Søg Garagen Hej Gæst! Register

Projekt: Indsprøjtningskit på scooter
(22-10-2012, 11:35)rune75 Skrev: Kan du så langt si at der har vært noen fordele med innsprøytning i forhold til karburator ?

Det største plus for mig indtil videre er nok at jeg med min interesse for teknik kan måle på så meget på motoren ved hjælp af sensorerne, og være mit eget lille laboratorium til at undersøge standartdelene, idet ens fornemmelse ikke altid er objektiv og ikke er et direkte bevis på at en del har gjort en ændring.

Udover det har fordelene over karburator været:
- Mere kraft ved accelleration ved let fed blanding.
- Mulighed for at optage og undersøge data om motoren mens den kører samt at se dem i realtid.
- Øjeblikkelig start ved første tryk på elstarteren hver gang i al slags vejr og klima jeg har oplevet indtil videre. (Her ses bort fra de gange hvor jeg lige skal dreje tændingen en gang, hvilket i al tiden kun er sket få gange).
- Mulighed for selv at bestemme maks. omdrejninger.
- Mulighed for i nogen grad at tilpasse motoren til en selv, uden at udskifte dele og at gøre det mere præcist end standart.
- Mindre larm fra uforbrændt benzin i udstødningen.
- Ingen knalleri i udstødningen fra uforbrændt benzin når man rammer begrænsningen.
- Elektronisk fejlsøgning for nemmere at lokalisere fejl i systemet (den eneste fejl der kan ses som kan aflæses og som kan optræde både med EFI og karburator er falsk luft).

Det skal siges at jeg endnu ikke er færdig med at justere den ind (laver kun små-justeringer hver gang) idet jeg endnu ikke er kommet i "close-loop control" og jeg ikke har justeret tændingen særlig meget endnu. Der mangler også en del justering ved fuld gas, hvor den hakker en smule, men jeg kører stort set aldrig med fuld gas, så det er lavere prioritet. Smil
Når jeg får den i "close-loop control" (den skulle efter sigende skifte til dette automatisk når man har tunet den ordenligt ind i "open-loop") kan jeg også bruge performance-knappen til at skifte til "ønsket lambda" og "ønsket tændingsvinkel", således at man med et enkelt tryk på en knap kan skifte mellem ren forbrænding (lambda=1) og en ønsket værdi. Grin

De lovede fordele frem for karburator er:
- Renere udstødningsgas.
- Længere eller lige så langt på literen som karburator.
- Kraftigere motor.
- Nem koldstart ned til -30 grader.
- Performance tuning for avancerede brugere.
- Plug 'n' Play på 125cc GY6 motorer. Fintuning nødvendig på 50cc, men den indstilling han har lavet er nok til at man kan starte og køre.

Udover hvor langt den kører på literen er jeg fuldt tilfreds, men jeg tilskriver det, at jeg stadig ikke har tunet den helt ind. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar


Beskeder i denne tråd
RE: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter - af 12V - 29-04-2012, 14:59
RE: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter - af 12V - 29-04-2012, 15:15
RE: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter - af Baddi - 22-10-2012, 12:30

Forum spring: