udstødning ?
Det var std. luftfilter-element jeg havde i tankerne, tjekker nok lige inden jeg kører om det gamle bare skal blæses igennem.

Tror da lige jeg vil gå ud og prøve den CDI med det samme. Hvis jeg da ellers har lys nok til det Smil

Har ikke bemærket røg/farve, vil se efter i morgen.
Med venlig hilsen
Kenn
04´PGO T-Rex 110 (MC)
Svar
#4
Du kan ved at se om der er synlig røg fra udstødningen afgøre om den får for lidt eller for meget. For meget benzin og den begynder at ryge når den sætter ud, ryger den ik får den for lidt.

Tror sagtens du kan gå op og købe en dyse 90-92-94 og så prøve dig frem. Måske du lige skal kikke luftfilteret eter for indsnævringer. Mit indsugningsrør fra filter til karburator, er udskifter fra en 20mm slange til en 40mm støvsugerslange. Og indgangs røret til den yderste del af luftfilterkassen er også vokset med ca 10mm.


CDIen vil give dig mere fart og bedere træk, men hurtigts muligt få dyset den rigtigt. Den har ikke godt af køre med omdrejninger og for lidt benzin.

Men kom da vist til at tænke på at der var noget med at de nye Thansen scootere ikke havde skive i fra fabrikken, men kun var begrænset med ledning. Hvis dette er tilfælde kan du ikke mærke nogle forskel, for så er din begrænser ledning sikker allerede afmonteret og din CDI kører allerede som en ubegrænset.
Svar
#5
Rasmus L Skrev:Du kan ved at se om der er synlig røg fra udstødningen afgøre om den får for lidt eller for meget. For meget benzin og den begynder at ryge når den sætter ud, ryger den ik får den for lidt.

Tror sagtens du kan gå op og købe en dyse 90-92-94 og så prøve dig frem. Måske du lige skal kikke luftfilteret eter for indsnævringer. Mit indsugningsrør fra filter til karburator, er udskifter fra en 20mm slange til en 40mm støvsugerslange. Og indgangs røret til den yderste del af luftfilterkassen er også vokset med ca 10mm.


CDIen vil give dig mere fart og bedere træk, men hurtigts muligt få dyset den rigtigt. Den har ikke godt af køre med omdrejninger og for lidt benzin.
Var lige ude og prøve med den anden CDI. Den ville slet ikke starte med denne, så jeg skiftede tilbage, og den startede med det samme. Så den "ubegrænsede" jeg fik med er tilsyneladende helt defekt.

Det med omdrejningerne er slet ikke et problem, for den har svært ved at trække sig op i fart, da den sætter ud. Jeg kan køre med ca. ½ gas, så går det nogenlunde.

Jeg nåede 50 km/t, og forsøgte at se efter røg når den satte ud. Dog lidt svært da det er rimeligt mørkt lige nu Smil Men det så ikke umiddelbart ud som om at der var sort røg når jeg kiggede (når jeg passerede lygtepæle).

Foreløbig tak for svar !
Med venlig hilsen
Kenn
04´PGO T-Rex 110 (MC)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Det er heller ikke meget synligt røg det er kun svagt.

Normalt er forbrændingen ren og der kommer ikke synlig røg ud af udstødningen, men lidt for meget benzin og der kommer synlig mørk røg ud..

Du kan også bare stille den oppå centerbenet og give den gas der. Kommer der ingen synlig mørk røg ud i morgen når den er kørt varm og sætter ud ved gas, så er det for lidt benzin.

I med en større dyse, og når den sætter ud med lidt synlig sort røg, er dysen blevet for stor og du skal gå et nr baglæns i dyse størrelse og så er det den rigtige størrelse.

Hvis du laver stunts med dit luftfilter skal du være forberedt på at skulle omdyse endnu engang. Måske du skal kikke efter indsnævringer først, inden du begynder at dysse op. ;-) gætter på en 92 er den rigtige størrelse.
Svar
#7
Rasmus L Skrev:Det er heller ikke meget synligt røg det er kun svagt.

normalt er forbrændingen ren og der kommer ikke synlig røg ud af udstødningen, men lidt for meget benzin og der kommer synlig mørk røg ud..

du kan også bare stille den op centerbenet og give den gas der. Kommer der ingen synlig mørk røg ud i morgen når den er kørt varm og sætter ud ved gas, så er det for lidt benzin.

i med en større dyse, og når den sætter ud med lidt synlig sort røg, er dysen blevet for stor og du skal gå et nr baglæns i dyse størrelse og så er det den rigtige størrelse.

Hvis du laver stunts med dit luftfilter skal du være forberedt på at skulle omdyse endnu engang. Måske du skal kikke efter indsnævringer først, inden du begynder at dysse op. ;-) gætter på en 92 er den rigtige størrelse.
Du bedes venligst trykke på saksesymbolet [Image: icon_edit.gif] , i øverste højre hjørne i dit indlæg, og rette indlægget, så det kommer i overensstemmelse med gældende regler, for indlæg i dette forum. Vi går bla. meget op i, at man især husker, at der skal benyttes stort begyndelsesbogstav ved sætningsbegyndelser. Det gælder altså også, efter følgende tegn: punktum (.), udråbstegn (!) og spørgsmålstegn (?).

Du kan læse mere om, hvorfor vi går meget op i, at man skriver pænt, her: http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.p...9926#69926

Skulle dette give anledning til spørgsmål, er du meget velkommen til, at sende en PB.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
Du kan få et 0,08 søgeblad her - http://www.daxshoppen.dk/søgebladssæt-p-417.html

Med hensyn til om den får for meget/lidt benzin, så prøv at ta tændrøret ud og rens det, kør derefter en tur med fuld gas 5 km, og se så hvilke farve dit tændrør har. Hvis det er sort/gråt får den for meget/lidt benzin. Farven skulle være lyse brun, ala cocio farvet.

Svar
#9
Kenn Skrev:Hej BS

Min Giantco Sprint (45) sætter ud, og tåler ikke fuld gas. Sælger mente at der var problemer med CDI/ventiler. Han påstod at han havde fixet det ved at justere ventiler. På den korte prøvetur mærkede jeg ikke disse udsættere, blot at den var noget sløv. Han nævnte også at der muligvis var lidt vand i benzinen, så han havde renset karburator og påfyldt lidt karburator-sprit.

Når jeg giver fuld gas, er det som om den dør. Om den får for lidt/for meget benz ved jeg ikke rigtigt. Og det med at den sætter ud er som nogle pludselige ryk, føles som om at den lige mangler at gniste en gang imellem.
Opfølgning

Jeg har idag købt de nævnte dele, undtagen filterelement til luftfilteret og søgerbladene. Jeg kontrollerede filteret inden jeg tog afsted, det skulle bare blæses igennem en gang, så var det som nyt. T Hansen medarbejderen kunne ikke fortælle om der var 0,08 mm søgerblad i deres eget sæt, og var det først åbnet kunne det ikke returneres.

Så gik turen mod biltema, hvor jeg fandt søgerbladene i tommemål. Der var 0,003 tomme imellem, og det skulle gøre det ud for 0,08 mm, så det blev indkøbt til den nette sum af 23,-

Da jeg kom hjem justerede jeg ventiler, den øverste var lidt for stram, den anden var iorden. Herefter skiftede jeg tændrør, dyse og brændstoffilter. Karburatoren så fin ud, så den blev kun tømt. Jeg tømte alt tankindholdet ud i en dunk, da sælger havde nævnt at han mente der var vand i. Herefter påfyldte jeg frisk benzin, og et par hætter karburatorsprit. På den efterfølgende tur kørte den som den skulle, tophastighed ca. 60 på speedometer, og i modvind ca. 50-55.

Efterfølgende skiftede jeg olie, og jeg tog den med 17mm skralde, så jeg fik sien med ud og kunne rense. Nu mangler jeg bare gearolien, og så skal jeg på et tidspunkt have adskilt og renset bremsecaliberen, den hænger en lille smule.

For at lave disse ting har jeg fulgt de gode vejledninger som ligger herinde. Ventilerne havde jeg ikke turdet prøve uden, men det var faktisk ret nemt med denne vejledning. Tak til dem der har gidet bruge tid på disse udførlige vejledninger.
Med venlig hilsen
Kenn
04´PGO T-Rex 110 (MC)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Kenn Skrev:Opfølgning

Jeg har idag købt de nævnte dele, undtagen filterelement til luftfilteret og søgerbladene. Jeg kontrollerede filteret inden jeg tog afsted, det skulle bare blæses igennem en gang, så var det som nyt. T Hansen medarbejderen kunne ikke fortælle om der var 0,08 mm søgerblad i deres eget sæt, og var det først åbnet kunne det ikke returneres.

Du kunne have fortalt ham om ideen ved at bestille sættet via postordre/internet, hvor du har mulighed for at returnere det (åbnet, men i god stand, og uden mangler), og få dine penge retur, inkl. porto begge veje. Så vil sælgeren, hvis han har bare lidt fornuft tilbage, åbne sættet, og se om der er det i, du skal bruge.
Svar
#11
Rasmus L Skrev:Umiddelbart er din skive fjernet hvis du kan køre 60 på spedo..

...KLIP...
Ca. 58 på speedometer. Har idag målt med GPS, den siger 48 km/t. Er ret overbevist om at det er CDIén der begrænser den her (lav klikkelyd). Mon ikke jeg skulle se efter den skive om den vitterlig er pillet. Syntes ikke det lyder af meget for en 45ér, men hvad er normalt?
Med venlig hilsen
Kenn
04´PGO T-Rex 110 (MC)
Svar
#12
Kenn Skrev:Ca. 58 på speedometer. Har idag målt med GPS, den siger 48 km/t. Er ret overbevist om at det er CDIén der begrænser den her (lav klikkelyd). Mon ikke jeg skulle se efter den skive om den vitterlig er pillet. Syntes ikke det lyder af meget for en 45ér, men hvad er normalt?
Lav kliklyd? det er ventilerne..
Svar


Forum spring: