Søg Garagen Hej Gæst! Register

Straf?
#1
Hej Grin

Min ven og jeg kom til at tale om hvem er os der fik størst straf hvis vi bliver stoppet?

Jeg har en 30 scooter der er tunet til at kunne køre ca. 70 km/ t og han har en 45 scooter der også kan køre 70 km/t og vi er begge 15 år, og så har vi jo ikke kørekort?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Pingo Skrev:Hej Grin

Min ven og jeg kom til at tale om hvem er os der fik størst straf hvis vi bliver stoppet?

Jeg har en 30 scooter der er tunet til at kunne køre ca. 70 km/ t og han har en 45 scooter der også kan køre 70 km/t og vi er begge 15 år, og så har vi jo ikke kørekort?

Din ven, da han som 15 årig ikke har kort til mc/bil. Så er sikker på han ligger inde med de 5000kr det koster ta blive stopper uden kort.

Svar
#3
I bliver begge 2 banket med et bat som straf !

Ej, 5000 + det løse til ham på 45'eren, og så 1000 kr + det løse for dig på 30'eren.

Det løse er så manglende forsikring, manglende nummerplade osv.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#4
DarkSide Skrev:Det løse er så manglende forsikring, manglende nummerplade osv.

Du glemte også forældre som det manglende her. Griner

Svar
#5
Får ham "helten" på 45eren ikke også et klip i det kørekort han ikke har??
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Sådan her mener jeg det er:

Ham på 45'er: 5k i bøde plus udsat kørekort x antal år, tror det er 3.
Ham på 30'er: 1k i bøde for at den kører for hurtigt, plus 500 for manglende forsikring, 500 for kørekort, og så bliver han nok sendt til Guantanamo i et par uger, men det må han tage med.


Fatter ikke folk som køre rundt på 45 under 18, det er simpelthen ikke risikoen værd. Fatter kun folk som kører på 30'er som er 15 til dels, de skal satme passe på for siger det klask og de kører en anden ned så er de jo forgældet resten af deres liv.
Svar
#7
Sabbador Skrev:...de skal satme passe på for siger det klask og de kører en anden ned så er de jo forgældet resten af deres liv.

Tjah, det er nu en sandhed med en del del modifikationer Sabbador...

Så længe knallerten bare har en ansvarsforsikring vil denne altid betale erstatningen uanset ulykkens omstændigheder - selv hvis man har stjålet knallerten (forsikringen følger knallerten og ikke føreren). Der er så en teoretisk mulighed for at forsikringsselskabet kan vælge at føre en regres-sag mod føreren senere for at kradse de udbetalte penge ind igen, og det er formentlig dette du hentyder til når du siger at man kan risikere at blive forgældet resten af livet. Det er ganske rigtigt en mulighed, men i praksis forekommer disse sager yderst sjældent. En væsentlig årsag til dette er, at det eneste offer ved en knallertulykke for det meste er knallertkøreren selv. Kører du for eksempel ind i siden på en bil med høj fart laver du måske en bule i dens dør, men din knallert er totalskadet og du vågner sikkert op på intensiv. Bilens dør koster måske 5000 kr at lave, og det er ikke engang nok til at forsikringsselskabets advokater gider at tage hænderne op af lommen. De betaler bare og livet går videre.

Et af de meget få eksempler som vi har set på en knallertulykke med alvorlige skader på andre end knallertkøreren selv, var en 15 årig på en kraftigt tunet 30'er som ramte en 6 årig pige på cykel og dræbte hende. Jeg ved ikke hvad der siden skete med fyren, men ingen straf kan være værre end at leve resten af livet med bevidstheden om hvad han har gjort. Dog er jeg temmelig sikker på at han ikke vil være forgældet resten af livet selv om knallertens ansvarsforsikring utvivlsomt har måttet udbetale erstatning til pigens familie. Selv hvis forsikringsselskabet vælger at føre regres-sag imod ham, vil der enten blive indgået et forlig på et overkommeligt beløb eller han vil kunne få gældssanering når han får sit første job.

8)
Svar
#8
Runnerdude Skrev:Tjah, det er nu en sandhed med en del del modifikationer Sabbador...

Så længe knallerten bare har en ansvarsforsikring vil denne altid betale erstatningen uanset ulykkens omstændigheder - selv hvis man har stjålet knallerten (forsikringen følger knallerten og ikke føreren). Der er så en teoretisk mulighed for at forsikringsselskabet kan vælge at føre en regres-sag mod føreren senere for at kradse de udbetalte penge ind igen, og det er formentlig dette du hentyder til når du siger at man kan risikere at blive forgældet resten af livet. Det er ganske rigtigt en mulighed, men i praksis forekommer disse sager yderst sjældent. En væsentlig årsag til dette er, at det eneste offer ved en knallertulykke for det meste er knallertkøreren selv. Kører du for eksempel ind i siden på en bil med høj fart laver du måske en bule i dens dør, men din knallert er totalskadet og du vågner sikkert op på intensiv. Bilens dør koster måske 5000 kr at lave, og det er ikke engang nok til at forsikringsselskabets advokater gider at tage hænderne op af lommen. De betaler bare og livet går videre.

Et af de meget få eksempler som vi har set på en knallertulykke med alvorlige skader på andre end knallertkøreren selv, var en 15 årig på en kraftigt tunet 30'er som ramte en 6 årig pige på cykel og dræbte hende. Jeg ved ikke hvad der siden skete med fyren, men ingen straf kan være værre end at leve resten af livet med bevidstheden om hvad han har gjort. Dog er jeg temmelig sikker på at han ikke vil være forgældet resten af livet selv om knallertens ansvarsforsikring utvivlsomt har måttet udbetale erstatning til pigens familie. Selv hvis forsikringsselskabet vælger at føre regres-sag imod ham, vil der enten blive indgået et forlig på et overkommeligt beløb eller han vil kunne få gældssanering når han får sit første job.

8)

God information.

Men så skal den være forsikret i fars navn eller lignende :P Og hvem siger den er det hehe Smil
Ellers en interessant pointe.

Kender du til regler med tunede scootere og forsikring generelt? Altså scootere der kører hurtigere end tilladt, nu har jeg sports cylle på min.
Svar
#9
Tak for alle svarene.
Nu bliver jeg 16 her den 22. April og jeg er igang med at tage scooter kørekort, så jeg tænkte hvad er straffen for at blive stoppet på en 30 scooter der kan køre 70 km/t, med kørekort?


Det skal lige siges at både min ven og jeg for det meste ,køre på bane.[/quote]
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Sabbador Skrev:Men så skal den være forsikret i fars navn eller lignende :P Og hvem siger den er det hehe Smil
Jo, det er selvfølgelig korrekt - hvis knallerten slet ikke er forsikret så kommer knallertkøreren selv til at hænge på skaderne. Også de 5000 kr til den bildør. Men man skal jo have en forsikring for at kunne få udleveret en nummerplade, så det er kun aktuelt ved ældre 30'er knallerter. Og en forsikring til en knallert er så billig at snyderi på dette punkt er sjældent.

Sabbador Skrev:Kender du til regler med tunede scootere og forsikring generelt? Altså scootere der kører hurtigere end tilladt, nu har jeg sports cylle på min.
Reglerne er som beskrevet ovenfor, det vil sige at ansvarsforsikringen i første omgang dækker alt hvad du måtte lave af skader på andre, men at selskabet har mulighed for at kræve pengene af dig senere, hvis de opdager at du kører med sports-cylle. Men et forsikringsselskab er basalt set en stor pengetank som er 100% fokuseret på økonomi og altid vil gøre det som bedst betaler sig for dem. Derfor vil de ikke bruge ressourcer på at sagsøge en teenager med mindre vi taler om så store beløb at det de eventuelt kunne vinde vil overstige omkostningerne ved en retssag. Her taler vi 5 eller 6-cifrede beløb, for en advokat tager en 2-3000 kr bare for at sætte sig til rette og læse en sags akter.

Og som sagt er det med ret stor sikkerhed dig selv det vil gå værst ud over ved en ulykke. Sammenstød med fodgængere eller cykler er sjældne - som regel ramler vi ind i en drejende bil eller noget andet hårdt, og der er det jo os som er "den bløde trafikkant" og bliver mest skadet...


Pingo Skrev:Nu bliver jeg 16 her den 22. April og jeg er igang med at tage scooter kørekort, så jeg tænkte hvad er straffen for at blive stoppet på en 30 scooter der kan køre 70 km/t, med kørekort?
De 1000 kr i bøde som tidligere nævnt (som du kan søge om at få nedsat til 500 kr hvis du er skoleelev) plus at din maskine tages ind til syn hvor de vil konfiskere de ulovlige dele. Som oftest beholder de den i en uges tid, men det kan tage længere så du skal måske også regne et par bus-klippekort med til de samlede udgifter ved at blive busted.

Anden gang du bliver stoppet indenfor en periode på 3 år konfiskerer de hele scooteren, så her er "bøden" så pludseligt steget til selve maskinens pris. Ja, det er dybt uretfærdigt - har man en scooter til 15.000 kr betyder dette jo reelt til at man risikerer 15.000 kr i bøde for at tage skiven ud af variatoren! En straf som naturligvis er helt ude af proportioner i forhold til den skade man påfører samfundet. Men som vi så ofte har været inde på så har politikerne intet tilovers for scootere og knallerter og så os gerne helt udryddet. Tænk på hvor meget rav der ville blive i gaderne hvis de begyndte at konfiskere hele bilen anden gang en bilist fik en fartbøde....
:roll:
Svar
#11
Er man fyldt 15 år, starffes man i princippet, som en voksen, dog med undtagelse af afsoningssted, hvis der er tale om frihedsstraf.

Jeg er tidligere kommet med min betragtning vedr. spørgsmålet om kørsel uden kørekort på en 45'er ( http://www.billig-scooter.dk/about6755.html ), så den hopper jeg over.

Når det gælder forsikringsspørgsmålet, så er det helt klart, at føreren alene hæfter for det fulde betalingsansvar, hvis køretøjet ikke er forsikret. Er det forsikret, og man kører uden at have gyldigt kørekort, er det stadig føreren, der hæfter, da forsikringsbestemmelserne ikke er overholdt. Så er det dog sådan, som Runnerdude så ganske rigtigt siger, at ansvarsforsikringen i første omgang vil dække for skader og erstatning, men jeg er knap så optimistisk, som Runnerdude, når det gælder spørgsmålet om forsikringsselskabet villighed til, at søge regres. Selskaberne vil, og i princippet skal, især når det gælder selskaber med aktionærer, søge regres. Et aktieselskabs eneste formål er nemlig per definition, at "producere" det største afkast til aktionærerne - intet andet. Er sagen derfor "klokkeklar", vil selskabet forsøge, at anlægge en regressag. Vindes den, og den unge, af gode grunde, ikke har mulighed for at betale, vil tilbagebetalingskravet kunne opretholdes resten af livet, såfremt, selskabet med de gældende mellemrum, fremsender besked om kravets opretholdelse. Sålænge selskabet gør det, og det koster jo kun porto, er skyldneren, normalt medfør en dom fra fogedretten, forpilgtet til selv, at rette henvendelse til selskabet, når de økonomiske forhold ændrer sig, så en afdragsordning kan påbegyndes, eller ændres.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#12
kragen Skrev:...men jeg er knap så optimistisk, som Runnerdude, når det gælder spørgsmålet om forsikringsselskabet villighed til, at søge regres. Selskaberne vil, og i princippet skal, især når det gælder selskaber med aktionærer, søge regres. Et aktieselskabs eneste formål er nemlig per definition, at "producere" det største afkast til aktionærerne - intet andet..

Det kan du da ikke mene Krage. Se for eksempel hvor hårdt Dansk Undergrunds Consortium har arbejdet for få al den grimme olie pumpet op fra Nordsøen så de stakkels fisk ikke glider og slår sig....

:wink:
Svar


Forum spring: