Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvad skal der til for at ombygge en 45 til mc?
#1
Kan man ombygge en 45 til mc? Hvad skal der til, for at ombygge den?
Nuværende kværne
2 stk Aprilia RS50 fra 98 og 01 samt 1 stk Aprilia Classic 50

Dem der var
2 stk Peugeot speedfight ac fra 99 og 06
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Wellemberg Skrev:Kan man ombygge en 45 til mc? Hvad skal der til, for at ombygge den?

Svarene er "ja" og "ingenting" - under forudsætning af at maskinen er i orden så den kan gå gennem et syn. I praksis vil du måske også ønske at fjerne begrænsningerne på den, for ellers er der jo ikke megen grin ved at køre MC. Men rent mekanisk er der ingen særlige problemer. Desværre kommer Skat også lige ind i billedet. Det bliver det for så vidt ikke mere kompliceret af - bare dyrere. Præcist hvor dyrt det bliver kan du regne dig til her.


Hmmm, det er da egentlig meget billigere end jeg troede. Så vidt jeg kan se er den samlede registreringsafgift for en sprit-ny Piaggio NRG kun 3637 kr!!! Tilsyneladende skal der kun svares afgift af den del af værdien som ligger over 8900 kr. Det lyder næsten for godt til at være sandt, for så kan du jo muligvis få MC-plader på din 45'er uden at betale noget som helst - bare den er mindre end 8900 kr værd.

Fortvivlethock:
Svar
#3
Når det lyder til, at være for godt til, at være sandt - så er det i de fleste tilfælde heller ikke altid helt sandt. Når det gælder om, at nedsætte skattefars indtægter, så er det næsten altid usandt, eller skyldes en "forglemmelse" hos SKAT, som de hurtigt vil rette op på Griner .

Udgangspunktet er normalt, hvad salgsprisen ville være hos en forhandler, som ny inkl. afgifter m.m., hvis den skulle sælges som mc herhjemme. Da det er forhandlerne, der skal give en skøn, kan man være ret overbevist om, at de ikke sætter prisen for lavt, og afgifterne derfor bliver højere, end rimeligt er.

Man vil derfor oftest ende med, at skulle betale mere, eller det samme, for en omregistrering, end det ville koste, at købe en tilsvarende ny mc.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
kragen Skrev:Når det lyder til, at være for godt til, at være sandt - så er det i de fleste tilfælde heller ikke altid helt sandt. Når det gælder om, at nedsætte skattefars indtægter, så er det næsten altid usandt, eller skyldes en "forglemmelse" hos SKAT, som de hurtigt vil rette op på Griner .

Jeg har det nu også på fornemmelsen af der er noget jeg har misforstået. Jeg har endnu aldrig prøvet at have noget som helst med den etat at gøre og derefter stå med en fonemmelse af at jeg slap billigt. På en eller anden måde skal de nok få drejet tingene sålades, at uanset hvad man forestiller sig inden man kommer derned, bliver det meget værre i virkeligheden...
:wink:

Men prøv at se følgende....

Skats hjemmeside Skrev:De regulerede og afrundede beløbsgrænser for personbiler og motorcykler bliver:

Motorcykler og personbiler mv.


Nye:


Motorcykler: 105 pct. af 8.300 - 23.300 kr. og 180 pct. af resten.

Personbiler mv.:
105 pct. af 74.000 kr. og 180 pct. af resten.

Brugte:

Motorcykler:


Ikke over 1 år: 105 pct. af 7.200 -19.800 kr. og 180 pct. af resten.

1-2 år: 105 pct. af 6.100-16.900 kr. og 180 pct. af resten.

2-3 år: 105 pct. af 5.100-14.000 kr. og 180 pct. af resten.

3-4 år: 105 pct. af 4.100-11.100 kr. og 180 pct. af resten.

4-5 år: 105 pct. af 3.000-8.200 kr. og 180 pct. af resten.

5-6 år: 105 pct. af 2.000-5.200 kr. og 180 pct. af resten.

Over 6 år: 105 pct. af 1.000-2.300 kr. og 180 pct. af resten.

Personbiler m.v.:


Ikke over 1 år: 105 pct. af 62.900 kr. og 180 pct. af resten.

1-2 år: 105 pct. af 53.700 kr. og 180 pct. af resten.

2-3 år: 105 pct. af 44.400 kr. og 180 pct. af resten.

3-4 år: 105 pct. af 35.100 kr. og 180 pct. af resten.

4-5 år: 105 pct. af 25.900 kr. og 180 pct. af resten.

5-6 år: 105 pct. af 16.700 kr. og 180 pct. af resten.

Over 6 år: 105 pct. af 7.400 kr. og 180 pct. af resten

Det ser da umiddelbart ud som om billige motorcykler får en ganske gedigen rabat med fra start. Lad os tage et par eksempler.

Hvis jeg foreksempel ville købe en Neos 4T som motorcykel ser regnestykket således ud....

Nypris hos forhandler : 14.000 kr
Beløb der skal betales 105% afgift af : 5700 kr svarende til 5985 kr
Pris for Neos 4T som MC : 20.285 kr

Altså ikke en specielt attraktiv pris for en lille 4T scooter.

Vil man ha' en Rieju Matrix bliver det endnu værre...

Nypris hos forhandler : 26.000 kr
Beløb der skal betales 105% afgift af : 15.000 kr svarende til 15750 kr
Beløb der skal betales 180% afgift af : 2700 kr svarende til 4860 kr
Pris for Rieju Matrix som MC : 46.610 kr (ARRRRRGH! :crazy: )

Men tager vi derimod en Giantco Sprint til 5000 kr vil afgiften for at få den indregistreret som MC være nul kroner eftersom den falder under knækket ved 8300,- og dermed er prisen på en Gianco MC den samme som for en Giantco knallert! Det er da et super godt tilbud, hvis man har MC kort - fuld imunitet fra heksejagten (bortset fra lejlighedsvise sammenstød med betjente som lige skal checke at nummerpladen rent faktisk er ægte). Intet under at man kan få de mange små kinesiske motorcykler for næsten ingen penge - de betaler jo ingen registreringsafgift! Man skulle næsten tro at Danmark har lavet en fræk aftale med Kina i gadedøren...
:roll:

Desværre går Skat helt amok på brugte cykler, så man kan godt se hvorfor Energy i sin tid tøvede med at få sin flotte NRG indregistreret. Afgiften klokker ind med de fulde 180% allerede fra 2300 kr hvis den er 6 år gammel. Alt efter vurderingen kan det vist godt blive særdeles dyrt at indregistrere en brugt maskine.
Ked af det
Svar
#5
kragen Skrev:.. Snip
Man vil derfor oftest ende med, at skulle betale mere, eller det samme, for en omregistrering, end det ville koste, at købe en tilsvarende ny mc.
Jeg er langt fra sikker på hvordan det foregår, men formoder at man kan rende ind i problemet om at der skal foreligge en typegodkendelse som MC. Jeg har samtidig en idé om at en EU typegodkendelse som udroslet kan bruges. Hvis der ikke foreligger en sådan, skal man hele møllen igennem og have testet den for forurening, og kunne dokumentere det, samt have synet køretøjet. Dokumentationen for forurening skulle være ret dyr. Synet koster i omegnen af 300,- Bremser/styretøj osv. skal selvfølgelig kunne klare den evt. højere hastighed, og godkendes til det.

Hvad jeg derimod er sikker på, er at der årligt skal betales vægtafgift på 580,-. Det er dog i nogle tilfælde billigere i forsikring at forsikre samme køretøj som MC. Jeg giver f.eks. 300,- årligt for min T-Rex 110. Som 45ér ville den koste lidt mere.
Med venlig hilsen
Kenn
04´PGO T-Rex 110 (MC)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
kragen Skrev:Når det lyder til, at være for godt til, at være sandt - så er det i de fleste tilfælde heller ikke altid helt sandt. Når det gælder om, at nedsætte skattefars indtægter, så er det næsten altid usandt, eller skyldes en "forglemmelse" hos SKAT, som de hurtigt vil rette op på Griner .

Udgangspunktet er normalt, hvad salgsprisen ville være hos en forhandler, som ny inkl. afgifter m.m., hvis den skulle sælges som mc herhjemme. Da det er forhandlerne, der skal give en skøn, kan man være ret overbevist om, at de ikke sætter prisen for lavt, og afgifterne derfor bliver højere, end rimeligt er.

Man vil derfor oftest ende med, at skulle betale mere, eller det samme, for en omregistrering, end det ville koste, at købe en tilsvarende ny mc.
Det er toldvæsenet der vurderer i hvert enkelt tilfælde , når der er tale om brugte køretøjer , den pris man kan regne sig frem til eller få oplyst hos told og skat er vejledende , men som regel lidt højere en den endelige pris , scooteren skal iøvrigt have været fremstillet til syn , og godkendt , inden told vurderer den.
Svar


Forum spring: