Søg Garagen Hej Gæst! Register

Rullen går... også sydpå.
#1
Faldt lige over en interessant tysk udsendelse på YouTube. Den handler om et par betjente som står ved den lokale McDonalds og checker knallerter med deres rullefelt (som er noget kraftigere end de danske eftersom de også napper 125 cc'ere med det). Som sagt er det på tysk, men selvom dit germanske måske er lidt rustent så er det stadig interessant at se dem i arbejde. De problemer som vore tyske scooter-brødre har med lovens vogtere er ikke så forskellige fra vore egne når det kommer til stykket...

Første del

Anden del

8)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Faktisk meget interessant at se de også har "problemer" dernede på disse kanter :wink: .
Men man kan da i den grad diskutere om det er et mobilt rullefelt, det ligner jo et helt DYNO felt de har slæbt med sig, mon de også målet hvornår koblingen slår til og hvor mange HK maskinerne har Smil .
Svar
#3
Rullefeltet har eksisteret i mange år i Tyskland. Det er som sædvanlig DK, der har været bagud med udviklingen. Men derfor kunne vi da godt undvære, det rullefelt. Jeg blev stoppet på den gamle Big for 5-6 år siden i Burg på Fehmarn, og den havde jo sporttun på, men de ville bare vide hvorfor jeg ikke havde plade på.

Så måtte jeg jo fortælle på en blanding af engelsk og tysk, at det var ikke nødvendigt i Danmark (havde DK skilt på). Så fik jeg lov til, at køre videre.
Anaig City Elf 2019 13.000 km.
Svar
#4
50cc4ever Skrev:... den havde jo sporttun på, men de ville bare vide hvorfor jeg ikke havde plade på.

Så måtte jeg jo fortælle på en blanding af engelsk og tysk, at det var ikke nødvendigt i Danmark (havde DK skilt på). Så fik jeg lov til, at køre videre.

Ja, i selve opførslen virker de godt nok noget mindre "agressive" i tjenesten end de danske betjente. I stedet for at behandle folk som om et scooter-tun svarerede til at tortere hundehvalpe og babysæler hjemme i kælderen indrager de åbenbart blot knallertens "køretilladelse" og lader folk trække videre. Og denne tilladelse kan man tilsyneladende få igen hvis man blot kommer tilbage med maskinen og får den målt til at køre den rette hastighed. Men hvis de har haft udstyret så længe som du siger er det måske derfor de er mere afslappede. For de danske betjente er det jo et nyt og spændende legetøj....
:wink:

En anden ting jeg noterede mig var, at de justerer udstyret til at kompensere for en førervægt på 79 kg. Det er åbenbart en slags standardværdi. Hvis det danske politi også benytter denne vægt rammer de i hvert fald 20 kg for lavt med mig...
Svar
#5
Runnerdude Skrev:Ja, i selve opførslen virker de godt nok noget mindre "agressive" i tjenesten end de danske betjente. I stedet for at behandle folk som om et scooter-tun svarerede til at tortere hundehvalpe og babysæler hjemme i kælderen indrager de åbenbart blot knallertens "køretilladelse" og lader folk trække videre. Og denne tilladelse kan man tilsyneladende få igen hvis man blot kommer tilbage med maskinen og får den målt til at køre den rette hastighed. Men hvis de har haft udstyret så længe som du siger er det måske derfor de er mere afslappede. For de danske betjente er det jo et nyt og spændende legetøj....
:wink:

En anden ting jeg noterede mig var, at de justerer udstyret til at kompensere for en førervægt på 79 kg. Det er åbenbart en slags standardværdi. Hvis det danske politi også benytter denne vægt rammer de i hvert fald 20 kg for lavt med mig...


Der var ingen aggresivitet fra deres side af, da de snakkede med mig (nu er jeg jo en voksen mand Smil ). Men i realiteten (hvis de havde tjekket scooteren) kunne de jo sende mig retur på gåben, med knallerten til DK (En lille gåtur på små 9 km).

Og da jeg vejer de 100 kg, ville rullen også vise forkert hos mig.
Anaig City Elf 2019 13.000 km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hej... Vil lige høre om denne rulle er politiets standard rulle i patrulje vognene? Nogle der har erfaring med det?[/url]
Svar
#7
DKzMicH Skrev:Hej... Vil lige høre om denne rulle er politiets standard rulle i patrulje vognene? Nogle der har erfaring med det?[/url]

Ja, det er det. Den er kompakt, og kan opsættes på 30 sekunder, når de har prøvet det et par gange.
Svar
#8
DKzMicH Skrev:Hej... Vil lige høre om denne rulle er politiets standard rulle i patrulje vognene? Nogle der har erfaring med det?[/url]
Den ligner meget godt den, de bruger herinde i byen. Det er dog langt fra alle patruljevogne, der har den i bagagerummet, så der kan være lidt ventetid, når de først skal tilkalde en vogn, der kører rundt med en.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
Runnerdude Skrev:Ja, i selve opførslen virker de godt nok noget mindre "agressive" i tjenesten end de danske betjente. I stedet for at behandle folk som om et scooter-tun svarerede til at tortere hundehvalpe og babysæler hjemme i kælderen indrager de åbenbart blot knallertens "køretilladelse" og lader folk trække videre. Og denne tilladelse kan man tilsyneladende få igen hvis man blot kommer tilbage med maskinen og får den målt til at køre den rette hastighed. Men hvis de har haft udstyret så længe som du siger er det måske derfor de er mere afslappede. For de danske betjente er det jo et nyt og spændende legetøj....
:wink:

En anden ting jeg noterede mig var, at de justerer udstyret til at kompensere for en førervægt på 79 kg. Det er åbenbart en slags standardværdi. Hvis det danske politi også benytter denne vægt rammer de i hvert fald 20 kg for lavt med mig...
Jeg har lige luret de to videoklip - og et par andre, i samme "serie". Det rullefelt, de her bruger i Nidersachsen, er en tidlig prototype, det lokale politi selv har udviklet, og er idag, noget mindre, og i andre tyske forbundslande, ser de også anderledes ud (lovgivning og politi, er modsat i Danmark, siden en gang i slutningen af 30'erne, i Tyskalnd ikke én statslig enhed, men underkastet de enkelte forbundslande). Det, jeg bed mærke i var, at man med tysk grundighed, ikke bare, som i Danmerk, bare nedrunder og fratrækker et fast antal km/t, men benytter et computerprogram, der beregner og fratrækker vægt, vind og rullemodstand for en person på 75 kg, samt en "sikkerhedstolerance" ved den målte hastighed. Den ene knallert blev således målt til 90 km/t, men fik noteret en minimum maksimalhastighed på 64 km/t, mens en anden, der blev målt til 49 km/t, blev noteret for 43 km/t.

De 75 kg, er iøvrigt en gennemsnitsvægt, der længe har været anvendt som "standard personvægt", når man skal foretage målinger. Den var således også "standardvægten", når man i f.eks. elevatorer skulle "omregne" antal personer med vægt. Denne vægt er, så vidt jeg husker, ændret til 80 kg, samtidigt med, at f.eks. standardhøjden for borde og stole er blevet hævet, ved den tilbagevendende "generationsændring" af DIN-normerne i Tyskland.

Endvidere, er det værd, at bemærke, at man syd for grænsen, ikke så meget går op i selve det, at foretage ulovlige indgreb, eller hvor meget for stærkt, maskinen kan køre, som man gør her, men mere koncentrer sig om hvorvidt, føreren har kørekort og forsikring til, at køre så stærkt.

Det er nok i erkendelse af, at man i Tyskland, igen af uransagelige årsager modsat herhjemme, helt lovligt kan fjerne droslinger, og omregistrere fra 25'er til 45'er til mc (og modsat), i takt med, at man erhverver de nødvendige kørekort, hvilket iøvrigt kan ske, fra man fylder 16 år. Dog med det forbehold, at man skal være mindst 18, før man må køre over 80 km/t. Et direkte og absolut forbud mod, at foretage konstruktive ændringer, ville derfor være absurd. Der bliver derfor heller ikke konfiskeret hverken dele eller knallerter, men blot udstedt køreforbud, indtil hastigheden er bragt i overensstemmelse med køretøjets køretilladelse og forsikring, samt førerens kørekortkategori. Bødetaksterne kan dog variere, alt efter, hvilke, og hvor mange af disse, man har forbrudt sig imod. Iflg. videoklippene fra Niedersachsen, kan det således variere fra en advarsel, til 100 €, for unge førstegangssyndere, til 1.800 €, for hele pakken.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: