Søg Garagen Hej Gæst! Register

Få scooteren til at køre 40 km/t
#13
50cc4ever Skrev:Det er stadig ulovligt at køre mere end 30 km/t (plus 10%), uanset hvad du har hørt, eller ikke hørt Blink med øjet.
Nemlig :whip: . Det er dog helt op til 30 km/t + 20% (36 km/t), hertil skal lægges de 3 km/t, der trækkes fra en måling på vejen. En fartkontrol skal altså vise over 39 km/t før man havner i bødekassen for at have kørt for stærkt. Medmindre selvfølgelig, at der skilte, der siger mindre. Det ændrer dog ikke ved, at knallerten maksimalt, må kunne køre 30 km/t på lige vej - BASTA. De små mellemregninger med tolerancer på 10 eller 20 procent, skyldes alene, at det er svært, at definere "lige vej". Der kan være skiftende vind, temperaturer vægt, modstand osv., der varierer. Endelig, er der i procenterne taget højde for, at producenterne kan have svært ved, at drosle alle deres maskiner, så enkelte ikke lige kryber lidt over.

Når det drejer sig om målinger alene på rullefelt, så kan den vise 99,99 km/t uden, du kan få en fartbøde. På rullefelter nedrundes der iøvrigt til nærmeste hele antal km/t, og fratrækkes 1 km/t. Kører den for stærkt på rullefeltet, vil man ikke få en fartbøde, men en bøde for, at have en ulovlig knallert. Viser udregningen over 43 km/t, så betyder det blot, at politiet har fået begrundet mistanke om, at der foretaget ulovlige konstruktive indgreb, og herefter, uden yderligere undersøgelser på stedet, kan medtage knallerten til yderligere kontrol - og selvfølgelig stadig uddele en bøde for en ulovlig knallert.

Hvis du har en model, der alene er droslet med en føler fra cdi'en til koblingen, og du ikke vil have den helt afdroslet, så må du først afdrosle helt, ved at "klippe" ledningen, og herefter finde en skive af passende bredde, du kan sætte mellem remskiverne, som på andre "skivedroslede" modeller. Er det en model med skive i varioen, må du finde en skive, der er smallere end "30'er-skiven", men bredere, end "45'er-skiven".

Men igen, hvis en lille knallert kan køre mere, end 30,00 km/t, er den per definition ulovlig.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
kragen Skrev:Nemlig :whip: . Det er dog helt op til 30 km/t + 20% (36 km/t), hertil skal lægges de 3 km/t, der trækkes fra en måling på vejen. En fartkontrol skal altså vise over 39 km/t før man havner i bødekassen for at have kørt for stærkt. Medmindre selvfølgelig, at der skilte, der siger mindre. Det ændrer dog ikke ved, at knallerten maksimalt, må kunne køre 30 km/t på lige vej - BASTA. De små mellemregninger med tolerancer på 10 eller 20 procent, skyldes alene, at det er svært, at definere "lige vej". Der kan være skiftende vind, temperaturer vægt, modstand osv., der varierer. Endelig, er der i procenterne taget højde for, at producenterne kan have svært ved, at drosle alle deres maskiner, så enkelte ikke lige kryber lidt over.

Når det drejer sig om målinger alene på rullefelt, så kan den vise 99,99 km/t uden, du kan få en fartbøde. På rullefelter nedrundes der iøvrigt til nærmeste hele antal km/t, og fratrækkes 1 km/t. Kører den for stærkt på rullefeltet, vil man ikke få en fartbøde, men en bøde for, at have en ulovlig knallert. Viser udregningen over 43 km/t, så betyder det blot, at politiet har fået begrundet mistanke om, at der foretaget ulovlige konstruktive indgreb, og herefter, uden yderligere undersøgelser på stedet, kan medtage knallerten til yderligere kontrol - og selvfølgelig stadig uddele en bøde for en ulovlig knallert.

Hvis du har en model, der alene er droslet med en føler fra cdi'en til koblingen, og du ikke vil have den helt afdroslet, så må du først afdrosle helt, ved at "klippe" ledningen, og herefter finde en skive af passende bredde, du kan sætte mellem remskiverne, som på andre "skivedroslede" modeller. Er det en model med skive i varioen, må du finde en skive, der er smallere end "30'er-skiven", men bredere, end "45'er-skiven".

Men igen, hvis en lille knallert kan køre mere, end 30,00 km/t, er den per definition ulovlig.

Så kom det på plads. Tak hr. Krage Grin.
Ivecar plus 2023.
Svar
#15
Okay, tak det prøver jeg Smil og dejligt med et godt svar
Svar
#16
Hver gang politiet har hold razzia har de sagt at hvis vi havde en scooter der kørte over 42,5 var den ulovlig, så den kunne køre op til det uden vi ville få en bøde. Dette er sikkert kun gældende ved et rullefelt. Men det er også kun ved rullefeltet jeg har problemerne Smil
Svar
#17
Kuhan Skrev:Hver gang politiet har hold razzia har de sagt at hvis vi havde en scooter der kørte over 42,5 var den ulovlig, så den kunne køre op til det uden vi ville få en bøde. Dette er sikkert kun gældende ved et rullefelt. Men det er også kun ved rullefeltet jeg har problemerne Smil
Det opdager du, når der har ligget en "civil" bil på siden af dig et stykke tid, og du bliver vinket ind til siden, og får at vide, at du er målt til at have kørt for stærkt :oops: . Så kan du diskutere rullefelt og 42,5 km/t, lige så meget du vil, eller bare modtage girokortet.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Jeg har lige været på rullebånd med min i dag og den løb 40, men de sagde ikke noget Grin
Svar
#19
Nemlig de siger ingenting til at den kører 40, det er 42,5 Smil
Svar
#20
Kuhan Skrev:Nemlig de siger ingenting til at den kører 40, det er 42,5 Smil

40 til 42 på fælg, det kan du tro. Der er sikkert nogle flinke politimænd imellem :P Men flere af mine venner har skam fået bøder for en fart på 40 km/t på felt vel og mærke.
Svar
#21
Kuhan Skrev:Nemlig de siger ingenting til at den kører 40, det er 42,5 Smil
Det bliver ikke mere rigtigt af, at du gentager det ofte nok :wink: .

Jeg ved ikke, hvordan du har fået 42,5 ind i hovedet. Bliver du målt til mellem 40 og 42 km/t på rullefeltet giver det iflg. bestemmelserne en bøde på 1.000 kr. første gang, 1.500 kr. anden gang, og herefter 2.000 kr. for de følgende gange. Skulle speedometeret på rullefeltet vise 42,5 km/t, vil dette tal blive nedrundet til 42 km/t, da der kun opereres med hele tal, og herefter fratrukket 1 km/t, så resultatet vil blive 41 km/t. Viser tallet 41,5 km/t, bliver resultatet altså 41,5 -> 41 minus 1= 40 km/t, og i begge tilfælde, vil det kunne udløse en bøde.

Disse tal, svarer ret nøje, til de tal, der anvendes ved "radarmålimger" inkl. den "godkendte" fejltolerance. 30 km/t+20%=36 km/t "godkendt" fejltolerance på knallerten. Selvom de nye radarer, når de er kalibrerede, ikke har ret stor fejlvisning, nærmest nul, så fratrækkes der, for at undgå misforståelser, alligevel 3km/t fra det målte resultat. Dette medfører så, at der kan "tillægges" 3km/t til de førnævnte 36 km/t, altså 39 km/t nedrundet, før hammeren falder. Lægger du så den 1 km/t til, der fratrækkes ved rullefeltsmåling, er du oppe på de 40 km/t, hvor der uddeles bøde. Grænsen på de 43 km/t+, er en politisk fastsat grænse, der alene har til formål, at give politiet hjemmel til, uden nærmere undersøgelse på stedet, at indbringe knallerten til kontrol, og har derfor intet at gøre med en egentlig fartkontrol, men blot giver politiet en begrundet mistanke om, at der foretaget ulovligheder på knallerten, hvilket er en helt anden forbrydelse, end at knallerten kan køre for stærkt. Her er det selve handlingen, at du f.eks. har fjernet skiven, du bliver straffet for. Men da knallerten jo også kører mere end de "accepterede" 40 km/t på rullefeltet, vil det tillige udløse en bøde for det. Altså en straf for at knallerten kører for stærkt, og en straf for, at du har "pillet" ved knallerten.

Det virker måske lidt bøvlet, og foranlediger derfor, at både politi og almenheden drager nogle forkerte konklusioner, der ikke er belæg for. Når alt kommer til alt, er de fleste jo godt klar over, at en lille knallert maksimalt må kunne køre 30 km/t og niks weiter :oops: . Resten er bare dårlige undskyldninger for, at kunne køre lidt mere, og overbevise sig selv og andre om, at det er (næsten) "lovligt" :?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
Jeg ville tage ringen ud, og så slibe en mm af. Så den er en mm smallere end normalt. Så kan din rem komme længere op på din variator = mere topfart. Så må du prøve dig frem, med hvor meget der skal tages af den.
Svar
#23
hellbinde Skrev:Jeg ville tage ringen ud, og så slibe en mm af. Så den er en mm smallere end normalt. Så kan din rem komme længere op på din variator = mere topfart. Så må du prøve dig frem, med hvor meget der skal tages af den.

Selvfølgelig! - Genial idé Smil
Svar
#24
Problemet er at der ikke sidder en skive i den. Den er begrænset elektronisk. Jeg har tænkt på at købe en variatorbøsning med begrænsning på http://scooterparts.dk/product.asp?product=67006
Jeg vil så klippe den elektroniske begrænsning og håbe på den kører 40 ca. Jeg kan bare ikke finde en der passer til Baotian Rocky, men håber på den her passer Smil
Svar


Forum spring: