24-04-2009, 21:58
Big7000 Skrev:Nu er omdrejninger ikke lige så vigtig en ting som på en 2-taker. (Dermed er det ikke sagt det ikke er vigtigt.)
På en 4-takter gælder det om at køre med de rigtige omdrejninger, mere end det gælder om at køre med så mange omdrejninger som muligt.
En 2-takter har et meget breder effektbånd, og derfor betyder flere omdrejninger i de fleste tilfælde mere fart, hvor på en 4-takter, skal man ramme et vidst antal omdrejninger, for at få bedre topfart.
Og som ChemicalBoy siger så giver knasten kun lidt bedre optræk på maskinen, når du når over 50km/t, ikke omdrejninger, eller behov for at ændre på timing af ventilerne. :wink:
Det er nøjagtig samme principper vi taler om - 2takt eller 4takt - når vi snakker om at holde dem ved maksimaleffekten. Og ved begge typer kan der opnås højere effekt ved flere omdrejninger.