Runnerdude Skrev:Ja, i selve opførslen virker de godt nok noget mindre "agressive" i tjenesten end de danske betjente. I stedet for at behandle folk som om et scooter-tun svarerede til at tortere hundehvalpe og babysæler hjemme i kælderen indrager de åbenbart blot knallertens "køretilladelse" og lader folk trække videre. Og denne tilladelse kan man tilsyneladende få igen hvis man blot kommer tilbage med maskinen og får den målt til at køre den rette hastighed. Men hvis de har haft udstyret så længe som du siger er det måske derfor de er mere afslappede. For de danske betjente er det jo et nyt og spændende legetøj....
:wink:
En anden ting jeg noterede mig var, at de justerer udstyret til at kompensere for en førervægt på 79 kg. Det er åbenbart en slags standardværdi. Hvis det danske politi også benytter denne vægt rammer de i hvert fald 20 kg for lavt med mig...
Jeg har lige luret de to videoklip - og et par andre, i samme "serie". Det rullefelt, de her bruger i Nidersachsen, er en tidlig prototype, det lokale politi selv har udviklet, og er idag, noget mindre, og i andre tyske forbundslande, ser de også anderledes ud (lovgivning og politi, er modsat i Danmark, siden en gang i slutningen af 30'erne, i Tyskalnd ikke én statslig enhed, men underkastet de enkelte forbundslande). Det, jeg bed mærke i var, at man med tysk grundighed, ikke bare, som i Danmerk, bare nedrunder og fratrækker et fast antal km/t, men benytter et computerprogram, der beregner og fratrækker vægt, vind og rullemodstand for en person på 75 kg, samt en "sikkerhedstolerance" ved den målte hastighed. Den ene knallert blev således målt til 90 km/t, men fik noteret en minimum maksimalhastighed på 64 km/t, mens en anden, der blev målt til 49 km/t, blev noteret for 43 km/t.
De 75 kg, er iøvrigt en gennemsnitsvægt, der længe har været anvendt som "standard personvægt", når man skal foretage målinger. Den var således også "standardvægten", når man i f.eks. elevatorer skulle "omregne" antal personer med vægt. Denne vægt er, så vidt jeg husker, ændret til 80 kg, samtidigt med, at f.eks. standardhøjden for borde og stole er blevet hævet, ved den tilbagevendende "generationsændring" af DIN-normerne i Tyskland.
Endvidere, er det værd, at bemærke, at man syd for grænsen, ikke så meget går op i selve det, at foretage ulovlige indgreb, eller hvor meget for stærkt, maskinen kan køre, som man gør her, men mere koncentrer sig om hvorvidt, føreren har kørekort og forsikring til, at køre så stærkt.
Det er nok i erkendelse af, at man i Tyskland, igen af uransagelige årsager modsat herhjemme, helt lovligt kan fjerne droslinger, og omregistrere fra 25'er til 45'er til mc (og modsat), i takt med, at man erhverver de nødvendige kørekort, hvilket iøvrigt kan ske, fra man fylder 16 år. Dog med det forbehold, at man skal være mindst 18, før man må køre over 80 km/t. Et direkte og absolut forbud mod, at foretage konstruktive ændringer, ville derfor være absurd. Der bliver derfor heller ikke konfiskeret hverken dele eller knallerter, men blot udstedt køreforbud, indtil hastigheden er bragt i overensstemmelse med køretøjets køretilladelse og forsikring, samt førerens kørekortkategori. Bødetaksterne kan dog variere, alt efter, hvilke, og hvor mange af disse, man har forbrudt sig imod. Iflg. videoklippene fra Niedersachsen, kan det således variere fra en advarsel, til 100 €, for unge førstegangssyndere, til 1.800 €, for hele pakken.