Søg Garagen Hej Gæst! Register

Gianto sprint issues - Variator m/u fjeder
#1
Hej Alle Sammen,

Jeg er som sagt ny her inde, så håber i tager godt imod mine rookie spørgsmål.

Jeg har en Gianto Sprint 45km/t 2010 model.

Igår pillet jeg ringen/skiven og smidt en ubegrænset cdi boks på fra Protuna. (Da speedlines cdi boks ikke passer på de nye gianto´ere.)

Den går 75-80km/t på speedo, når der ikke er modvind, hvilket vil sige en 60-65km/t reele m. gps.


Jeg kiggede på den standard variator som sidder på sprinten, og undrer mig over af jeg ikke kunne finde nogen fjeder, idet man kan købe sådan en her Variator - Naraku High Speed som har fjeder.
http://speedline.dk/da/scooter/variator-...-nk900-21/

Har nemlig tænkt mig at invistere i en ny variator så jeg kan få lidt bedre optræk, men skal det være med eller uden fjeder.?
Samt vil det kunne betale sig at købe en ny Naraku kilerem:
http://speedline.dk/da/scooter/kilerem-n...-nk900-02/
Eller ville det være spild af penge.?

Samt kan nogle fortælle eller vise mig via billeder, hvor sådan en fjeder skal monteres.?

Glæder mig til at høre fra jer. Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Den fjeder, der følger med variatorkit, er trykfjederen, der sidder i koblingen, og du kan derfor ikke finde den foran i variatoren :wink: . Der er ingen grund til, på en lille firtakter, at du udskifter din originale trykfjeder i koblingen med den, der følger med varioen. D . Den kan endda få den til, at køre langsommere.

Narakus remme bliver fremstillet af Bando, og er noget af det bedste, der laves. Den vil dog hverken give dig bedre acceleration eller topfart - den vil "bare" holde længere, end det billige skidt, der f.eks. sælges hos thansen.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
kragen Skrev:Den fjeder, der følger med variatorkit, er trykfjederen, der sidder i koblingen, og du kan derfor ikke finde den foran i variatoren :wink: . Der er ingen grund til, på en lille firtakter, at du udskifter din originale trykfjeder i koblingen med den, der følger med varioen. D . Den kan endda få den til, at køre langsommere.

Narakus remme bliver fremstillet af Bando, og er noget af det bedste, der laves. Den vil dog hverken give dig bedre acceleration eller topfart - den vil "bare" holde længere, end det billige skidt, der f.eks. sælges hos thansen.

Okey tak for svar:

Så lader jeg den trykfjeder være, og "nøjes" med at udskifte variatoren.

Nu har jeg researchet en del her inde, google og scooter-galleri.dk, og der er virkelig mange delte meninger om hvilken variator som er bedst..

Nu spørger jeg dig kragen hvilken du ville vælge hvis det skulle være dig:

Variator - Malossi Multivar
http://speedline.dk/da/scooter/variator-...-m5113139/

Variator - Naraku High Speed
http://speedline.dk/da/scooter/variator-...-nk900-20/

Variator - Polini Speedcontrol
http://speedline.dk/da/scooter/variator-...-u241-647/

Umiddelbart ville jeg selv vælge Naraku pga. jeg kunne spare 100kr, men grunden til jeg overhoved vil invistere i en variator er af den eftertsigende skulle være bedre end standarden samt give et bedre optræk her efter jeg har fjernet ringen og skiftet cdi boks.

Har dog købt nogle 5grams kuller løst fra speedline tidligere, mon disse vil være gode nok til bedre optræk, så jeg måske kan spare at købe en helt ny variator.?


Glælder mig til at høre hvilken du vil vælge, fordi så bestiller jeg med det samme også er det ude af verden.
Svar
#4
De tre nævnte variatorer, er sikkert lige gode, men jeg har personligt altid foretrukket Multivaren, så jeg har ingen konstruktiv kritik af de andre to. Det vil jeg overlade til andre, der har erfaring med dem. Jeg kender dog flere, der er meget tilfredse, med de to andre. Så vælg du bare den af de tre, du synes bedst om.

Umiddelbart, lyder 5g lidt for let, men det kommer jo an på din vægt m.m., så du må prøve dig frem. Så vidt jeg husker, leveres Multivaren med 6g. Mit gæt ville være, at du nok skal have et sted mellem 5,5 og 6,5g, og nok nærmere de 6. Nu har du jo 5g, og får sikkert nogle 6g, sammen med varioen, så kan du jo prøve begge, og blande 3 af 5 og med 6g skiftesvis, så du har det samme som, 5,5g i. Køb evt. nogle billige ruller hos thansen på 6,5g, og test, om den vægt er bedre. Så kan du også teste 3 6g's med 3 6,5g's, og se, om ca. 6,25g er bedre. Agilityen kørte bedst med 6,25 g. Når du har fundet den vægt, der passer dig bedst, så køb et sæt kvalitetsruller, som f.eks. Malossi HT, i den vægt (jeg går ud fra, at det 16x13 ruller).
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
kragen Skrev:De tre nævnte variatorer, er sikkert lige gode, men jeg har personligt altid foretrukket Multivaren, så jeg har ingen konstruktiv kritik af de andre to. Det vil jeg overlade til andre, der har erfaring med dem. Jeg kender dog flere, der er meget tilfredse, med de to andre. Så vælg du bare den af de tre, du synes bedst om.

Umiddelbart, lyder 5g lidt for let, men det kommer jo an på din vægt m.m., så du må prøve dig frem. Så vidt jeg husker, leveres Multivaren med 6g. Mit gæt ville være, at du nok skal have et sted mellem 5,5 og 6,5g, og nok nærmere de 6. Nu har du jo 5g, og får sikkert nogle 6g, sammen med varioen, så kan du jo prøve begge, og blande 3 af 5 og med 6g skiftesvis, så du har det samme som, 5,5g i. Køb evt. nogle billige ruller hos thansen på 6,5g, og test, om den vægt er bedre. Så kan du også teste 3 6g's med 3 6,5g's, og se, om ca. 6,25g er bedre. Agilityen kørte bedst med 6,25 g. Når du har fundet den vægt, der passer dig bedst, så køb et sæt kvalitetsruller, som f.eks. Malossi HT, i den vægt (jeg går ud fra, at det 16x13 ruller).

Okey jeg høre hvad du siger Kragen og har nu bestilt 1 stk Multivar som leveres med ét sæt 16 X 13 ruller og forhåbenligt 6g kulger som du nævner.

Jeg vil først prøve at montere den og køre lidt med den, hvorefter hvis den ikke passer til mig, vil jeg prøve mig frem med nogle billigere kulger.

Tak for hjælpen / råd Kragen.

P.s.
Ved du hvor man her på BS kan læse om korrekte kulger til ens variator,, kan ikke finde den tråd jeg har læst tidligere om hvilken vægt folk anbefaldet til ens vægt.

Jeg er selv en gut på de 100kg nemlig, så vil selv skyde på en 5g-6g maybe.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Lidt status opdatering på min Gianto Sprint 2010 45km/t Model:

* Kørt ca. 300km
* Ringen er pillet
* Monteret Variator - Malossi Multivar (7g kugler som følger med den variator)
* Monteret Protuna Ubegrænset Cdi boks.

Andet er der ikke lavet pt.

Jeg syntes ærlig talt ikke optrækket er ændret fra starten og til nu.

Uden modvind køre den reelt de 60-65km/t (gps), men op ad bakke eller stærk modvind køre den nu kun 40-45km/t (gps).

Konklusion: Efter at have købt og monteret den Malossi Multivar som har kostet ca. 550kr incl fragt.
Syntes jeg ærlig talt ikke at mærke nogen foreskel hverken i optræk eller fart fra min standard Variator.


Hvad kan jeg gøre af forholdsvis nemme ting får en første gangs scooter ejer, så den i det mindste kan komme hurtigt op på topfarten eller bare meget hurtigere i optræk/træk op ad bakke/modvind..
Svar
#7
macpack Skrev:Lidt status opdatering på min Gianto Sprint 2010 45km/t Model:

* Kørt ca. 300km
* Ringen er pillet
* Monteret Variator - Malossi Multivar (7g kugler som følger med den variator)
* Monteret Protuna Ubegrænset Cdi boks.

Andet er der ikke lavet pt.

Jeg syntes ærlig talt ikke optrækket er ændret fra starten og til nu.

Uden modvind køre den reelt de 60-65km/t (gps), men op ad bakke eller stærk modvind køre den nu kun 40-45km/t (gps).

Konklusion: Efter at have købt og monteret den Malossi Multivar som har kostet ca. 550kr incl fragt.
Syntes jeg ærlig talt ikke at mærke nogen foreskel hverken i optræk eller fart fra min standard Variator.


Hvad kan jeg gøre af forholdsvis nemme ting får en første gangs scooter ejer, så den i det mindste kan komme hurtigt op på topfarten eller bare meget hurtigere i optræk/træk op ad bakke/modvind..
Når du kun har kørt 300 km, så er den først lige blevet kørt til, og på den tid, hvor olie i gear og motor skal skiftes, samt at ventiler skal stilles, første gang. Det bør foregå ved 3-500 km.

At Multivaren leveres med 7 g's ruller, betyder ikke, at det er den optimale vægt til dig og din model. Multivaren leveres til mange modeller, og har derfor mange varenumre, hvor den eneste forskel er, at vægten, på de medfølgende ruller, er forskellig. De fleste forhandlere lagerfører derfor ikke alle varenumrene. Så vidt jeg husker, er standardvægten på din fra fabrikken 6,5 g, hvilket normalt er 0,2-0,3 g for tungt. Jeg ville derfor købe et sæt 6g, og se, om det hjalp, og hvis det er for let, lige blande tre 6 g's skiftevis med tre 7 g's, svarende til 6,5 g, og se, om det hjælper. Virker 6 g bedre, kan du evt. overveje, at gøre det samme med et et sæt 5 g, så du kan teste 5g, 5,5 g (blandet 6 og 5), 6g, 6,5g (blandet 6 og 7), samt 7g. Mit gæt vil være et sted mellem 6 og 6,5 g.

Når den kører 60-65 gps, hvilket er ca. 10 km/t over normalen, for en 50 ccm GY6 motor, skal du ikke forvente mere :wink: . På en firtakter kan det ofte være svært, at "mærke" en forbedring af accelerationen, da lyden "bedrager", og multivaren, med de rette ruller, vil forsøge, at holde omdrejningerne konstant, under hele accelerationen - men en direkte måling, vil givetvis vise, at den accelererer hurtigere, og mere jævnt, med en multivar. Ikke hårrejsende meget, men lidt har også ret. Om det så er pengene værd, er en personlig afgørelse. Det samme, gælder iøvrigt en bedre og lettere kobling og skål.

Jeg kører til dagligt ikke ret meget i bakker, og accelerationen er af mindre betydning, så jeg har prioriteret lidt lavere omdrejninger højere, og kører derfor med lidt for tunge ruller. På en 50 ccm firtakter kan +/- 0,5 g betyde, for let/for tung :wink: . Er du pernittengrynet, kan du gå amok med ruller fra Stage6. De laver rullesæt (med 3 stk. i hver), med endnu mindre vægtforskelle, end de gængse 0,5 g, som så kan blandes til endnu mindre forskelle.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: