Søg Garagen Hej Gæst! Register

Giantco sprint sætter ud
Hej BS.

Jeg har en giantco sprint med følgende opsætning:
70 ccm cyllinder, topstykke og knastaksel

Naraku 18,5 mm karburator med dyse 86

Mallossi multivar, og ubegrænset CDI.

Den kører mellem 70 og 80 efter speedometeret på den, men når jeg kommer lidt over de 75, er det som om den sætter ude, og nærmest bremser, det føles ikke ligesom når jeg bare slipper gassen. Den mister bare farten hurtig ned til under de 75. Jeg håber i forstår min formulering, og at i kan hjælpe mig Grin

Mvh. Casper
Casper
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

Skift din std. CDI til en CDi med avancerende tænding. kan fås fra 299 kr og opefter. Og så kommer din scooter til at tage omdrejninger.
Svar
Det skulle jeg nok have fortalt, men der sidder også en ubegrænset CDI boks i den.
Jeg har selv tænkt på om det kunne være noget med større eller mindre dyse?

Mvh. Casper
Casper
Svar
En ubegrænset CDI box er ikke det samme som en CDI med avancerende tænding.

Hvis din tænding hele tiden kommer ved f.eks 1 grad før top, og knallerten tager 10.000 omdrejninger så er tændingen for sent på den og det vil faktisk bremse motorens ydelse. det vil kvæle motoren ved omdrejninger så den ikke kan tage over et vist antal omdrejninger med belastning på.

Tændings skal forstille sig tilbage i takt med at motoren tager omdrejninger så yder motoren sit maximalt ved alle omdrejninger og bliver ikke "bremset" ved høje omdrejninger.
Svar
Der sker heller ikke noget ved at prøve at gå en dysse størrelse op, eller flere størrelser op, den vil til sidst hvis du sætter en for en dyse i ikke kunne køre ret godt, og så ved du at din dyse er for stor, og du skal gå et skridt baglæns. Men der er ikke noget galt i et førsøge at gå op i dysestørrelse. omvendt hvis du kører med for lille en dyse uden at gøre noget ved kan kan beskade forbrændingskammeret noget så fatalt. " hul i stemplet & brændte ventiler og sæder" så prøv du endelig at gå op i dysestørrelsen ;-) det har bestemt ikke nogle skade til.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

PS..

Grunden til at den ikke kan tage flere omdrejninger kan også være af den simple årsag af den bare tager de maximale omdrejinger den kan tage. Altså at ventilerne svømmer og derved også bremser motoren, naturlig vil ventilfjederne kun kunne når at arbejde så og så hurtigt og forsøger man at presse den over et vist antal omdrejninger så kan den bare ikke fordi ventilerne svømmer " fjederne kan ikke åbne og lukke hurtigt nok"

Forsøg dig med en avancerende CDI, under alle omstændigheder vil den give mere træk og mere korrekt motorgang ved omdrejninger, men hvis den svømmer i ventilerne pga max antal omdrejninger er nået for veltilfjederne, så har du to muligheder ! du skriver du har knast i, måske en racerknast ??. Sådan en vil jo meget meget gerne have ventiler skal åbne hurtigere, og stå åbne i længere tid og lukke hurtigere igen. dette ligger endnu større pres på fjederne så de skal arbejde endnu hurtigere. Og kan de ikke følge med længere så svømmer ventilerne og du får bare ikke flere omdrejninger ud af motoren om du så kører ned af møns klint.

Du kan enten " det burde du også overveje uanset hvad når der er knast på " at skifte dine Ventilfjedre til racer fjedre, eller til dobbelt fjedre. Så de bliver strammere og kan arbejde hurtigere. og derved kan motoren også potentielt tage flere omdrejninger.

Og sidst men ikke mindst, geare knallerten så dit max antal omdrejninger ikke ligger ved 75km/t men ved f.eks 110km/t og så strammere fjedre så du kan nå f.eks 16.000 omdrejninger istedet for 10.000omdrejninger i minuttet.

Med sådan en gang hæftig tuning burde du få lavet en Dymo på knallerten, så du også kan se ved hvilket antal omdrejninger knalleren har mest moment, og justere dine ruller til det antal omdrejninger. så vil den trække bedst muligt. Når du skifter fjedre og CDI til race får du også en helt andre ydelses kurve på motoren, og skal selfølgelig også justere din vario derefter.

Så ventilfjedre i race udgave og en race CDI så vil den fremad. Og med en gearing og korrekt størrelse ruller, så kan du måske nå 140km/t ;-)
Svar
Rasmus L Skrev:PS..

Grunden til at den ikke kan tage flere omdrejninger kan også være af den simple årsag af den bare tager de maximale omdrejinger den kan tage. Altså at ventilerne svømmer og derved også bremser motoren, naturlig vil ventilfjederne kun kunne når at arbejde så og så hurtigt og forsøger man at presse den over et vist antal omdrejninger så kan den bare ikke fordi ventilerne svømmer " fjederne kan ikke åbne og lukke hurtigt nok"

Forsøg dig med en avancerende CDI, under alle omstændigheder vil den give mere træk og mere korrekt motorgang ved omdrejninger, men hvis den svømmer i ventilerne pga max antal omdrejninger er nået for veltilfjederne, så har du to muligheder ! du skriver du har knast i, måske en racerknast ??. Sådan en vil jo meget meget gerne have ventiler skal åbne hurtigere, og stå åbne i længere tid og lukke hurtigere igen. dette ligger endnu større pres på fjederne så de skal arbejde endnu hurtigere. og kan de ikke følge med længere så svømmer ventilerne og du får bare ikke flere omdrejninger ud af motoren om du så kører ned af møns klint.

Du kan enten " det burde du også overveje uanset hvad når der er knast på " at skifte dine Ventilfjedre til racer fjedre, eller til dobbelt fjedre. Så de bliver strammere og kan arbejde hurtigere. og derved kan motoren også tage flere omdrejninger.

Og sidst men ikke mindst, geare knallerten så dit max antal omdrejninger ikke ligger ved 75km/t men ved f.eks 110km/t og så strammere fjedre så du kan nå f.eks 16.000 omdrejninger istedet for 10.000omdrejninger i minuttet.

Med sådan en gang hæftig tuning burde du få lavet en Dymo på knallerten, så du også kan se ved hvilket antal omdrejninger knalleren har mest moment, og justere dine ruller til det antal omdrejninger. så vil den trække bedst muligt. Når du skifter fjedre og CDI til race får du også en helt andre ydelses kurve på motoren, og skal selfølgelig også justere din vario derefter.

Så ventilfjedre i race udgave og en race CDI så vil den fremad. Og med en gearing og korrekt størrelse ruller, så kan du måske nå 140km/t ;-)

Nu er det jo en lille scooter vi snakker om, og ikke noget der nærmer sig en baneracer.
Lidt synd at gi personen håb om at hans lille 4 takt ville kunne i nærheden af 110 km/t, eller over 10.000 o/m.

Svar
Tak for svarende Grin
Det med ventil fjedrende vil jeg ikke begive mig ud i, da topstykket fulgte med til knastakslen og cylinder og stempel, så jeg går ud fra at fjedrende er tilpasset knastakslen og ja, det er jo kun en lille 70 ccm. Men jeg vil først prøve at gå lidt op i dyse, eller finde en anden CDI.

Men tak for svarende Grin

Mvh. Casper
Casper
Svar
Selfølgelig kan den nå "16.000" omdrejninger. Den skal bare optimeres korrekt. Der sidder 70ccm tuncylinder og 70ccm topstykke og knast på. så skal den nok kunne tage de omdrejninger. selv en lille 50ccm der får samme stunt kan nå så mange omdrejninger. ;-) det eneste man skal være opmærksom på er om der er stytteleje i topstykket, da det sætter en del press på topstykket at køre med så mange omdrejninger, men hvis det er et tun topstykke, så er der også styttelejer på hver side. og så kan den sagtens tåle det.

Ingen problem. du kan Få en 50ccm til at gå 75-80km/t og ikke mere pga max opnålige omdrejninger nås ved den fart fra motoren. om det så er en 200ccm cylinder eller en 50ccm cylinder. hvis ikke ventilfjederne kan arbejde hurtigere så vil den bare ikke rende hurtigere. måde at få den til at arbejde hurtige er strammere fjedere, lige som når man tuner gamle biler, og self skal den have en tændning der kan følge med de omdrejninger og forstiller sig måske 20grader tilbage ved 15.000 omdrejninger. men det er ikke overdrevet det er bestemt opnåligt og også på en 50ccm. en 50ccm kan så nok ikke trække en gearing, men 100km/t kan godt opnås på en 50ccm..

Men for at få den fart, kan man ikke kun nøjels med at sige A. der skal både A B & C til..
Svar

PS det er altså ikke noget problem at skifte fjedre. det er 2 stk det drejer sig om. og det tager måske 5 min. du skal self have topstykket i hånden. men det er virkligt nemt på en knallert, på en 6 cylinderet BMW er det lidt mere besværligt, men det er et lille bitte topstykke med kun 2 ventiler.

Hvis du vil have flere omdrejninger så køb fjederne og denavanredende CDi box. Og kan du ikke skifte dem selv, skal du være velkommen til at komme forbi, jeg har ventil tang og alt andet der skal til ;-) det tager 10 min og så har du racer fjedre på.
Svar
Rasmus L Skrev:Selfølgelig kan den nå 16.000 omdrejninger. Den skal bare optimeres korrekt. Der sidder 70ccm tuncylinder og 70ccm topstykke og knast på. så skal den nok kunne tage de omdrejninger. selv en lille 50ccm der får samme stunt kan nå så mange omdrejninger. ;-) det eneste man skal være opmærksom på er om der er stytteleje i topstykket, da det sætter en del press på topstykket at køre med så mange omdrejninger, men hvis det er et tun topstykke, så er der også styttelejer på hver side. og så kan den sagtens tåle det.

Ingen problem. du kan Få en 50ccm til at gå 75-80km/t og ikke mere pga max opnålige omdrejninger nås ved den fart fra motoren. om det så er en 200ccm cylinder eller en 50ccm cylinder. hvis ikke ventilfjederne kan arbejde hurtigere så vil den bare ikke rende hurtigere. måde at få den til at arbejde hurtige er strammere fjedere, lige som når man tuner gamle biler, og self skal den have en tændning der kan følge med de omdrejninger og forstiller sig måske 20grader tilbage ved 15.000 omdrejninger. men det er ikke overdrevet det er bestemt opnåligt og også på en 50ccm. en 50ccm kan så nok ikke trække en gearing, men 100km/t kan godt opnås på en 50ccm..

Men for at få den fart, kan man ikke kun nøjels med at sige A. der skal både A B & C til..

Ja, en Sprint kører ca 80 måle på speedometeret. Måle med gps, vil den ligge som de andre 50ccm 4 takt, altså omkring 55-60 ægte km/t.

Og når du siger 70ccm topstykke, så ved du sikkert også at langt de fæeste producenter anfafaler at man bruger det originale op til 80ccm.
100 km/t har mange små kineser scootere svært ved at klare, så tvivler på at en 50 ccm uanset mærke ville kunne ramme det.

Svar
Det har ikke noget af gøre med om det er kinesere eller japanere eller russere. det har noget af gøre med ventilfjederne spænstighed. og ikke andet.

Alle motorer kan køre langt hurtigere end std hvis man tuner dem korrekt. Eksempel :BMW E30 std 7000omdrejninger og den svømmer i ventilerne, Skift ventilfjedre til dobblet fjedre, og den tager 9500omdrejninger inden den svømmer i ventilerne. om det er en 318I 320I 323I 325I er lige meget. motorstørrelsen er ikke afgørende for omdrejningerne. Ventilerne er 100% afgørende.

en 2 takter har ikke noget problem med at tage 20.000omdrejninger, men det er fordi der ingen ventiler er. en 4 takter er 100% afhængig af hvor hurtigt den kan åbne og lukke ventilerne. derfor får du ingen kina eller russere eller svenske 45knallerter til at rende hurtigere end 80km/t. med mindre du geare dem, eller skifter fjedre. og jeg kan garantere dig, sæt et par racerfjedre på en racerknat og en racer CDI på og den rammer over 100km/t ned af bakke med garanti. Og den render med meget højere omdrejninger og trækker langt bedere. Det er lige meget om det er kinesere eller danskere strammere fjedre tillader flere omdrejninger, Racer CDI tillader tændingsforstilling som på biler og motorcykler så den også kan trække ved de høje omdrejninger. og længere er den ikke ;-)
Svar

Forum spring: