Søg Garagen Hej Gæst! Register

Spirituspåvirket på Elløbehjul
#10
(08-07-2019, 20:38)Teddy Skrev:
  • Et elektrisk løbehjul må ikke kunne køre mere end 20 km/t med egen motorkraft. Elektriske løbehjul, der kører hurtigere end det, er ikke lovlige i trafikken.

  • Løbehjulet må ikke have noget sæde.

  • Løbehjulet skal være CE-mærket (CE-mærket betyder, at produktet er godkendt efter gældende EU-direktiver).

  • Løbehjulet må ikke veje mere end 25 kg, højst være 2 meter langt og 70 centimeter bredt.

  • Løbehjulet skal bagpå have monteret en rød refleks, foran en hvid refleks og gule eller hvide reflekser på hver side – og det skal være godkendte reflekser, der lever op til samme krav som reflekser på cykler.

  • Der skal køres med lys døgnet rundt – så der skal altid være hvid lygte foran og rød lygte bagpå. De skal sidde fast på løbehjulet og kunne ses på mindst 300 meters afstand.

  • Cykelreglerne skal altid overholdes, og har du muligheden for det, skal du altid køre på cykelstien.

  • For at køre på el løbehjul i trafikken skal du være fyldt 15 år. Er du under 15 år, skal du være i følge med en voksen – ellers foregår kørslen på legepladser og opholdsområder.

  • Promillegrænsen er den samme som i bil og på cykel – 0,5.
Så nej du må heller ikke køre skidefuld på (el)-cykel - der var engang, jeg ved så ikke hvornår det er lavet om.

Jeg tror ikke, at du har ovenstående fra lovgivningen. Der er så vidt jeg ved intet sted i lovgivningen nævnt promillegrænser for el-cykler. Der gælder, for både cykel og elcykel, at du skal kunne køre forsvarlig, og politiet kan vælge at tolke det som en promillegrænse på 0.5, men det er en fortolkning, og ikke loven. For dem, der er vandt til, at have alkohol i blodet, kan grænsen nemt være større...

Det er korrekt, at et løbehjul ikke må have sæde - har den sæde, så er det ikke en løbehjul, men enten en scooter, eller en handikap scooter. Løbehjul med sæde kan godkendes som handikap scooter, hvis de kører højst 15 km/t, og lever op til forskrifterne.
Svar


Beskeder i denne tråd
Spirituspåvirket på Elløbehjul - af Jps - 08-07-2019, 14:30
RE: Spirituspåvirket på Elløbehjul - af Super 8 - 27-12-2019, 01:28

Forum spring: