Søg Garagen Hej Gæst! Register

Speedfight2 dør mens den kører.!
Hej,

Min søn har fået det problem at hans Speedfight har rigtig svært ved at starte, nogle gange
tager det op til en halv time, både med el-start og kicken, når den så endelig kommer igang
køre den som sådan fint et stykke tid, men lige pludselig dør den fuldstændig, altså motoren
går helt ud, og selvom jeg idag fik kørt den pænt varm, tog det stadigvæk rigtig mange forsøg
før den startede igen, ca fem minutter på El-starten.

Obs.
Har lige skiftet Tændrør, så det er ikke det.

Men kan det evt. være noget med rullerne, jeg skiftede dem for et stykke tid siden, men de får vel
ikke dyret til at gå helt ud hvis de ikke virker mere, eller hvad.?

Nogle gode ideer..

Mvh
HenningR
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

HenningR Skrev:Hej,

Min søn har fået det problem at hans Speedfight har rigtig svært ved at starte, nogle gange
tager det op til en halv time, både med el-start og kicken, når den så endelig kommer igang
køre den som sådan fint et stykke tid, men lige pludselig dør den fuldstændig, altså motoren
går helt ud, og selvom jeg idag fik kørt den pænt varm, tog det stadigvæk rigtig mange forsøg
før den startede igen, ca fem minutter på El-starten.

Obs.
Har lige skiftet Tændrør, så det er ikke det.

Men kan det evt. være noget med rullerne, jeg skiftede dem for et stykke tid siden, men de får vel
ikke dyret til at gå helt ud hvis de ikke virker mere, eller hvad.?

Nogle gode ideer..

Mvh
HenningR

Hvis en scooter har svært ved at starte skal man kun prøve på kick, da man på elstarteren hurtigt vil køre den træt.
Har du tjekket om tændrøret er sodet til? Om gnisten er kraftig nok? Ruller har intet at gøre med tændingen, disse er jo med til at bestemme topfart/accelleration. Kan også være Tændspolen der er svag? Cdi box måske.
Svar
Tusind tak for svaret.

Tændrøret er helt nyt, så tvivler på det er sodet til allerede.

Havde selv overvejet Tændspolen, men bruges den kun ikke under start, eller
hvorledes.?

Hvad er det lige en Cdi boks bliver brugt til på en knallert.? (undskyld min uvidenhed)

Mvh
HenningR
Svar
HenningR Skrev:Tusind tak for svaret.

Tændrøret er helt nyt, så tvivler på det er sodet til allerede.

Havde selv overvejet Tændspolen, men bruges den kun ikke under start, eller
hvorledes.?

Hvad er det lige en Cdi boks bliver brugt til på en knallert.? (undskyld min uvidenhed)

Mvh
HenningR

Cdi boksen er en elektronisk omdrejnings begrænser der er monteret på scooteren for at beskytte motoren mod alarmerende høje omdrejninger. Dvs. Den automatisk slår til, hvis omdrejningerne bliver for høje og holder scooteren på det antal omdrejninger den er programeret til at kunne klarer.

Håber du forstår formuleringen?
Svar
Nintendowii Skrev:Cdi boksen er en elektronisk omdrejnings begrænser der er monteret på scooteren for at beskytte motoren mod alarmerende høje omdrejninger. Dvs. Den automatisk slår til, hvis omdrejningerne bliver for høje og holder scooteren på det antal omdrejninger den er programeret til at kunne klarer.

Håber du forstår formuleringen?
Det er ikke formålet med cdi'en :wink: . Cdi'en styrer tændingen elektronisk, i modsærning til tidligere, hvor man havde mekanisk styring med "kniksere" osv.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

Cdi boxen er den der styer din tænding. Du kan også bare kalde den din elektroniske tændings box.

Det lydder som om den løber tør for benzin eller mangler at få nok, på den ene eller anden måde.

Når knallerten går i stå, pil så tændrøret ud om se om det er fugtigt. er tændrøret knas tørt, så følg understående. ;-)

1. Pil fødeslangen af karburatoren, og imens du forsøger at starte med elstarten, skal der sprøje benzin ud af fødeslangen til karburatoren. Sådan pulserende stråle. Rimlig meget skal komme ud, lad os sige 3-5 cm stråle per pumpe slag.

2. Hvis du mener der ikke kommer nok ud. Pil benzinfilterer af og se så om der kommer mere ud af slangen pr pumpeslag uden benzinfilteret. Kommer der betydeligt mere ud før benzin filteret end efter filteret, så er det et stoppet benzinfilter.

3. Hvis der kommer rigeligt benzin ud af fødeslangen med benzinfiltret på er det højest sansynligt nåleventilen i karburatoren der skal renses. Vær forsigtig med at skille sådan en ad, den skal vendes 180 grader på hovedet når du tager låget af, så ikke låsesplitten til svømmeren falder ud, og på gulvet. Få eventuelt en ven til at hjælpe dig. Der er mange små dimser i sådan en der kan være meget svære at finde på jorden.

4. Der kommer ikke ret meget benzin ud uden benzinfilter monteret. Så skal du checke vacumslangen til benzinpumpen " sidder på indsugnings studsen" Utætheder i slangen gør at pumpen ikke fungerer optimalt.

5. Vacumslange er tæt, og der kommer stadigvæk ikke ret meget benzin ud af pumpen uden benzin filter monteret. så er det benzin pumpen der er slidt op. Ny på.

Nu har du lidt at arbejde med.

Men jeg vil gætte på det er benzinfilteret. ;-)
Svar
Hej igen,

Super godt, tusind tak for indlæg ang. problemet, og jo
der er "lidt" at arbejde med. Grin

Jeg får tjekket op på problemet i weekenden, og skal selvfølgelig
nok komme med en tilbagemelding, god eller dårlig.

Mvh
HenningR
Svar
PS. Når nu du piller tøndrøret ud for at se om det er fugtigt eller tørt, kan du lige montere tændrørledningen/hætten på tændrøret igen, uden at montere tændrøret, men simpelhent bare ligge tændrøret ned på motoren, så gevindet på tændrøret rør motoren " metal mod metal" Hvis tændrøret gnister blåt når du kører på elstarten, så fejler tændingen ingen ting. Så er det 99% sikkert et benzin problem.
Svar
Hej Igen,

Nu har jeg jo handlet en nyt benzin filter, 19 kr hos Thansen, kunne jo lige så godt skifte det
alligevel..

Men det så sidder på ligner overhovedet ikke det jeg har købt, hvis ellers det er det rigtige jeg
kigger efter, det der sidder på er meget mindre i diameter, og der er sådan nogle blå og grønne
"gæller" i det, og det ser ikke rigtig ud til at der er noget væske i det.
Men kan det ikke passe at det sidder oppe over karburatoren mellem to slanger, den ene går op mod tanken, men synes bare ikke rigtig at den anden slange går ned til karburatoren, skulle den ikke det.?

Mvh
Henning
Svar

Benzin filteret kan have mange forskellige udseene. Blågrøn gæller !! lige precist det er benzinfilteret. kik på det nye filter der er en pil, som fortæller dig gennemstrøms retningen. Pilen skal pege mod karburatoren. Størrelsen på filterne er meget svingende, du har sikkert fået et universal benzinfilter som også kan bruges på biler og MC.

( Ved at filteret er grønt/blåt indvendigt kan jeg tyde at den før nok har kørt på enten rigtigt knallertbenzin eller landbrugs bensin ) ;-).. Hehe..

Slangen skal gå ned på siden af karburatoren, der skal sidde en studs på selve karburatoren, Den sidder gerne på siden og peger op, lige nede under studsen sidder svømmeren og nåleventilen.

Øverst på selve karburatoren sidder der også en studs, den peger gerne vandret ud, det er et overløbrør.. der skal benzinslange ikke sidde på. der skal bar sidde en stump slange der pejer ned ad.

I bunden sidder der også en studs, som peger vandret ud. Det er bundskruen på karburatoren. den skal du heller ikke bruge.. studsen til benzin tilførsen starter gerne midtpå på siden og peger opad. Der skal benzinslange monteret.

Benzin slangen går fra siden af benzinpumpen der normalt sidder under tanken. Side studsen på pumpen er benzin afgangen fra pumpen. På undersiden af pumpen sidder der også en studs og en slange. Den slange er vacumslangen, den skal sidde ned på indsugningsstudsen, "der skal sidde en lille dut/studs på selv indsugningsstudsen ( den studs hvor du monteret selv karburatoren på )

Altså. Den lille dut /studs på siden af selve indsugnings studsen, skal forbindes med vacumslange til bunden af benzinpumpen. Vacummet skabt at motoren under kørsel, driver en vacumdåse i benzin pumpen som gør at den pumper. Utæt vacumslange og pumpen pumper meget dårligt, uden slange pumper den slet ik.

Er alle disse ting i orden og den stadivæk ikke pumper benzin ned i karburatoren er benzinpumpen deffekt og skal skiftes.

Ps. En vacumslange kan godt revne så det ikke kan ses, men ved at være utæt mister den vacum og den holder op med at pumpe korrekt. Du kan eventuelt selv prøve at suge pulsende i vacumslangen, du skal suge ret hårdt og mange gange. Ved at gøre dette burde du selv kunne kunne aktivere pumpen uden knallerten kører og der skal gerne komme benzin ud af benzinslange når du suger pulsende i slange.. Ala når du pulser på en smøg hurtigt !

Ps, Du kan godt være uheldig at få en smag af benzin i munden, men det skal du ikke være nervøs over. Det smager dejligt, og skal bare spyttes ud igen. ;-)
Svar
Hej Igen,

Tak for dit lange svar..

Jeg prøvede at pille Tændrøret ud, det var en del sodet til, underligt det er ikke særligt gammelt, men det blev pudset af og sat i hætten igen, derefter lagde jeg det på motorblokken, og startede med elstarteren, den gnist der kom var orange, det skal den vel ikke være.?
Heldigvis havde jeg et gammelt tændrør liggende, sat det i og prøvede igen, denne gang med blå gnist, og knallerten kørte meget bedre, så måske har problemet ligget der hele tiden.

Dog har jeg stadigvæk problemer med at finde benzin filteret, det filter der sidder over karburatoren
er det ikke, jeg pillede filteret af, og den væske der kom ud mindede ret meget om kølervæske, grønlig og tykt flydende, og den lugtede også lidt sådan.! der var absolut ingen benzin lugt.

Jeg har prøvet at følge slangerne til og fra karburatoren, der sidder ikke noget filter ved nogle af dem, det eneste der sidder er en slags jern beholder, med to slanger tilsluttet, og når jeg piller den ene af, stiger omdrejningerne en del, men der er ingen væske, så jeg vil tror det er noget vacum luft af en art, underligt sådan et filter burde være nemt at finde.!

Mvh
HenningR
Svar
Hejsa...

Det kan meget nemt være et "fuser" tændrør du har fået, er oplevet før selvom det er spritnyt. Det er ik et "krav" at der skal sidde et benzinfilter på, jeg har eks. heller ik noget på min Fighter mellem tanken og karburatoren.

At det nye tændrør soder til kan skyldes mange forskellige ting, som ik lige har noget med selve tændrøret at gøre.

Mvh
Tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar

Forum spring: