Søg Garagen Hej Gæst! Register

Projekt: Indsprøjtningskit på scooter
Jeg har ikke rigtig haft tid til at justere benzinblandingen før, og har så kørt med standart indstillingen, som har været alt for fed over hele båndet. Fræk

Jeg gjorde så lidt ved det igår, ved at skrue ned for benzinen igår. Ikke særlig grundigt, for jeg trak blot den samme lille bitte smugle fra alle værdier i en af tabellerne, og jeg var så spændt på at se hvordan den kørte, og jeg blev positivt overrasket. Grøn grin

På vej til arbejde idag var den både mere lydsvag og den virkede som om den havde en bedre motorgang. På vejen hjem satte jeg så min computer til at optage hele turen fra Odense til Nørre Søby og har så kunnet se en hel masse ud fra det:

- Når jeg kører 30 på speedometeret sker det med omkring 6400 omdr. og 6-14% gasgivning (25% op af bakke) og dette er min normale kørselsstil. Giver jeg over 20% gas på lige vej, kommer jeg op på 7200 omdr.
- Ved normal kørsel viser O2-sensoren ikke længere konsekvent 900-1000mv (som er der, hvor den skærer en fjerdedel af benzinen væk, for at få blandingen ned igen), men O2-sensoren viser 470 mv, og optimalen er at den går op og ned forbi 450mv.
- Ved fuld gasgivning eller slet ingen gasgivning(når jeg holder stille) viser O2-sensoren igen 900-1000mv.
- Ved normal kørsel kan jeg komme helt ned på 3% gasgivning og 5900 omdr. og stadig være på vario-begrænsningen, så farten så er 28 km/t.
- Motortemperaturen steg ved denne kørestil ikke over 61 grader (målt på ventildækslet), hvorimod den godt kunne ligge omkring 70-80 grader dengang jeg ingen begrænsning havde i og kørte med mere gas. Smil
- Jeg har også fundet ud af, hvorfor man får så lidt ud af et powerluftfilter ved fuld gas: Når jeg med standartfilteret og omdrejninger under 7000 drejer gashåndtaget om på fuld gas, når trykket i indsugningsmanifolden op på 970 hPa, hvilket er meget tæt på det tryk der var udenfor på 1042 hPa. At standart filteret er så godt til at lade luft komme igennem sig betyder at der er meget lidt plads til forbedring med et "power" luftfilter, medmindre det kan få trykket over atmosfærisk tryk. Det tror jeg dog ikke på at der sker med et powerluftfilter, idet det kræver en meget præcis tuning af længderne fra ventilerne til fri luft, at gøre så luftens bevægelse komprimerer det. Fræk

Og som en ekstra bonus kunne min bærbare holde strøm hele vejen hjem, så jeg har fået et flot og klart datasæt, så jeg kan begynde at skrue ned for benzinen de rigtige steder. Grøn grin

   
Let the tuning begin!
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar


Beskeder i denne tråd
RE: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter - af 12V - 29-04-2012, 14:59
RE: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter - af 12V - 29-04-2012, 15:15
RE: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter - af Baddi - 15-10-2012, 22:27

Forum spring: